Karlovarská sklárna Moser představila na design weeku v Miláně první kousek, který v jejích službách navrhl designér Jan Plecháč. Unikátní váza Abyss, masivní křišťálový objekt v odstínu akvamarínové modři, je jen začátek velké proměny, která tradiční sklárnu pod vedením nového uměleckého ředitele čeká.
„Pro mě osobně je Abyss ztělesněním překonávání lidských možností a posouvání fyzikálních hranic při výrobě křišťálových objektů. Svým tvarem v sobě snoubí jemnost lidského dechu a čistě brutalistní formu, čímž manifestuje um sklářů na huti i preciznost našich brusičů,“ přiblížil vázu Abyss její autor Jan Plecháč.
Křišťálový kousek je technologickou výzvou sklářského řemesla a je určený
všem, kteří se nebojí překročit hranice vlastních možností. Do svého prvního díla přetavil Jan Plecháč nejen vlastní vizi o novém, dynamickém Moseru, ale rovněž navázal na tradici, kterou roku 1857 započal zakladatel
sklárny Ludwig Moser.
Příběh vázy byl inspirován pocity při volném potápění, při němž potápěči v hlubinách nacházejí nejen inspirativní napětí, ale také klid a harmonii. Kontrast emocí se prolíná i do designu vázy, konkrétně do organicky tvarovaného jádra a ostře broušených vnějších brutalistních hran.
Samotná výroba vázy Abyss je velmi náročná, vyvíjí enormní tlak na fyzickou sílu a je závislá na zkušenostech a řemeslném umění jediného huťmistra. Roztavená hmota o váze dvaadvaceti kil na sklářské píšťale z něj činí nejnáročnější objekt, který ve sklárně Moser vzniká, proto se ročně může vytvořit pouze pár desítek kusů. Kolekce Abyss tak bude představena v limitovaném počtu 99 kusů v magnetizujícím matném povrchu.
Při výběru barevného odstínu se nechal Jan Plecháč inspirovat původní barevnou vzorkovnicí technického a uměleckého ředitele sklárny z počátku minulého století Leo Mosera. Ten byl průkopníkem nových přístupů kolorování skla a svým experimentálním přístupem inspiroval současníky i
nadcházející generace. Akvamarín je odstín mořských hlubin, kamene lapis lazuli i umělce Yvese Kleina.
Více info na moser.com.