Denim na druhou: Natalie Dufková navrhla upcyklovanou kolekci pro značku Levi's

Patrik Florián | Móda | 13/04/2022

Absolventka Ateliéru designu oděvu a obuvi na UMPRUM a vítězka jedné z cen talentové soutěže Designblok Diploma Selection vdechla druhý život nevyužité džínovině od značky Levi’s.

Loni na podzim se mi naskytla příležitost zasednout do odborné poroty talentové soutěže Diploma Selection, která již sedm let probíhá v rámci přehlídky Designblok. Jejím cílem je představit výjimečné a progresivní studentské projekty z oboru produktového a módního designu z řad absolventů evropských univerzit. O tom, že je konkurence vysoká a výběr vítěze není snadný, svědčí loňský počet uchazečů. Do uzávěrky přihlášek se sešlo 143 portfolií z 38 škol a 16 zemí. Mezi třicítkou finalistů, kteří automaticky získávají možnost prezentovat diplomovou práci odborné i široké veřejnosti přímo na Designbloku, se objevila také talentovaná studentka pražské UMPRUM Natalie Dufková s magisterskou kolekcí s názvem Her.

První úspěch zaznamenala už v rámci přehlídky Van Graaf Junior Talent na pražském týdnu módy v roce 2016. Do hledáčku českých i světových médií se dostala o dva roky později s experimentální bakalářskou prací, při jejíž tvorbě se nechala volně inspirovat folklorem a symbolikou, již v sobě nese česká tradice karnevalového veselí. Avantgardní kolekce Never-ending Masopust nakonec putovala až na přehlídku mladých tvůrců Fashion Clash v Maastrichtu nebo na šanghajský týden módy. Asijský trh jí ostatně není nijak cizí – v rámci studia vyrazila hned několikrát do Japonska, ať už v rámci pravidelné prezentace na univerzitě Bunka Fashion Graduate University v Tokiu nebo půlroční stáže u oblíbené japonské značky Matohu.

Dufkové se na UMPRUM pod vedením profesorky Liběny Rochové podařil ideální progres. Mladistvou chuť experimentovat a balancovat na hranici užité módy a volného umění propojila se zkušenostmi z Dálného východu a nakonec umně zasadila do současného českého prostředí. Z kukly nezvyklých střihů obalené futuristicky vyhlížejícími látkami se vyklubal motýl sázející na ryze ženské siluety, jemné materiály a dokonalou schopnost jejich řasení. Potenciál tvořit feminní, nositelnou, avšak stále velmi originální módu naplnila v roce 2020, kdy ve spojení s investorkou a byznys partnerkou Věrou Linhartovou založila značku Naniche.

Klíčový pro kolekci byl také motiv přírody a láska k ní. Natálie v přírodě vidí splynutí ženy se svobodou, proto se spojila s mladým fotografem Alexandrem Belem a zasadili kusy oblečení do surové venkovské estetiky.
Pro designérku bylo v rámci upcyklace zásadní neničit funkční prvky jako poutka, poklopce, kapsy nebo zipy.
Natalie Dufková si jako ústřední motiv kolekce zvolila ženu a ženskost obecně, kterou mají evokovat prvky jako řasení a volány. Jde o poznávací elementy její tvorby, v níž se opakovaně vrací k dívčí zasněné inspiraci.

Zkušenosti z ateliérové zakázkové tvorby a reálného byznysu Dufková využila také v závěru studia. Úspěšně je přetavila do magisterského projektu s lakonickým názvem Her, který koncepčně postavila na kontrastu vnitřních hodnot s kolektivní představou ženské identity současného světa. Jako klíčový materiál jí posloužila krajka z tradiční české firmy Topak, která je poslední středoevropskou továrnou na výrobu paličkované krajky s tradicí od roku 1908. Exkluzivně pro návrhářku vznikl vybraný vzor v růžové a poprvé i černé barvě.

S toutéž kolekcí vyrazila Dufková také do soutěže Diploma Selection 2021, z níž si nakonec odnesla speciální ocenění udílené ve spolupráci s českým zastoupením amerického tradičního výrobce denimu, firmou Levi Strauss & Co. a jejím brandem Levi’s, který produkuje džínovou konfekci od roku 1873. V rámci výhry obdržela tisíc euro na rozvoj značky a příležitost vytvořit udržitelnou mini kolekci. Jedinou podmínkou při její tvorbě bylo použít co nejvíce nevyužitých modelů Levi’s. „Byla to má první zkušenost s upcyklací celých kusů oblečení. Ničit je nebo párat mi přišlo nepřirozené, vynaložený čas a energie švadlen by tak přišly vniveč. Proto jsem zachovala funkční prvky jako zipy, kapsy nebo poklopce a obohatila je o vlastní rukopis. Byl to zábavný a kreativní proces. Za největší zkušenost však považuji management takového projektu. Zjistila jsem, že mít pevně stanovené deadliny a pracovat s předstihem se vyplácí,“ dodala.

Dalším materiálem v kolekci je kromě upcyklovaného originálního denimu Levi’s upcyklovaná tradiční česká paličkovaná krajka od firmy Topak, kterou Dufková používala již ve své diplomové práci s názvem Her.

Capsule kolekce Levi’s Reworked by Natalie Dufková se skládá z třinácti artiklů a bude k vidění v obchodě Levi’s v Praze Na Příkopě do 14. dubna 2022, k prodeji pak na e-shopu festivalu Designblok. Udržitelná spolupráce s ohledem na události posledních měsíců nabyla dalšího prospěšného rozměru. Po dohodě s organizátory festivalu a autorkou se značka Levi’s rozhodla věnovat celý výtěžek z prodeje na podporu instalace ukrajinských designérů na Designbloku 2022.

Hlavní propojení Levi’s a Natálie Dufkové spočívá v kombinaci síly reprezentované nepoddajným denimem a jemností v podobě lehkých materiálů.
Kromě oděvů vznikly také doplňky, například brašna.

Kolekci Levi’s Reworked by Natalie Dufková je možné zakoupit od 14. dubna 2022 na e-shopu Designbloku, kterému připadne i celý výtěžek z prodeje. Celá částka bude použita na podporu instalace ukrajinských designérů a ilustrátorů na Designbloku 2022.

Foto | Alexander Bel
Le Grill

Aktuální číslo

Předplatné