Bývalí právníci Eva a Pavel Urbanovi, zakladatelé značky Nila, se v Česku stali průkopníky prodeje smysluplné módy. Loni jejich rodinné podnikání oslavilo desáté narozeniny, ke kterým si manželé nadělili novou prodejnu v Praze na Letné i knihu o udržitelnosti.

Jak jste se dostali od advokacie k Nile?

Nápad založit vlastní obchod jsem dostala na výměnném pobytu v Novém Mexiku. Svou roli určitě sehrál také náš vztah ke krásným a osobitým věcem. Pavel má velkou představivost a vždy ho bavil design. Pro mě byla důležitá lidskoprávní tematika, které jsem se poměrně intenzivně věnovala při studiích. Vše to do sebe v ten pravý moment zapadlo.

Pomáhal vám v novém podnikání někdo zkušenější z oboru?

Nepomáhal a možná to byla škoda, protože by to rozvoj Nily rozhodně urychlilo. Tehdy jsem však nevěděla, na koho se obrátit a upřímně jsem se trochu ostýchala. Dnes už bych se nebála a na rovinu se ptala, třeba i někoho od konkurence. Na druhou stranu to byly právě byznysové odbočky a chyby, které nám pomohly dostat se tam, kde jsme. Dnes už konzultanty a kouče vyhledáváme, cítíme, že jde o hodně, snažíme se, abychom neudělali fatální chybu nebo si před sebe nepostavili příliš vysokou překážku.

Investovali jste do startu vlastní kapitál?

Investovali jsme prakticky všechny úspory, zatím se nám investice nevrátila. Svůj první, alespoň trochu adekvátní plat jsem v Nile dostala až po deseti letech práce, tedy minulý měsíc.

Pobocka Nila Daily naVinohradech nabízí výběr přírodní kosmetiky a praktických doplňků do domácnosti.

Co považujete za nejdůležitější milníky na vaší podnikatelské cestě?

Otevření každé další prodejny. Tím nejzásadnějším potom asi otevření našeho vlajkového obchodu v Karlíně, který byl spojen s velkou investicí. Za milníky osobně považuji také nástup kolegů na jednotlivé manažerské pozice a v neposlední řadě i aktuální oslavu 10. výročí založení.

Proměnila se za desetiletí vaše vize?

Vize ani ne, ale měnilo se portfolio. Módu jsme začali prodávat až s otevřením kamenných prodejen. Do té doby se Nila orientovala především na doplňky do interiérů, koberce a vše, co si představíte pod pojmem „ethnic chic“. Rádi bychom se k tomu postupně vraceli, ale těžištěm naší práce je aktuálně udržitelná móda pro ženy. Podstatou naší strategie byl vždy fyzický prodej, nové je to, že jsme našli odvahu budovat síť prodejen.

V Praze nyní provozujete pět poboček s celkovou prodejní plochou 650 m2. Plánujete další prodejny, případně v jiných městech?

Ještě jedna Nila by v budoucnu mohla vyrůst v oblasti Smíchova, ale na to si ještě chvíli počkáme. Myslím, že dřív než na Smíchov se podíváme do Brna. Nabízíte přes dvě stě značek.

Výlohy nové prodejny Nila na Letné vyzdobila set dekoratérka Andrea Katonová.

Jakými zásadami se řídíte při výběru zboží a dodavatelů?

Když to zjednoduším, řídíme se čtyřmi rovnocennými kritérii: estetikou, kvalitou, etikou a šetrností k životnímu prostředí. Svou roli hraje také intuice a to, zda daná značka dobře zapadne do rodiny Nila. Ve spolupráci s nákupčím týmem jsme letos vše shrnuli v našem Manifestu.

Definice udržitelnosti je ale obecně široká, což mnohé firmy zneužívají. Co je pro vás v tomto ohledu směrodatné?

Každá značka, se kterou plánujeme spolupráci, je nákupčím týmem prověřena a vyplňuje sofistikovaný dotazník. Ten nám pomáhá rozhodnout se, zda je opravdu udržitelně smýšlející, nebo nikoliv.

Kolik máte aktuálně zaměstnanců a jak velký je váš obrat?

Nyní zaměstnáváme okolo 50 lidí, více než polovinu však na zkrácené úvazky. Letos počítáme s obratem okolo 70 milionů Kč, v covidovém roce 2020 to bylo 55 milionů Kč.

Knihu s názvem Lepší šatník, lepší svět vydala Eva Urbanová u příležitosti 10. narozenin firmy.

Je pro vás z hlediska výkonu prodeje důležitější fyzický prodej, nebo e-shop?

Fyzický prodej tvoří více než 70 % našeho obratu a jednoznačně tedy vede.

Odkud přicházejí vaši zákazníci?

Z více než 90 % jde o ženy všech věkových kategorií, vzdělané a vnímavé, často žijící právě v okolí našich obchodů. Základnu máme v Praze, on-line objednávky hojně putují do Brna nebo Bratislavy. Velmi si vážíme zákaznic v regionech, které nás dlouhodobě podporují a nakupují u nás navzdory vzdálenosti. Často jde o velmi zajímavé osobnosti, které nám zároveň pomáhají šířit naše hodnoty.

Ve vlajkové poboičce Nila Karlín najdete kombinaci udržitelné módy, šperku, kosmetiky i interiérových doplňků.

Zvažujete expanzi do zahraničí?

Plánujeme ji, na realizaci však potřebujeme finanční zázemí, které nyní nemáme. Třeba si plácneme s nějakým podobně naladěným partnerem, s nímž by byl rozlet výrazně rychlejší. A třeba to časem zvládneme i bez cizího kapitálu. Určitě by to bylo splnění společného snu.

Jak vám funguje podnikání v páru, jak máte rozdělené role? Umíte přepínat mezi časem pro práci a pro rodinu?

Pavel v Nile převzal vedení před dvěma lety, ve chvíli, kdy se „malá Nila“ pomalu měnila ve větší podnik zralý na nastavování procesů. Podnikání v páru není snadné pro nikoho, není to procházka růžovým sadem, ale daří se nám to a dobře se doplňujeme. Přepínání mezi prací a rodinou mi dlouho dělalo problém, nedávno jsem ale předala správu sociálních sítí, přestala používat smartphone a začala se věnovat pouze tvorbě textů a celkové koncepci našeho marketingu.

Eva a Pavel Urbanovi

Absolventi právnické fakulty si obchod s udržitelnou módou a interiérovými doplňky vysnili na výměnném pobytu v Santa Fé v Novém Mexiku. Eva Nilu založila na základě zkušeností z postgraduálního studia, v němž se věnovala právům žen a rovným příležitostem, i v reakci na to, když na vlastní oči spatřila ekologickou katastrofu v oblasti Aralského jezera. Dnes vede v Nile marketing, Pavel řídí chod a finance.


Rozhovor vyšel v tištěné Dolce Vitě v listopadu 2021. V rubrice Design Business vám představujeme firmy a projekty, za jejichž úspěchem stojí kvalitní design i silný podnikatelský duch. Další rozhovory najdete zde.

Sdílejte na
Related posts