Vedle článku, shrnujícího kariéru parfuméra Oliviera Pescheuxe, který v červnové Dolce Vitě naleznete na stránce č. 64, jsme měli příležitost tohoto francouzského mága vůní také podrobněji vyzpovídat. Přečtěte si víc o společnosti Givaudan i novém parfému Eau Moheli, jenž navrhl pro značku Diptyque a který seženete v Simple Concept Store.

Jako parfumér pracujete ve společnosti Givaudan už mnoho let… Jak se změnily technologie a postupy v tomto oboru?
Samotná práce parfuméra se podle mého za posledních dvacet let dramaticky nezměnila. Nicméně zásadní technologický přínos spočívá v možnostech extrakce nových molekul. Díky novým molekulám mohou v kombinaci s tradičními parfemářskými ingrediencemi, které hrají obzvlášť zásadní úlohu v selektivních parfémech jako Diptyque, vznikat nové akordy.

Čas od času spolupracujete s legendárním chemikem Romanem Kaiserem (také z Givaudanu). Jaká byla například jeho role v případě vzniku parfému Diptyque 34?
Roman Kaiser zdokonalil technologii, která se nazývá headspace. V podstatě ten systém zmenšil natolik,  že je možné s ním cestovat kamkoli na světě. Tento posun také výrazně obohatil paletu, s níž parfemáři pracují. Stejnou technologii Roman použil také k „zachycení“ vůně v butiku Diptyque na Boulevardu Saint Germain. Na základě jakýchsi olfaktických bloků, které on přístrojem zachytil, jsem pak pracoval na akordech pro vůni 34. A letos jsem zdůraznil její svěží nóty, abychom vytvořili novou jarní verzi L’Eau de TrenteQuatre. 

Givaudan má dlouhou a bohatou historii, která kapitola vás z ní nejvíc baví?
Givaudan je výsledek různých fúzí, což mu dnes umožňuje mít v portfoliu takové skvosty, jako je L'Air du Temps, Fracas, Opium, Le Male, J'Adore, Infusion d'iris, 1 Million… a zároveň mladé začínající, ještě studující parfuméry. Ale síla Givaudanu spočívá i v tom, že k niche značkám, jako je Diptyque, přistupuje stejně jako k velkým komerčním značkám.

Slýcháváme, že současné vůně musí mít tzv. „rychlý start“, protože se změnil způsob jejich nakupování. Lidé si je často kupují ve spěchu na letištích, v parfumériích jsou zase oblopeni tolika vůněmi, že je těžké se v nich vyznat. Jaký to má vliv na vaši tvorbu? Jak se mění váš přístup, pokud navrhujete masovou vůni, jako je adidas Fresh Escape, a když niche parfém jako Standard/Artek by Comme des Garcons? 
Je bez diskuze, že nabídka musí být různorodá. Což znamená, že takzvané masové parfémy, jako třeba adidas, který zmiňujete, musí mít patřičný efekt okamžitě. Současně je ale jasné, že zákazník, který se vypraví do niche parfumérie, dává najevo svou chuť odlišit se. Nejen vůní, ale i způsobem jejího výběru a nákupu (zajímá ho historie značky, informace o složení vůně, chce si nechat poradit…). Pro parfuméra to jsou zcela odlišné výzvy. Například zakázka pro Diptyque mi dovoluje pracovat nezávisle na aktuálních trendech a módě, rozhoduje zde jen přesnost, harmonie, dané vůně, vyzdvihnutí nějaké konkrétní složky do popředí a zachování kvality ingredience. Z toho vyplývá, že při tvorbě niche vůně mám relativně velkou tvůrčí svobodu. Kromě konkrétního zadání se dá říct, že je můj prostor vymezený jen charakterem značky a její identitou, která je v případě Diptyque velmi silná.

Jaké jsou vaše oblíbené ingredience?
Mám rád pačuli, vetiver, bergamot, zelené mandarinky, ambroxan, pižmo… a spoustu dalších, samozřejmě.

Jedna z vašich posledních kreací je Eau de Moheli pro Diptyque založená na esenci z květů ylang-ylang. Diptyque spolupracuje s několika parfuméry, závisí na povaze chystané vůně nebo svíčky. Vy jste pro značku navrhl již více než 10 parfémů. Co tedy mají společného, jak byste je popsal a do jaké oflaktorické kategorie zařadil?
Musím mít svůj vlastní styl, tak jako všichni ostatní parfuméři, ale především ho musím pokaždé sladit s charakteristickými prvky značky a v minulosti uvedenými parfémy – v podstatě jde vždy o to najít rovnováhu mezi sebou samým a značkou. Eau de Moheli patří do kolekce a když jsem tvořil první z dosavadních čtyř parfémových vod, Eau des Hesperides, stěžejním elementem byla svěžest. Něco z této svěžesti najdete i v nově uvedené Moheli. V této kolekci, ostatně jako ve všech vůních Diptyque, jde především o oslavu konkrétní ingredience nebo akordu, cílem je vytvořit jedinečnou harmonii, které se u Diptyque říká „olfaktorická náhoda“ – souhra složek, díky níž je vůně nenapodobitelná a která určitým způsobem ozvláštňuje klíčovou ingredienci nebo akord. Např. v Eau de Tarocco je šafrán spojen s pomerančem, aby mu dodal ten správný twist. V případě Moheli jde především o přirozenou vůni květu ylangu. 

Objevují se vám hlavě nějaké specifické obrazy, představy nebo reálné či imaginární krajiny, když navrhujete danou vůni? Pokud ano, jaké jsou spojeny právě s Eau Moheli?
Eau de Moheli je konkrétně spojena s Komorským souostrovím a já jsem měl to štěstí, že jsem tam mohl jet. Z té cesty mi zbyly barvité vzpomínky na kvetoucí stromy, dlouhou a citlivou práci, která vede k získaní čisté a kvalitní esence ylang ylangu, bujnou vegetaci a pestré barvy šatů, které nosí domorodé sběračky ylangu.

Můžete prozradit, na jaké zakázce právě pracujete?
Pracuji na ní s nadšením, ale jsem vázán mlčenlivostí a tak nemůžu nic prozradit.

Vůně značky Diptyque zakoupíte v pražském Simple Concept Storu. simpleconcept.cz

Sdílejte na
Related posts