ROZHOVOR S KREATIVNÍMI ŘEDITELI PRECIOSA LIGHTING

Danica Kovářová | Design | 21/11/2018

Své tvůrčí studio Vasku & Klug založili ve Vídni před sedmi lety na základě přátelství, které mezi nimi vzniklo při studiích architektury. Středobodem jejich práce je tvorba komplexního designu, kdy přestože většinou navrhují výstavní instalace, vycházejí ze svých architektonických zkušeností, konfigurují celý prostor i interiér a řeší každý detail projektu, od osvětlení až po grafiku. Preciosa Lighting si je vyhlédla jako „mladé a nadějné“, poté co za sebou měli úspěšné projekty expozičních pavilonů rakouského designu. Pro společnost nejdřív v roce 2014 navrhli originálně pojatou expozici Behind the Locked Doors. Do prostoru navezli šedesát tun sklářského písku přímo z Kamenického Šenova a lustry zavěsili nad duny, které zajímavě odrážely světlo. A protože byla první spolupráce úspěšná, šlo to pak ráz na ráz. Během půl roku začali Vasku & Klug navrhovat všechny prezentace na veletrzích a novou identitu, dnes mají na starost i analýzy trhu a trendů, obchodní strategii, výběr spolupracujících designérů a vývoj nových produktů.

Vámi pojatý pražský flagship store a návrhy expozic spojuje osobité aranžmá s rozpoznatelným rukopisem. Jak byste ho sami vystihli, třeba na příkladě instalace Breath of Light?
Michael Vždy postupujeme od prostoru k produktu a pak k detailu. V prostoru nás ale nezajímá ani tak jeho forma, jako situace, do níž člověka stavíme. Rozhodujeme, co divák uvidí jako první, co jako druhé, co jednou, co víckrát, krátce nebo dlouho, kudy do prostoru vejde, jak jím bude procházet a jak se v něm bude cítit. Řešíme vizuální podobu, ale také vliv zvuku – jak se rozléhá, zda jsou slyšet kroky apod. To vše vytváří emoce a náladu, ovlivňuje chování. Jde o architekturu i vědu, protože vycházíme z různých behaviorálních studií a zkoumáme, jak lze manipulovat chováním skrze geometrii, raumplan, typologii apod. Současně myslíme na to, aby byl zážitek pro návštěvníka milý a blízký, ale zároveň nenarušoval jeho soukromou hranici, a to např. s fenoménem dotýkání bývá ošemetné. Náš idol Peter Zumthor napsal knihu jen o klice v domě jeho babičky. Každý si přece pamatuje, jaké to bylo se jí dotýkat, a přesně takové momenty nás zajímají!
Andreas Je naším velkým privilegiem, že pracujeme se světlem, které v podstatě prostor dělá užitným, je symbolem života. Důležité pro nás je, do jakého kontextu prvky stavíme, teprve pak na řadu přichází měřítko a funkce. V případě Breath of Light bylo skvělé, že se nejednalo o prezentaci veletržní, kde se musí prodávat výrobek. Mohli jsme si dovolit být víc abstraktní, ukázat, co je možné, a vytvořit silný moment. Našimi klienty jsou ponejvíc architekti a interiéroví designéři a je skvělé, pokud jim i internímu týmu můžeme ve výstavním pavilonu předvést, jak lze moderně prostor za pomoci světel zónovat, jak se osobní dojem změní s různými druhy použitých materiálů, jak nově lze produkty instalovat a kombinovat. Například ukazujeme, že když ověskový lustr pověsíte níž, najednou přestane působit tak klasicky. K tomu se přidala snaha vytvořit intuitivní interakci a propojit jak člověka s objektem, tak lidi mezi sebou. Cílem bylo vyvolat podobný zvláštní pocit, jaký kdysi býval spojen s rituálem rozsvěcení svíček na křišťálových lustrech.

Jak těžké bylo definovat pro Preciosu novou cestu?
Michael První rok či dva jsme se orientovali, snažili se nastudovat co nejvíc z archivů i historie výroby lustrů obecně, zvlášť v tzv. Křišťálovém údolí, kde se olovnatá čirá sklovina začala tavit a tvarovat již v roce 1724. Tomu také odpovídaly naše první návrhy expozic. Akcentovali jsme v nich materiálovou krásu a kvalitu křišťálu jako takového. Od podobných světových výrobců jsme se v ničem příliš neodlišovali. Poslední dobou nejsme tak rigidní, častěji pracujeme s barvou a prezentujeme to, v čem jsme opravdu „niche“. V Čechách sice jiný seriózní výrobce historických lustrů není, ale ve Francii a Anglii ano – a rozdíly mezi výrobou, technologiemi, historií i kulturním pozadím existují. Tradici tzv. Czech Glass považujeme za uměle vytvořenou v šedesátých letech, razíme pojem Bohemian, protože vznikla už za doby monarchie, a na to nelze zapomínat. Překvapilo nás třeba, že neexistují žádné současné publikace o historii lustrů a ty z minulého století si protiřečí, proto se snažíme setkávat se s žijícími odborníky a sběrateli. Víme zhruba o patnácti osobnostech, od nichž se snažíme získávat drahocenné informace.
Andreas Sami žádné produkty nenavrhujeme, což dělá „dobrotu“, jak se ukázalo, protože se můžeme plně soustředit na tvorbu konceptů kreativních i byznysových. Naším manifestem byl projekt Cultivation of Chandeliers představený minulý rok. V něm jsme určili tři hlavní kategorie současného zaměření Preciosa Lighting. První je obnova portfolia historických modelů, druhou jsou nové barvy a povrchové úpravy a třetí nové interpretace, jež mají zajistit oživení a neustrnutí vývoje.

vasku-klug.com, preciosalighting.com


 

Foto | archiv značky
galerie

Aktuální číslo

Předplatné