Nově objevené unikátní kreslené návrhy na plakáty automobilů Tatra, původní sádrový model Tatry a plakát od významného designéra a grafika Františka Kardause a mnoho dalšího nabídne Aukční dům Sýpka na své aukci v neděli 15.10. 2017 v 13.30 hod. v Topičově salonu v Praze.
Podzimní aukce Sýpky představí originální autorské kreslené návrhy na plakáty automobilu Tatraplán a další díla z nově objevené a dosud neznámé pozůstalosti autora Františka Kardause, který je tvůrcem designu ikonických automobilů Tatra 603. V aukci budou draženy tři originální malované návrhy na plakáty automobilu Tatra z přelomu 40./50. let 20. stol. Malby o rozměrech cca 59,5 x 84 cm budou nabízeny za vyvolávací cenu od 45 000–50 000 Kč. V nabídce se objeví originální Kardausův návrh plakátu motocyklu Jawa z r. 1959 (rozměry 65,5 x 90 cm), dražba začne na 35 000 Kč a současně bude nabídnut Kardausův plakát motocyklu Jawetta Monet. Unikátní nabídkou bude také původní sádrový model od Fr. Kardause, který představuje prototyp automobilu Tatraplán. Soubor Kardausových děl doplní nabídka černobílých fotografií, které byly zvětšeny z původních negativů. Devět fotografií bude nabídnuto dohromady za vyvolávací cenu 12 000 Kč.
František Kardaus studoval nejdříve malbu a grafiku na Uměleckoprůmyslové škole v Praze a poté grafiku a průmyslové výtvarnictví na Academie de la Grande Chaumiére v Paříži. Ověnčen mnoha cenami za své návrhy plakátů, pracoval pro podniky jako Ringhoffer-Tatra, Škoda, Československá zbrojovka a Tesla. Spolupracoval na úpravě vozů Tatra 600, Tatra 87 Diplomat, Tatra 603, návrzích trolejbusů Tatra 400 a 401. Spolupracoval na návrzích tramvají T1, T2, T3, KT4 a T5. Vytvářel řadu filmových plakátů. V šedesátých letech vytvořil model soupravy pražského Metra. Kardaus je spolutvůrcem legendárního automobilu Tatraplán, jehož název vznikl srovnáním ladného tvaru Tatry a aeroplánu.
Tatraplán neboli Tatra 600 byl osobní automobil střední třídy vyráběný v letech 1948 až 1951 firmou Tatra, n. p. a následně do roku 1952 podnikem AZNP Mladá Boleslav. Vůz s proudnicovou karosérií a vzadu umístěným vzduchem chlazeným plochým čtyřválcem navazoval na sérii aerodynamických automobilů značky Tatra. Velikostně odpovídal předválečnému typu Tatra 97. Během čtyř let sériové výroby vzniklo přes 6300 vozů Tatraplan. I když se T 600 nevyráběla ve velkých sériích, zaznamenala i značný obchodní úspěch v zahraničí, což bylo podmíněno i mnoha úspěchy, které vozy dosáhly na sportovním poli. Tatraplan se vyvážel do mnoha zemí Evropy, ale o do zámoří. V Československu sloužil jako služební vůz pro státní a stranické funkcionáře, pro běžné motoristy byl nedostupný, což souviselo se změnou politické situace po únoru 1948.