Ředitelka Preciosa Lighting Lucie Karlová stráží světlo i křehký miliardový byznys

Patrik Florián | Business, Design | 07/04/2021

Sklářská tradice tři století, pět set řemeslníků, umělců a obchodníků, pobočky po celém světě a obrat přes miliardu korun. Ředitelka společnosti Preciosa Lighting Lucie Karlová podává zprávu o křehkém byznyse a vizi české jedničky na trhu s křišťálovými svítidly.

Jaké milníky v historii sklárny považujete za ty nejdůležitější?

Klíčovým byl rok 1724, kdy Josef Palme (zakladatel tradice výroby křišťálových lustrů v českých zemích) získal povolení pro výrobu křišťálových svítidel v hutích Kamenického Šenova. Tím dalším je propojení se skupinou Preciosa v roce 1948 a z těch posledních otevření nového R&D zázemí pro vlastní výzkum a vývoj, které nám umožňuje rozvíjet technologie a mít vždy náskok, nebo uvedení inovativních svítidel Signature Designs, jež se těší řadě ocenění i oblibě u zákazníků.

Instalace Pearl Curtain v obývacím pokoji soukromé vily XXII Carat v Dubaji měří 4 metry na šířku a 5 metrů na výšku.

Imerzivní svítidla reagující na pohyb lidského těla či okolní zvuky jsou pro Preciosu v posledních letech specifické. Co vás k nim přivedlo?

Dekorativní svítidla jsou a vždy byla vyjádřením společenského statusu. S aktuálními sociálními i technologickými změnami se toto vnímání posouvá. Nejde jen o prezentaci samotného bohatství, důležitější je nabídnout jedinečný zážitek a prezentovat se v neobvyklých situacích. Naše poznání a definice nové cílové skupiny vyústily v rozhodnutí zaměřit se právě na imerzivní světelné instalace. Z uměleckého pohledu se s jejich pomocí snažíme v lidech probouzet zvídavost a pobízet k emotivním a hravým reakcím.

Jsou pro vás z obchodního hlediska důležitější realizace na míru či prodej svítidel z portfolia?

Jednoznačně zakázkové realizace, ty představují 90 % objemu veškeré naší činnosti. Na druhou stranu, bez našich kolekcí bychom ale pravděpodobně nikdy nedostali příležitost rozvíjet zakázkovou výrobu a nebyli tam, kde jsme dnes.

Interaktivní světelná instalace Breath of Light reagující na lidský dech měla premiéru na milánském týdnu designu v roce 2018. Design: Michael Vasku a Andreas Klug

V čem tkví vaše konkurenční výhoda?

V našem globálním pokrytí – jsme všude tam, kde jsou naši klienti. Ve čtrnácti zahraničních kancelářích jsme v přímé interakci se zákazníky. Výhodou je již zmíněné R&D centrum, kde využíváme nejmodernějších technologií a principů a testujeme odolnost svítidel vůči vnějším vlivům, jako je silné zemětřesení. V neposlední řadě je to dvacetičlenný interní tým designérů, který denně zhmotňuje vize našich náročných klientů.

Vaše svítidla září ve stovce zemí světa, jaké trhy jsou pro vás zásadní?

Většina obchodních aktivit se soustředí v zemích Středního východu a ve Spojených státech. Z pohledu designu pak mají zvláštní přednost kreativní metropole, jako Londýn nebo Singapur.

Bez čeho se při vašem podnikání neobejdete?

Bez silného a stabilního týmu, který ovládá znalosti, dovednosti a vyznává společné klíčové hodnoty.

Osm metrů vysokou, stokilovou instalaci Pearl Drop tvoří perly z křišťálu a triplex opálu, které se na pomyslné šňůře střídají s menšími kovovými kuličkami. Design: Frank Tjepkema

Ve sklářském průmyslu, který je obecně náročný na zdroje, se poměrně málo mluví o udržitelnosti. Jak se k tomuto tématu stavíte?

Téma je to pro nás důležité především z pohledu uvažování o našem dlouhodobém vlivu. Pravidelně vydáváme Zprávu o udržitelnosti. Každoročně investujeme do technologií, které jsou méně náročné na energii, chemii i odpadové hospodářství. Provozujeme rekuperační a kogenerační jednotky. Vyvinuli jsme vlastní recepturu bezolovnaté skloviny, která má srovnatelné parametry zpracování i opticko-estetické vlastnosti. Zajímavým projektem je spolupráce s Petrou Švejdarovou a její značkou Prasklo, která upcykluje vytříděné skleněné díly v originální vázy. Samostatnou kapitolou je potom Nadace Preciosa, která každoročně investuje do udržitelných projektů cca 400 tisíc korun.

Stává se vám i při dlouholetých zkušenostech, že jako celek chybujete?

Ano, naštěstí se ale naše chyby odehrávají především v interních procesech, kde máme příležitost učit se z nich bez vlivu na finální výkon. Zcela konkrétně mě napadá plánování investic, u kterých často věříme v rychlejší návratnost, než se nakonec potvrdí.

Co jste se naučili v posledním roce?

Jsme zvyklí pracovat flexibilně, reagovat na změny a řešit výzvy, ale pandemie nás naučila mnohému. Díky kombinaci kvalitního projektového řízení a zahraničním týmům jsme komplikace úspěšně zvládli a mohli jsme, i když pomaleji, pokračovat ve všech projektech. Interně jsme posílili díky nově nabytým zkušenostem v oblastech on-line komunikace nebo virtuální reality.

Svítidlo Fractal, složené z kovových ramen a ručně broušených křišťálových komponentů, navrhl rakouský designér Thomas Feichtner.

Jak jste se vypořádali se zrušenými mezinárodními veletrhy?

Zaměřili jsme se na on-line prostředí či virtuální realitu. Úspěšně jsme na
trh uvedli svítidlo Fractal od designéra Thomase Feichtnera i nový designový koncept Inspiral. Zásadní byl seriál Lightkeepers, který vypráví příběhy z naší profese i ty o konkrétních řemeslnících. Je to taková pocta tradičnímu řemeslu a lidem, která odráží naši hrdost i pokoru.

Na čem aktuálně pracujete?

Na celé řadě projektů, ročně jich je přes tři sta. Rozpracované máme realizace na superjachtách v rámci programu Maritime i zakázky s interaktivními Signature Designs. Dokončujeme nové designové koncepty, které uvedeme v Miláně.

Světelná instalace Crystal Forrest v showroomu Studia Ahrend

Kdybyste měla popsat svítidla Preciosa třemi slovy, jaká by to byla?

Unikátní, sofistikovaná, nabitá zážitkem a emocemi.

Jaké jsou vaše dlouhodobé plány a vize?

Náš plán je jednoduchý – být úspěšní, rozvíjet se a naplňovat naši vizi: vytvářet designová svítidla se světovým uznáním, která vyvolávají emoce a propojují lidi. Během tohoto roku plánujeme dokončit několik zásadních investic. Otevřeli jsme novou kancelář v Šanghaji a Kataru a těšíme se na projekty, které přinesou.

Filozofická otázka na závěr. Co pro vás osobně znamená světlo?

Teplo a život. Světlo má vliv na každého z nás, působí na atmosféru i vztahy. Naší snahou je dát světlu prostor a ukázat jeho sílu. Křišťál je v propojení se světlem unikátní a navzájem se skvěle doplňují. A mé jméno, Lucie, pochází z latinského lux a předurčuje mě k tomu, abych byla
i já hrdým strážcem světla.


Lucie Karlová

Svou kariéru zahájila studjním stipendiem v oddělení logistiky a její pozdější kroky vedly do Preciosy Beauty a Preciosy Lighting. Od roku 2008 působí ve správní radě Nadace Preciosa, od roku 2013 ve správní radě největšího výrobce křišťálových komponentů v České republice, Preciosa Group. V roce 2015 se stala generální ředitelkou a předsedkyní představenstva společnosti Preciosa Lighting.

V rubrice Design Business vám představujeme firmy a projekty, za jejichž úspěchem stojí kvalitní design i silný podnikatelský duch. Další rozhovory najdete zde.

Foto | archiv firmy

Aktuální číslo

Předplatné