Nejvyšší stupeň ochrany. Ten uměleckým dílům i cenným předmětům zajišťuje firma Artex už dvacet let. Dvojice bývalých galeristů, Jan Černý a René Rohan, platí za speditérskou jedničku v oboru a provozují ultra moderní depozitář, kde odpočívá mimo jiné Muchova Epopej nebo diskutovaná socha Koněva.

Co stálo za myšlenkou založit vlastní byznys v tak specifickém oboru?Začátky našeho podnikání sahají ještě před rok 2002, kdy jsme oba vedli galerie. (Jan Černý Galerii MXM v Praze a René Rohan Galerii 761 v Ostravě, pozn. red.). V roce 2000 jsme produkovali mezinárodní performance festival Pražský parní válec, což zahrnovalo logistiku, instalace, péči o umělce a další aktivity. V té době se zrodil nápad založit firmu specializovanou na transport umění.

V roce 2009 jste prodali většinový podíl rakouské společnosti Artex, ale krátce na to jste jej odkoupili zpět. Co pro vás znamenalo toto spojení?
Změnu názvu z původního Arttransport s.r.o. na Artex Art Services s.r.o., zlepšení fungování, vstupenku do mezinárodního profesního sdružení ICEFAT garantující nejvyšší úroveň služeb, a tím i možnost spolupráce se zásadními institucemi nás i v zahraničí.

Depozitář ve středočeských Měšicích

Pamatujete si, kdy jste vydělali první milion?
Nikdy jsme nenakreslili na zem čáru s tímhle číslem, abychom ji jednou přeskočili. Většina vydělaných peněz šla do investic – na vybavení a techniku.

Jak zásadní jsou pro vás zahraniční trhy?
Umění vozíme po celém světě. V transportním oddělení tvoří zahraničí nejméně 50 % zakázek. Mezi zásadní destinace patří USA, Velká Británie, Německo a Francie. V depozitářích máme uskladněny exponáty téměř výhradně českých institucí i místních sběratelů.

Představují pro vás státní instituce důležité obchodní partnery?
Ano, státní instituce jsou schopny generovat výstavy v rozsahu, na který soukromý sektor dosáhne jen výjimečně.

Ideální a nehořlavé podmínky pro uchování obrazu se stabilní cirkulací vzduchu, teplotou i vlhkostí a bez přístupu světla zaručuje ojedinělý systém výsuvného depozitáře.

Vzpomenete si na vaše nejzajímavější zakázky?
Zakázek bylo mnoho a krásné na této práci je, jak se mezi sebou liší. Rádi vzpomínáme na převoz obrovské sochy od Aleše Veselého na Václavské náměstí. Na vyklízení ulic kvůli průjezdu, zvedání sochy za pomoci jeřábů a na to napětí a velkou úlevu, když objekt stál na svém místě. V našich depozitářích se můžeme pochlubit také uskladněnou Slovanskou epopejí Alfonse Muchy, nebo mediálně známou sochou maršála Koněva.

Bez čeho se při vašem podnikání neobejdete?
Bez osobního kontaktu s klientem, bez spolehlivých zaměstnanců, bez slušného přístupu. Asi nejdůležitější je pro nás ale dobré jméno firmy, díky kterému jsme si získali důvěru klientů, kteří nám bez obav svěřují díla v hodnotě stovek milionů.

Existuje zakázka, která je při vaší dnešní velikosti bezvýznamná, a naopak taková, na kterou byste si netroufli?
Ani jedna taková zakázka neexistuje. Každý objekt má pro svého majitele hodnotu, v tom druhém případě se vždy snažíme najít řešení.

Speciální bedny na přepravu uměleckých děl

Kolik děl zhruba uchováváte a najde se mezi nimi také design nebo jiné objekty?
Už jsou to určitě tisíce a ano, v našem depozitáři máme například vzácné hudební nástroje, starožitný nábytek, knihy i další kousky.

Jaká je hodnota nejdražšího a nejlevnějšího díla v depozitáři v Měšicích?
Skladujeme díla současného umění v hodnotě tisíců korun až po exponáty nevyčíslitelné hodnoty. Například u výše zmíněné Slovanské epopeje se dá její skutečná cena jen velmi těžko určit.

Jaké bezpečnostní systémy díla a objekty chrání?
V areálu máme nepřetržitě živou ostrahu napojenou na pult centrální ochrany. V budovách jsou pak instalovány všechny potřebné bezpečnostní prvky: kamery, čidla proti vloupání, požáru, výkyvům teplot nebo vlhkosti. Vstup do místnosti depozitáře je zabezpečen čtečkou otisku celé dlaně, včetně krevního řečiště. To navíc musí v ruce aktivně pulsovat, aby se dveře otevřely. Jinak řečeno: naše useknuté ruce by byly zloději k ničemu.

Transport výstavy Poklady Pražského hradu do Státního historického muzea na Rudém náměstí v Moskvě (2017).

Co považujete za základní ingredience úspěšného podnikání v umění?
Jediná skutečně potřebná dovednost je odbornost. Jen profesionální znalost takto specifického prostředí vám umožní nedělat chyby a sebevědomě jednat s partnery, kteří snadno odhalí, pokud si nejste jistí. Vybudovat si respekt v renomovaných muzeích, zejména na západ od českých hranic, nám trvalo dlouhé roky.

Na čem aktuálně pracujete a jaké jsou vaše dlouhodobé cíle?
Aktuálně disponujeme přes 5000 m2 depozitární plochy, tu díky spolupráci
s investory a majiteli areálu umíme rozšířit o dalších 17 000 m2. Rozvíjíme vlastní galerii Artefin, která nabízí k prodeji díla špičkových českých umělců. Budujeme samoobslužné kóje, pracujeme na bezcelní zóně nebo technologickém vylepšení procesů, které jsou v našem oboru zastaralé a nedokonalé. V dlouhodobém horizontu bychom chtěli v rámci střední Evropy vybudovat firmu, která propojí transport, skladování i obchod s uměním.

Přepravní flotila Artexu nabízí kromě klimatizovaného a otřesuvzdorného prostředí také ozbrojený doprovod nebo přepravu nadrozměrných děl.

Investujete také do vlastní sbírky umění?
Přestože investicím do umění věříme víc než do drahých kovů nebo akcií, zatím bohužel minimálně. Znáte to, kovářova kobyla chodí bosa.

Je pro vás dnes obchodně důležitější logistika nebo depozitář?
My obě služby nerozdělujeme, logistika doplňuje depozitární činnost. Jako jediní v České republice můžeme nabídnout naprosto komplexní servis – od profesionálního balení, přes pojištění, transport, vyřízení celních formalit nebo vývozních povolení, až po uskladnění uměleckých děl, zprostředkování jejich nákupu i prodeje, digitalizaci nebo restaurování. S dalšími partnery jsme vybudovali i vlastní galerii s názvem Artefin, která nabízí k prodeji díla špičkových českých umělců.

Jak vaši firmu ovlivnila pandemie koronaviru?
Na fungování depozitářů nemá situace kolem Covidu téměř žádný vliv, ale samozřejmě se dotkla transportních a logistických služeb. Pokud se nepořádají výstavy, poptávka logicky klesá. Většina transportů, které teď realizujeme, jsou pro privátní klientelu. Věříme, že tato situace nebude trvat věčně a brzy se zase nejen kulturní život vrátí do normálu.


Jan Černý & René Rohan

Jan Černý (vlevo) pochází
z Litoměřic. V devadesátých letech působil v čele úspěšné pražské galerie MXM, zastupující přední české umělce. René Rohan vystudoval Výtvarnou tvorbu na Ostravské univerzitě. Po studiích založil grafické studio Graphic House, vedl ostravskou Galerii 761 a byl členem výtvarné skupiny Kamera skura. Od roku 2002 společně podnikají v oboru transportu a uskladnění umění.


V rubrice Design Business vám představujeme firmy a projekty, za jejichž úspěchem stojí kvalitní design i silný podnikatelský duch. Další rozhovory najdete zde.

www: artexservices.cz

Sdílejte na
Related posts