Módní značka TIQE by Petra Balvínová slaví 15 let, nahlédněte s námi do nového ateliéru i na zimní kolekci

Vladan Šír | Móda | 21/01/2022

Pražský salon TIQE by Petra Balvínová slaví patnáct let své existence v novém ateliéru a stále se drží základních pravidel, ze kterých vzešel.

Návrhářce Petře Balvínové se během patnácti let podařilo z pražského salonu TIQE vybudovat malý módní mikrokosmos. Soustřeďuje kolem sebe skupinu klientek, jejichž potřeby i nároky dokonale zná a jimž šije přesně na míru, a krejčových, které se zručností a kvalitou práce vyrovnají pařížským značkám. I své kolekce vytváří tak, aby na sebe navazovaly, doplňovaly se, dotvářely a odkazovaly jedna na druhou. Ona sama tomu říká živoucí organismus.

Poslední měsíce zasáhly TIQE výrazné změny. Po dlouhých letech, kdy byly její zákaznice zvyklé zkoušet nové kolekce v salonu v pražské Benediktské ulici, zvedla Petra letos v srpnu kotvy a svou značku přestěhovala do velkorysých prostor v nárožním domě na Strossmayerově náměstí. A do toho nejistota vyvolaná pandemií, ale i nutnost dodržet každoroční kolotoč dvou kolekcí, zkoušení a šití… Přes všechny otřesy však jedno zůstává neměnné – základní pravidlo jejího salonu, na které musí přistoupit všechny klientky. „Jsme si tady všechny rovny,“ říká designérka ve svém ateliéru, z jehož oken se otevírá výhled na náměstí a impozantní budovu někdejších Elektrických podniků. „To je moje podmínka, kdykoli přijde nová klientka: u nás jsou si krejčové, návrhářka i klientky rovny. Nemáme tu žádnou hierarchii, mně nadřazenost vadí.“

Návrhářka Petra Balvínová všechny své modely vymýšlí, zkouší a také nosí.

Salon je vyhlášený tím, že jej navštěvují úspěšné manažerky, právničky, vysoce postavené ženy, ale i designérky. Jakmile se za nimi ale zavřou dveře, není rozdíl mezi šéfkou a krejčovou. Všechny si sice vykají, ale znají se jménem a vědí, kolik má která dětí a jaké má záliby. K seznamování mají ostatně dost času, neboť na prezentacích letošní nové kolekce, které v ateliéru probíhaly celý uplynulý měsíc, spolu tráví mnohdy více než běžné dvě zkušební hodiny.

Příjemně demokratická je i móda, kterou Petra Balvínová navrhuje. Outfity jsou pojaty tak, aby se k nim daly nosit i obyčejné tenisky, a všechny modely, včetně těch nejjemnějších šatů, mají praktické kapsy. Jsou to drobné detaily, které ovšem ukazují, jak dobře své klientky a jejich potřeby návrhářka zná.

Málokterá žena dnes nutně potřebuje nosit vysoké podpatky po celý den a ocení, když si k šatům může obout i „kecky“. Stejně tak se s radostí osvobodí od celodenního nošení kabelky a klíče od vozu, čipovou kartu ke vchodu do kanceláře nebo mobil uloží do kapsy. „Oblečení musí fungovat,“ přibližuje návrhářka další ze svých zásad.

Šablony, podle kterých krejčové vytvářejí límečky. Salon si zakládá na ruční práci a na tom, že každý kus je originál, minisérie se zde nešijí.

Každý rok vzniká v ateliéru jarní a podzimní kolekce, z nichž si zákaznice objednávají obvykle hned několik kousků najednou. Vědí totiž, že až se práce na kolekci rozjede, může se stát, že na jejich další objednávky už nebude kapacita. „Je měsíc po představení nové kolekce a už teď máme z pětasedmdesáti procent plno,“ říká návrhářka. Všechny šaty, kalhoty, mikiny, sukně či topy se šijí přesně na míru, žádné minisérie jednoho střihu se tu nedělají, a to z jednoduchého důvodu. Málokterá žena má jediné konfekční číslo, její postava se může skládat i ze tří různých velikostí. Velký důraz tak návrhářka klade na kvalitu střihů. „Rozdíl mezi zkušeným a začínajícím designérem je ve střihu,“ říká.

Zvláštností ateliéru Petry Balvínové je také skutečnost, že jednotlivé kolekce utvářejí jakýsi velký ucelený šatník TIQE. V posledních několika letech například v její tvorbě nenajdete zimní kabáty, protože klientky už je mají z dřívějších dob a navíc za běžného pracovního dne stejně stačí i v lednu na přechody mezi autem a kanceláří či restaurací jen mikina nebo lehká bunda. Vedle bavlny a hedvábí, jež dlouhá léta tvořily základ výběru materiálů, nyní značka používá také vysoce kvalitní polyestery, které jsou vhodné pro ženy, jež často cestují a potřebují i po hodinách v autě či letadle vypadat reprezentativně. „Šaty musí vydržet minimálně deset let a musí unést i změny v tělesných proporcích, protože ženám se za tu dobu několikrát změní postava, jsou těhotné…“

Nový ateliér TIQE sídlí od letošního srpna ve velkorysých prostorech na pražském Strossmayerově náměstí.

Po mnoha letech od založení ateliér čerpá i ze své bohaté historie, jež se stala základem loni představené kolekce TIQE Iconiq. Návrhářka do ní zařadila nejúspěšnější modely minulých sezon a upravuje je podle aktuálních požadavků konkrétní ženy, pro kterou šije.

Nechybělo však mnoho a žádná patnáctiletá historie se konat nemusela. Hned v počátcích totiž Petra Balvínová tvrdě narazila. Vystudovala oděvní návrhářství, ale po škole sklouzla ke stylingu a později se živila jako image maker pro nadnárodní korporace, Českou televizi, politiky či vysoce postavené muže a ženy z byznysu. V roce 2006 si uvědomila, že by se ráda vrátila k návrhářství, a tak si za úspory otevřela vlastní butik v centru hlavního města. „Myslela jsem, že jsem mistr světa. Střihy jsem ani neodzkoušela, nechala si je našít a pak se divila, že je nikdo nekupuje. Po roce jsem musela uznat, že to byl omyl,“ vzpomíná. A tak začala od nuly, obcházela malé butiky a nabízela trička a menší oděvy. „Ve dvaceti sedmi jsem začala od píky jako studenti. Zpětně po těch patnácti letech vím, že je dobře, že jsem si natloukla. Začala jsem pilovat řemeslo, musela jsem se vypracovat a dnes už vím, že návrhářina je dřina.“ Dřina, kvalita provedení, prvotřídní materiály, ruční práce i servis, které tvoří střed toho módního mikrokosmu. „Moje kolekce nejsou egoistické, nedělám je pro sebe,“ říká návrhářka. „Klientky tvoří něco jako živoucí organismus, pro který navrhuju. Jsme takové ženské soukolí, v ateliéru panuje dobrá atmosféra a klientky do něj přinášejí pozitivní energii a za to jsem každý den vděčná. Mám svou práci ráda a chci, aby moje věci žily.“

TIQE by Petra Balvínová podzim-zima 2021/22:

Článek vyšel v tištěném vydání Dolce Vity 10/2021. Více se dozvíte na tiqe.cz.

Foto | Adéla Havelková a archiv značky
Le Grill

Aktuální číslo

Předplatné