Masky ve výloze budí dojem galerie a první pocit po vstupu je, že jste se ocitli v elegantním butiku niche parfémů. V členitém prostoru, který své poklady odhaluje postupně, vás čeká alchymistická seance podle pečlivě promyšleného scénáře. Vítejte v chrámu vidění, novém mistrovském kousku optika Filipa Žilky.
Žilka Optik Studio v Budečské ulici na Vinohradech prošlo v letošním roce kompletní rekonstrukcí a zcela pozměnilo vzhled interiéru s cílem ještě více zpříjemnit zážitek klientů při výběru brýlí. Místo dlouhých regálů pro bezradně postávající zákazníky tu najdete několik zaklenutých prostorů oddělených závěsy s barevným nasvícením a bílou technickou místnost pro měření, ukrytou v zadní části studia.
Novému prostoru vévodí světle šedé stěny z hliněného štuku, stoly z masivního ořechu, světla ve tvaru mušlí od Serge Mouilleho a černá galerie. Ta je prvním místem, kam intuitivně povedou vaše kroky. Tvořená opáleným dřevem s podsvícenými policemi navozuje atmosféru rotundy a uvádí vás do rituálu, který bude následovat. Přestože budete obklopeni množstvím barevných brýlových obrouček, zrcadlo, v němž byste si prohlédli, jak vám sluší, zde nenajdete. To ovšem není omyl, ale Žilkův záměr. Prvnímu nasazení brýlí totiž předchází šálek kávy nebo čaje a seznamovací pohovor. „Je to taková malá show nebo možná přesněji alchymistická seance,“ vysvětluje mi Filip Žilka. „Cílem je vybrat brýle, ve kterých si klient bude připadat výjimečně a odnese si přitom i zážitek. Ladíme designové pojetí brýlí s očekáváním zákazníka. Někdy si připadám jako taková seznamovací agentura,“ dodává s šibalským úsměvem na tváři.
Samotný obor optika je symbolizován světlem, dřevem, uhlím a keramikou. U těchto materiálů začíná zrod brýlových čoček i brýlí a jejich kombinace vedla ruku architektů ze studia Olgoj Chorchoj, kteří pro Žilku rekonstrukci realizovali. „Nový koncept interiéru vychází z potřeb naší práce. Na výběr brýlí se zákazník objednává a sedí u stolu se stylistou. Stůl je malou předsunutou dílnou, která nám umožňuje upravovat brýle a nechává nahlédnout pod pokličku servisní tematiky,“ ukazuje mi Filip a vstupuje do neonově nasvíceného prostoru s brýlemi, který se náhle změní na jasnou bílou barvu. „Symbolicky za oponou jsou uskladněné brýle. S trochou nadsázky je to taková šperkovnice, ze které stylista vytahuje brýle vybrané na základě požadavků klienta a našeho know-how,“ pokračuje a oválná galerie se po jeho odchodu opět probarví.
Hravost a kreativitu nese také letošní kampaň. Po zvířatech s nemorálně luxusními brýlemi nastoupily masky. Jsou dílem Filipa Žilky, kreativního poradce Richarda Stiebitze a českého scénografa Marka Cpina, podle jehož návrhů je vytvořily dílny Národního divadla. Osm unikátních masek s různou emocionální esencí zdobí výlohy studia a symbolizují propojení charakteru člověka s designem brýlí. „Ale pozor, masky nesymbolizují brýle, nýbrž charakter,“ uzavírá Žilka. Komenského citát „Čeho oči nevidí, toho srdce neželí.“ pozbývá ve studiu Žilka Optik platnosti. Byla by škoda se sem nepodívat a neorámovat svůj pohled na svět některými z jeho dioptrických pokladů.