NYLON

Danica Kovářová | Móda | 06/06/2018

Prada poprvé přizvala ke spolupráci čtyři slavné tvůrce z oblasti architektury a designu, kteří pro pánskou ready-to-wear kolekci navrhli po jednom modelu. Jejich společným jmenovatelem je černý nylon – ikonický materiál, který se stal součástí mnohovrstevnaté identity značky. Ronan & Erwan Bouroullecovi, Herzog & de Meuron, Konstantin GrcicRem Koolhaas k úkolu přistoupili různým způsobem, projekt „PRADA Invites“ tedy reflektuje čtyři odlišné přístupy zkoumající poetickou, praktickou, technickou i estetickou stránku tohoto materiálu. Modely byly představeny v Miláně během přehlídky podzim/zima 2018 konané v novém prostoru Warehouse (ne náhodou rekonstruovaném kanceláří OMA), který vhodně dokresluje jejich kreativní pojetí. Pojďme se na ně podívat očima jejich tvůrců…

„Vždy se mi líbily siluety lidí – architektů, malířů a studentů, kráčejících kolem mě s deskami; pohyb toho obdélníku, jeho přesná, jasně daná geometrie v kontrastu s pohybujícími se těly. Náš projekt tuto geometrii vkládá do tašky, která má vnitřní kapsu s klínkem, spodní zapínání, gumičky a očko. Jednotná barva dává prostor decentní grafické hravosti,“ podal zprávu o vzniku nylonových portfolio desek designér Ronan, jeden z bratrů Bouroullecových.
Tašku, přesněji batoh, navrhl také nizozemský architekt Rem Koolhaas. „Dnes, když čekáte na letišti na klasickou kontrolu kabinových zavazadel, můžete s překvapením sledovat, jak se beztvarý batoh stal úložištěm předmětů přísně geometrických, ortogonálních tvarů, jako je laptop, nabíječka, knihy, kosmetické pouzdro, a jak nepohodlně se tyto věci osvobozují ze zajetí batohu: šňůrky, popruhy, suché zipy… Můj projekt přichází s novou interpretací batohu, vhodnější pro městského člověka. Nosí se vpředu. Jeho obsah je nositeli kdykoli dostupný. Je rozdělen do přihrádek dimenzovaných tak, aby se do nich vešla zařízení nezbytná pro moderní život a byla snadno dosažitelná pomocí vhodně umístěných otvorů. Frontální pozice poskytuje intimnější pocit vlastnictví – větší kontrolu pohybu, díky níž se vyhneme nevědomým kolizím, jež batoh nechtěně způsobuje.“
Švýcarská dvojice Jacques Herzog a Pierre de Meuron sepsala ke svému návrhu až filozofickou stať, týkající se úpadku jazyka: „Jazyk bylo možné vyvrátit jazykem, argumenty jinými argumenty. Dnes jazyk svou moc přinést osvícení pozbyl… V jazyce už není nic nového, kritického, pravdivého, co by se nemohlo obrátit v opak a být prohlášeno za stejně pravdivé. Z jazyka se stal prázdný nositel informací.“ Jinými slovy byl zbaven věrohodnosti, hlubšího smyslu, stala se z něj v podstatě dekorace. Proto se architekti rozhodli nakládat s ním jako s ornamentálním tetováním či archeologickým nálezem, stejně fascinujícím jako starodávné svitky nebo mince. Místo fasády domu tedy tentokrát text v bílé barvě natiskli na šedivou pánskou košili.
To německý designér Konstantin Grcic se držel víc při zemi, respektive u vody. „Hlavní inspirací pro můj návrh byla rybářská vesta, myšlenka tašky (pro niž byl nylon primárně použit) jako kusu oblečení. Můj první nápad byl přetvořit rybářskou vestu Josepha Beuyse z černého nylonu Prada. Později jsem pracoval na dvou modelech, jež téma interpretují abstraktněji: Zástěra a Kapuce. prada.com

Foto | Archiv Značky
galerie

Aktuální číslo

Předplatné