PRESIOSA LIGHTING

Tereza Finková | Design | 23/04/2018

Kamenický Šenov je historické sklářské městečko v severních Čechách. Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská tu funguje již 150 let, tradice řemesla je ale v této oblasti bohaté na přírodní suroviny mnohem starší. Všech těchto devíz využila společnost Preciosa, která zde vyrábí své legendární křišťálové lustry a pod hlavičkou Preciosa Lighting s nimi expanduje do celého světa.

Jizerské a Lužické hory, od Jablonce nad Nisou po Kamenický Šenov – oblast v severních Čechách, kde se v 16. století usadili němečtí skláři a založili tady své hutě. Zhruba před třemi sty lety tu byl vyroben i první český křišťál – čiré tvrdé sklo, jež lze brousit do různých fazet stejně jako diamant. A právě proto, že zbroušené průhledné plošky sklíček výborně vodí světlo, a zintenzivní tak slabý svit svíček, začaly se tu vyrábět překrásné křišťálové lustry do paláců po celém Rakousku-Uhersku. Známý je ale také příběh, jak se místní křišťál pašoval do Francie, kde ho najdete například na impozantních lustrech na zámku ve Versailles.

Dnes tomuto sklářskému impériu označovaném Crystal Valley „vládne“ společnost Preciosa. Založena byla v polovině minulého století a pod svá křídla si vzala několik skláren. V jejím pestrém portfoliu najdete jak titěrné skleněné korálky, tak právě křišťálové lustry, jež pod označením Preciosa Lighting zdobí hotely, divadelní sály, letiště, ale třeba i luxusní jachty po celém světě. Své jméno si za hranicemi země udělala firma už za éry socialismu, v Česku ale na svůj „coming out“ hlavně pak mezi veřejností designérskou stále čekala. Razantním krokem, který změnil tradičně orientovanou výrobu, bylo přijetí dvou kreativních ředitelů – Michaela VaskuaAndrease Kluga z Vídně. Za pomoci mladého absolventa Univerzity Tomáše Bati, Lukáše Uliarczyka, vybrali z archivů čtyři základní typy: Marie Terezie, Eugene, Louis a Rudolf. A ty začali kultivovat. Pojem kultivace, který se pojí spíše s říší rostlin, byl vybrán zcela záměrně. Všimněte si, že i ty nejkomplikovanější kompozice křišťálových lustrů jsou poskládány výhradně z rostlinných motivů. A stejně jako se kultivují, tedy šlechtí květiny, pracují dnes v Preciosa Lighting s lustry. Všechna čtyři základní svítidla dostala své mladší poupravené sourozence: „Na historický formát aplikujeme moderní barvy, přitom si ale musíme dávat pozor, abychom nesklouzli ke kýči. Proto se některé části lustru třeba jen pískují. Dnes, kdy máme dost silný zdroj světla, není nutné, aby čirý křišťál vodil světlo,“ vysvětluje Lukáš Uliarczyk. Dalším způsobem kultivace historických kousků jsou jejich současné designérské variace. Kromě stálých designérů Preciosy se na nich podílejí i jiní tvůrci, jako je Rony Plesl nebo Frank Tjepkema z Holandska. Samostatnou rodinou lustrů jsou pak tzv. Solitaires, které navrhují většinou externisté (např. Eva Eisler) s jednou podmínkou – musí zachovat něco typického pro Preciosu, například brus skla. preciosalighting.com

Ve sklářské huti v Kamenickém Šenově, kde kompletně vznikají křišťálové lustry Preciosa Lighting, jsou pod jednou střechou sdružena všechna řemesla, která jsou při výrobě potřeba – od slévárny přes samotnou huť až po brusírnu a kulírnu. Mají tu ale i své vlastní oddělení, kde povrchově upravují kovové prvky, například zlacením. Sklářské řemeslo se studuje na škole přímo v Kamenickém Šenově a dědí se z otce na syna. Stává se tak, že ve sklárně pracují celé rodinné klany.

Před rokem otevřela Preciosa v Praze v Rytířské ulici Flagship Store, kde v interiéru od dua Vasku & Klug své lustry velkoryse prezentuje.

Crystal Biosphere je instalace navržená pro loňský milánský design week a upravená pro letošní veletrh v Šanghaji.

Světelná instalace v Sheraton Dubai Mall, Hotel Emirates, v Dubaji z roku 2015.

Interiér mezinárodního letiště v Bombaji (Mumbai Airport).

Architekti a designéři Michael Vasku a Andreas Klug z Vídně se jako kreativní ředitelé připojili k Preciose před třemi lety.

Foto | Archiv Společnosti

Aktuální číslo

Předplatné