Natálie Dufková, absolventka Ateliéru designu oděvu a obuvi na UMPRUM a vítězka jedné z cen talentové soutěže Designblok Diploma Selection, vdechla druhý život nevyužité džínovině od značky Levi’s.
Cílem talentové soutěže Designblok Diploma Selection je představit výjimečné a progresivní studentské projekty z oboru produktového a módního designu z řad absolventů evropských univerzit. Mezi třicítkou finalistů, kteří automaticky získávají možnost prezentovat diplomovou práci odborné i široké veřejnosti přímo na Designbloku, se před nedávnem objevila také talentovaná studentka pražské UMPRUM Natalie Dufková s magisterskou kolekcí s názvem Her.
První úspěch zaznamenala už v rámci přehlídky Van Graaf Junior Talent na pražském týdnu módy v roce 2016. Do hledáčku českých i světových médií se dostala o dva roky později s experimentální bakalářskou prací, při jejíž tvorbě se nechala volně inspirovat folklorem a symbolikou, již v sobě nese česká tradice karnevalového veselí. Avantgardní kolekce Never-ending Masopust nakonec putovala až na přehlídku mladých tvůrců Fashion Clash v Maastrichtu nebo na šanghajský týden módy. Asijský trh jí ostatně není nijak cizí – v rámci studia vyrazila hned několikrát do Japonska, ať už v rámci pravidelné prezentace na univerzitě Bunka Fashion Graduate University v Tokiu nebo půlroční stáže u oblíbené japonské značky Matohu.
Dufkové se na UMPRUM pod vedením profesorky Liběny Rochové podařil ideální progres. Mladistvou chuť experimentovat a balancovat na hranici užité módy a volného umění propojila se zkušenostmi z Dálného východu a nakonec umně zasadila do současného českého prostředí. Z kukly nezvyklých střihů obalené futuristicky vyhlížejícími látkami se vyklubal motýl sázející na ryze ženské siluety, jemné materiály a dokonalou schopnost jejich řasení. Potenciál tvořit feminní, nositelnou, avšak stále velmi originální módu naplnila v roce 2020, kdy ve spojení s investorkou a byznys partnerkou Věrou Linhartovou založila značku Naniche.
Zkušenosti z ateliérové zakázkové tvorby a reálného byznysu Dufková využila také v závěru studia. Úspěšně je přetavila do magisterského projektu s lakonickým názvem Her, který koncepčně postavila na kontrastu vnitřních hodnot s kolektivní představou ženské identity současného světa. Jako klíčový materiál jí posloužila krajka z tradiční české firmy Topak, která je poslední středoevropskou továrnou na výrobu paličkované krajky s tradicí od roku 1908. Exkluzivně pro návrhářku vznikl vybraný vzor v růžové a poprvé i černé barvě.
S toutéž kolekcí vyrazila Dufková také do soutěže Diploma Selection 2021, z níž si nakonec odnesla speciální ocenění udílené ve spolupráci s českým zastoupením amerického tradičního výrobce denimu, firmou Levi Strauss & Co. a jejím brandem Levi’s, který produkuje džínovou konfekci od roku 1873. V rámci výhry obdržela tisíc euro na rozvoj značky a příležitost vytvořit udržitelnou mini kolekci. Jedinou podmínkou při její tvorbě bylo použít co nejvíce nevyužitých modelů Levi’s. „Byla to má první zkušenost s upcyklací celých kusů oblečení. Ničit je nebo párat mi přišlo nepřirozené, vynaložený čas a energie švadlen by tak přišly vniveč. Proto jsem zachovala funkční prvky jako zipy, kapsy nebo poklopce a obohatila je o vlastní rukopis. Byl to zábavný a kreativní proces. Za největší zkušenost však považuji management takového projektu. Zjistila jsem, že mít pevně stanovené deadliny a pracovat s předstihem se vyplácí,“ dodala.