Blízkovýchodní káva podle studia Nendo

Ondřej Lipár | Architektura | 01/08/2019

Kuvajt bývá často označován za hlavní město kávy na Blízkém východě, není se proto co divit, že původně japonský, dnes ovšem mezinárodní řetězec pražíren, obchodů a kaváren % Arabica tady otevřel už svůj sedmý podnik. Jeho podobu svěřil architektonickému a designérskému studiu Nendo, které je obdobným způsobem zakořeněné v zemi vycházejícího slunce, ale působí prakticky po celém světě. Rohový prostor, který je součástí nákupního centra, se autoři rozhodli ztvárnit jako čistý bílý interiér, do kterého vkládají drobnější prvky z mosazi a betonu, což jednak odpovídá charakteru značky a zároveň dobře ilustruje vysokou kvalitu zboží, které se na místě prodává.

Prostor, s nímž se museli architekti popasovat, měl předem jasně daná omezení i přednosti určené stavbou, ve které se nachází. Bílá barva interiéru tak navazuje na okolí a je ještě umocněná pláty skla, jež oddělují obchod s kavárnou od okolního ruchu. Do úvahy bylo nutné vzít také čtyřmetrovou výšku stropu.Studio Nendo se nakonec rozhodlo prostor rozdělit do několika výškových úrovní, které stoupají od vstupu přes kavárenské sezení až k pultu. Je to uspořádání, které mimo jiné umožňuje mít neustále dobrý přehled bez ohledu na to, ve které části host právě sedí, a zároveň působí velmi jasným dojmem při pohledu zvenčí. Vzhledem k tomu, že stolky jsou umístěné uprostřed a schodiště po straně, hosté, kteří si chtějí přímo na místě vychutnat klidnou chvíli s šálkem kávy, nepřicházejí do většího kontaktu s těmi, kteří si přišli pouze nakoupit. Prodejní pult, jenž se táhne po celé šířce obchodu, navíc lemuje subtilní mosazné zábradlí jasně vymezující prostor určený k prodeji.

Jedinou výzdobu v pobočce % Arabica Abu Al Hasaniya tvoří jutové pytle, ve kterých se zelená káva převáží z plantáží do pražíren. Jsou umístěné za zády prodavačů v černé kovové vitríně a usazené na poličkách. Ukazují, z jakých částí světa k zákazníkům káva proudí, což ještě podtrhuje zjednodušený kovový atlas zavěšený na stěně. Z bělostného pultu jen nenápadně vystupují stejně barevné kávovary na espresso a mlýnky na zrnkovou kávu.

Přestože mezi klíčové prvky celého interiéru patří volný výhled, museli se architekti vyrovnat také s tím, že islámské zvyklosti nabádají ženy k tomu, aby se vyhýbaly pozornosti mužů. Lavicové sezení ve dvou úrovních, ve tvaru písmene L s oblým rohem, takovou možnost dává. Plocha určená zákazníkům čítá v % Arabica Kuwait Abu Al Hasaniya necelých dvě stě metrů čtverečních. Usadit se tady u drobných stolků na tenkých nohách pohodlně může až třicítka hostů. Pro dalších více než čtyřicet je připravené sezení na přilehlé terase. Aby hranice mezi interiérem a exteriérem nebyla příliš ostrá, je níže umístěná lavice prodloužená ven, jako by skleněné výlohy ani neexistovaly.

Zakladatel sítě % Arabica Kenneth Shoji si podle svých slov nepotrpí na zbytečné požitky a spokojí se s minimem věcí, pokud zbývá prostor na dobrou kávu. Studiu Nendo se jeho životní filozofii podařilo elegantně přetvořit do fyzické podoby.

Foto | Takumi Ota
galerie
Tagy:

Aktuální číslo

Předplatné