Lee x H&M: Mohou módní giganti nabízet skutečně udržitelnou módu?

Patrik Florián | Móda | 28/01/2021

Švédský řetězec H&M se spojil s tradičním americkým labelem Lee, aby společnými silami přivedly na svět novou generaci denimu, vyrobenou ze 100% udržitelných materiálů. 

Spolupráce mezi velkými i malými značkami v módním průmyslu už nijak zvlášť nepřekvapí, a to ani v případě „džínoviny“. Připomeňme si společnou přehlídku italské značky Valentino a ikonických Levi’s 517 loni na podzim, kolekci džínových tenisek Nike x Levi’s z roku 2019 nebo bundy E.L.V. Denim prošité krystaly Swarovski.

O čem se však ve spojení s tímto populárním materiálem tak často nemluví, je použití chemikálií a množství vody při jeho výrobě. H&M a značka Lee se proto rozhodly pro první džíny ze 100% recyklované bavlny a celou udržitelnou kolekci založenou na transparentních postupech. To v praxi znamenalo ušít kalhoty, aniž by byla sklizena jediná rostlina bavlníku, ale také najít udržitelnější způsoby, jak hospodařit s vodou a surovinami při výrobě všech dalších komponentů. Oblečení v kolekci staví na materiálech z recyklovaného průmyslového odpadu, starého oblečení, příměsích organické bavlny nebo konopí, nitích z recyklovaného polyesteru i netoxických kovových lemech.

Vůbec poprvé zveřejní řetězec H&M na svém webu výsledky tzv. LCA analýzy, která objektivně zkoumá životní cyklus produktů a jejich environmentální dopady v širším kontextu.

To vše naznačuje, že roste společenský tlak na to, aby i rychlá móda přeřadila na nižší stupeň. Mějme však na mysli, že skutečně ekologické džíny jsou jedině ty, které nebylo třeba nikdy vyrobit. Motivace velkých řetězců bude vždy primárně finanční, pokud je však poptávka donutí hledat smysluplnější cesty, je to jedině dobře. 


Kolekce Lee x H&M startuje 28. ledna 2021 ve vybraných domech H&M a na hm.com. Součástí uvedení bude online diskuze pěti tvůrců a Pascala Bruna, Global Sustainability manažerem H&M na instagramovém profilu @hm.

O dalších udržitelných projektech a nových tendencích módního průmyslu postpandemické doby se dočtete v našem novém vydání Dolce Vity, kterou najdete právě na stáncích.

Foto | archiv firmy

Aktuální číslo

Předplatné