Nedávno proběhlo setkání českých a francouzských profesionálů v oblasti designu proběhne v prostorách české ambasády v Paříži. Vrcholem odpoledne byla panelová diskuse s předními osobnostmi evropského designu, v čele s francouzským designérem Patrickem Norguetem, Romanem Vrtiškou z českého designérského dua Vrtiška&Žák a Davidem Karáskem, významným českým designérem městského mobiliáře a majitelem značky mmcité. A my jsme se jich zeptali na pár otázek.
Co podle vás nejlépe charakterizuje český design?
Kateřina Kadlecová, majitelka USSPA, místopředsedkyně AČPD
Praktičnost a funkčnost. Rozhodně také kreativita ve všem, co se k tomu váže – od samotného designu produktu až po jeho prezentaci či obal. Český design není určitě jen jeden. Je pestrý už proto, v kolika různých oborech se uplatňuje. Je líbivý, propracovaný a mnohdy i s nějakým vtipem navíc, odlehčeným detailem, často se zajímavým příběhem na pozadí. Bývá spíš evoluční než revoluční, a to je dobře.
Ondřej Zita, spoluzakladatel značky Master & Master
Asi si netroufnu charakterizovat český design obecně, ale v bublině, ve které se pohybuju já, je to schopnost poradit si i s omezenými prostředky a přitom přijít s něčím wow.
Karel Pacák, majitel Polstrin
Český design podle mne vyniká propojením tradičního řemesla s moderní funkčností. Dokážeme u nás zachovat původní rukodělné postupy a zároveň odpovídat na současné potřeby uživatelů. Řekl bych, že typický je pro nás přístup „od návrhu až po výrobu“ v jedné zemi. To zaručuje kontrolu nad celým procesem a udržuje živou řemeslnou tradici.
Jak se to propisuje do toho, co vy jako značka přivážíte do Paříže?
Kateřina Kadlecová, majitelka USSPA, místopředsedkyně AČPD
Do Paříže vezeme reprezentanta z naší řady privátních spa – z modelové řada, která před deseti lety odvážně přinesla moderní trendy v designu do oboru zacykleného v baculatých křivkách uhýbajících požadavkům snadné výroby. Přispěli jsme k vytvoření nového trendu, jehož jsme čelním reprezentantem. Vždy pro nás bylo na prvním místě propojení designu s funkcí. Nikdy nechceme obětovat funkci estetice, naopak máme rádi takový design, který funkci povýší. Klíčová je pro nás ergonomie uživatelská i provozní. V případě této řady jsme navíc propojili design s novými technologiemi – vlastním rozvaděčem, řídící jednotkou vyvinutou specificky pro naše spa včetně aplikace pro vzdálenou správu a ovládání.
David Karásek, designér, majitel mmcité, místopředseda AČPD
Do Paříže vezeme dvě kolekce – lavičku Linfa a sezení Morse. U druhé kolekce bude použit recyklovaný a znovu recyklovatelný materiál Mínus. Jako první na světě jsme recyklovaný plast využili pro městský mobiliář určený do náročného veřejného prostoru.
Milan Dostalík, CEO Ton
Do Paříže přivážíme ohýbaný nábytek, který vychází ze 160 let staré tradice, ale dívá se kupředu. Představíme i naši letošní novinku – lounge křeslo Cissy od Patricka Norgueta, které dokazuje, že řemeslo a současný design se mohou spojit v nadčasový a výrazný kousek pro jakýkoliv interiér.
Jaké je podle vás největší téma průmyslového designu dnes?
Malvína Koutová, ředitelka marketingu Ravak
Samozřejmě udržitelnost a dále třeba i propojení fyzické a digitální reality, protože se stále častěji setkáváme s produkty, které mají integrované digitální či AI funkce, jako jsou chytré spotřebiče nebo v našem případě chytré vybavení koupelny. AI se dnes ostatně zapojuje i do samotného procesu vývoje designu, případně je i součástí konečných produktů, kde přizpůsobuje funkce chování uživatele. Tématem designu budoucnosti je podle nás i ergonomie, přístupnost a emocionální propojení s uživatelem. Produkty by měly být, pokud možno, modulární, aby se snadno upravovaly, opravovaly nebo třeba rozšiřovaly podle životního cyklu spotřebitele a podporovaly tak onu udržitelnost uvedenou hned v začátku.
David Karásek, designér, majitel mmcité, místopředseda AČPD
Cirkulární ekonomika a minimalizace dopadu na životní prostředí. Právě průmysloví designéři jsou ti, kteří dokážou prostřednictvím systémových změn v designu podpořit přechod z lineárního modelu – vyrobit, používat, zlikvidovat – k uzavřenému cyklu.
Kateřina Kadlecová, majitelka USSPA, místopředsedkyně AČPD
Zásadní z pohledu české ekonomiky je přínos designu coby přidané hodnoty lokální výroby. Kvalitní design bere do úvahy kromě uživatelské funkčnosti také výrobu a vyrobitelnost, spolupráce s designéry pak často posouvá možnosti a potenciál samotné výroby. Kvalitní design umíme u nás navrhnout, ale také vyrobit a produkty s kvalitním designem vyrábět i sériově. Český průmyslový design tak představuje komplexní know-how a vysokou přidanou hodnotu. Výzvou dlouhodobě zůstává, jak to co nejvíce ve světě obchodně vytěžit a prodat.
Jakou roli hraje design ve vaší businessové koncepci? Jak důležitý pro vás je a jakým způsobem se promítá do samotného brandu – ať už jako praktický nástroj, nebo jako přidaná hodnota?
Malvína Koutová, ředitelka marketingu Ravak
Vlastní design je součástí našeho brandu doslova od jeho založení. Jen konkrétní designér dobře nabriefovaný samotnou značkou podle potřeb jejích zákazníků vytvoří ergonomický, pohodlný, intuitivní výrobek, který bude sloužit v běžném životě. Současnost se odklání od no name masové produkce směrem výrobkům s vlastním charakterem, ať už je dosažen zvládnutým řemeslným zpracováním nebo třeba dodáním uměleckého prvku. Dobře zvládnutý design musí být autentický.
Karel Pacák, majitel Polstrin
Design je pro nás strategický nástroj odlišení. Spolupracujeme s mladými designéry i etablovanými studii a design chápeme jako klíčový pilíř značky: Od individualizace výrobků přes komunikaci až po budování dlouhodobých vztahů s architekty a klienty.
Kateřina Kadlecová, majitelka USSPA, místopředsedkyně AČPD
Design není v našem případě jen o produktu, jde o celkový výraz firmy. Vizuál od marketingu po showroomy, který se prolíná celým zákaznickým zážitkem. Design a estetika jsou součástí naší DNA, není to nic uměle naroubovaného, je to přirozená součást a tím pádem i skutečně fungující konkurenční výhoda a odlišnost.
Proč je nebo by měl být český design světový?
Kateřina Kadlecová, majitelka USSPA, místopředsedkyně AČPD
Protože je komplexní. Zmíněná vazba na výrobu, kreativita ve výrazu i vyrobitelnosti, stejně jako praktičnost užití, to všechno dělá z českého designu udržitelnou přidanou hodnotu českého průmyslu. Podstatná je rovněž otevřenost novým technologiím – jak ve funkci produktů, tak jejich výrobě i návazných službách. Kvalitní český design je hezký, umí být hravý a rozhodně přináší pozitivní emoce. Je většinou opřený o kvalitní výrobu, a to mu dává vůbec největší světový potenciál.
Ondřej Zita, spoluzakladatel značky Master & Master
Na výloze našeho showroomu máme obří nápis: Czech design, global energy! Takže u nás máme jasno, český design už světový je. Máme špičkové firmy, silnou tradici i skvělé designéry. Jen se musíme naučit víc investovat do českého designu a výrobců.
Milan Dostalík, CEO Ton
Český design má jasný rukopis – je autentický, poctivý a zároveň současný. Tato kombinace dává vzniknout věcem, které jsou srozumitelné doma i v zahraničí, a proto mají světový potenciál.