Původní profesí prodejce aut značky Peugeot, Émile Darl'mat, se svým talentem, pílí a díky nadšení vypracoval až na dvorního návrháře malosériových sportovních vozů francouzské automobilky. Kromě toho ale zanechal také výraznou stopu v dějinách motoristického sportu. Jeho vůz totiž jako první v historii reprezentoval značku na nejslavnějším závodě světa – 24 hodin Le Mans.
Émile Darl’mat se narodil 2. února 1892 v severní Francii. Jeho předkové ale pravděpodobně pocházeli z Bretaně, protože příjmení Darl’mat je bretonské a znamená „ten, kdo nepoleví“, což k Émilovi rozhodně sedí. Vyučil se automechanikem a usadil se v Paříži, kde si v roce 1923 otevřel prodejnu Peugeotů. Následně začal ve své malé karosářské dílně vyvíjet sportovní úpravy karoserií. Zaměřil se na modely Peugeot 201, 301 a 601, které proměnil v zajímavá, sportovně střižená kupé. Peugeot přijal vozy Darl’mat za své a od roku 1936 už se pod obchodním názvem Peugeot-Darl’mat vyráběly v samotné kolébce značky, ve východofrancouzském městě Sochaux. Francouzští klienti si tato šik kupátka velmi oblíbili zejména proto, že byly mnohem levnější než tehdejší sportovní vozy, a začali jim přezdívat „sporťáky pro chudé“.
Největší oblibu ze všech vozů vytvořených talentovaným Émilem Darl’matem, si ovšem získal Peugeot-Darl’mat 402. Stal se totiž prvním vozem značky Peugeot, který automobilku reprezentoval na ikonickém závodě 24 hodin Le Mans, konkrétně v letech 1937 a 1938. A za své výsledky se rozhodně nemusel stydět. Vozy Peugeot-Darl’mat 402 dojely v prvním roce na 7.,8. a 10. místě. O rok později dokonce na pátém! Pak ale závodění v Le Mans zastavila 2. světová válka.
Po válce se Darl’mat pustil do obnovy svého automobilového byznysu. Vyrobil ještě malý dvoudveřový fastback kupé založený na Peugeotu 202, který dokonce v říjnu 1947 vystavil na pařížském autosalonu, nicméně výroba zahrnovala jen pár kousků. V padesátých letech vyšel z dílny Darl’Mat ještě dvoudveřový kabriolet 203, kterého se vyrobilo 150 kusů. Posledním Darl’matovým dílem bylo kupé vycházející z Peugeotu 403. Toho se však vyrobilo pouhých pět kusů. V té době už stárnoucí Émile Darl’mat neměl energii na to, aby se pouštěl do nových projektů. Slavná inovátorská firma Darl’mat se tak vrátila ke své činnosti, pro kterou ji její majitel v roce 1923 založil, a to prodávání aut, a pokračovala jako pařížský dealer vozů značky Peugeot. Po smrti Émila Darl’mata v roce 1970 převzali firmu jeho synové.
Ačkoli vozy, které Émile Darl’mat navrhl, byly vyráběny v tak malých sériích, že se do dnešních dnů nezachovaly, úplně ze světa nezmizely. Jeden z nich se dokonce před šesti lety objevil v Česku a shodou okolností to byl právě Peugeot 402 Darl’mat, tedy model, ze kterého vznikl slavný závodní speciál pro Le Mans. Jeho majitel s tímto exkluzivním vozem dorazil na prestižní mezinárodní sraz International L’Aventure Peugeot Meeting, což je každoroční setkání historických vozidel a veteránů Peugeot. Sraz historických vozů pořádá Asociace Aventure Peugeot každý rok v jiné zemi a pro rok 2018 si vybrala Českou republiku. Diváci si tak mohli prohlédnout jedinečný exemplář vozu, který je prapředkem závodního speciálu značky Peugeot.
U tohoto konkrétního vozu 402 Darl’mat, které v roce 2018 okouzlil české publikum, je zajímavý i příběh o tom, jak se vlastně dostal ke svému majiteli. Ten si jej překvapivě přivezl ze Spojených států, kam si ho na jaře roku 1945 odvezl jeden americký voják, který osvobozoval Paříž. Ovšem nejednalo se o jediný vůz, který takto přeplul Atlantik a začal nový život v Americe. Američtí vojáci se údajně do vozidel Peugeot Darl’mat zamilovali a odvezli si hned několik kusů. Hrdí Francouzi se ovšem snaží své národní dědictví dostat zpátky. Vznikla dokonce Asociace Darl’mat, jejímž cílem je najít a vrátit historická vozidla zpět do Francie.