Důvodů, proč se vydat na výstavu Manola Blahnika do Sovových mlýnů, je přesně 212 + 80. Právě tolik bot a kreseb bylo vybráno z jeho třicetitisícového archivu, aby doložilo inspiraci uměním, botanikou, historií i Ruskem či Španělskem.
V rámci putovní přehlídky Blahnikovy tvorby, která se už konala v Miláně a petrohradské Ermitáži a na podzim se přesune do Madridu a poté do Toronta, nechybějí modely ze začátku 70. let ani návrhy nejsoučasnější. Nás nejvíc zaujala část věnovaná střevíčkům, které Manolo navrhl v roce 2006 pro film Sofie Coppoly Marie Antoinetta. Inspiroval se nejen knihami o poslední francouzské královně, ale také zblízka pečlivě studoval historické boty v uměleckoprůmyslových sbírkách v Paříži i londýnském Victoria & Albert muzeu. Hodiny strávil zkoumáním děl rokokových malířů, když hledal vhodné detaily. Přestože se od něj čekalo něco extravagantního, smyslného, on trval na věrnosti době. Proto ta škála pastelových tónů, tolik pantoflíčků a nižších podpatků.
Manolo Blahnik – The Art of Shoes, Museum Kampa, do 12. listopadu, museumkampa.cz, manoloblahnik.com
Výstavní architektura by nedosáhla „kýženého pelu“ bez zapojení křišťálových lustrů z dílen Preciosa Lighting, které pan Blahnik osobně vybral. Kostýmní modely nesou taková jména jako Toinette, Orleanna, Etiquette, Artois, Fragonard, Versaille aj. Autorkou kostýmů k filmu byla Milena Canorenová, která o Marii Antoinettě uvažovala tak, jako by to byla moderní žena.