Letošní Designblok se rozprostřel po celé Praze. Hned čtyři hlavní lokace hostily festival, na kterém se představili ti nejlepší hráči na poli nejen českého designu. Naše malé ohlédnutí začínáme v Jízdárně Pražského hradu, kde byla ve dnech 2. až 6. října k vidění výstava High Craft.
Pokud jste z náročného festivalového programu vybrali pouze tuto akci, nemusíte si nic vyčítat. Kurátorský výběr českého designu, módy a řemesel byl působivý – originálně ztvárněné expozice i představované novinky si s historickým prostředím výborně rozuměly. Prim jako vždy hrály sklářské značky.
Moser
Za svou instalaci Born of Sand získala karlovarská sklárna Grand Prix, Cenu za mimořádný počin. Umělecký ředitel Jan Plecháč v ní představil jak nové kolekce, tak písek, který je nejen základní surovinou pro výrobu skla, ale také symbolem hravosti a svobody. Monumentální blok písku symbolizoval sílu a potenciál ukrytý v každém zrnku této suroviny. Je to základ, na němž stojí celé sklářské řemeslo. Jak se blok postupně rozpadá, odhaluje svou křehkost.


Novinka vytvořená přímo pro letošní Designblok, váza Drop, zachycuje kapku vody těsně předtím, než dopadne na zem. Její tvar odráží křehkou krásu přírody, je poctou přirozené jednoduchosti a zároveň odvážným krokem do světa geometrické čistoty. Vtiskuje do prostoru něco z prchavé krásy každodenního života.

Brokis
Jako další zástupce původní české výroby i tradičního řemesla byla do Jízdárny vybrána sklárna Brokis z Janštejna. Její umělecká ředitelka Lucie Koldová navrhla stánek jako místo, kde se skrz velké kruhové okno můžete dívat na noční oblohu, na níž ovšem místo hvězd září závěsné lampy Starcloud. Jim pak na policích sekundovaly stojací lampy z kolekce Spectra. Obě série mají společnou autorku a také to, že jsou vyrobeny pouze z ručně foukaného skla. Dlouhá lavice, z níž jste mohli celou scenérii v klidu pozorovat, evokovala způsob, jakým návštěvníci v uměleckých galeriích vstřebávají silné emoce z vystavených děl.




Rückl
Česká sklářská značka Rückl se představila působivou instalací Interface, jež připomínala měsíční krajinu a která byla spojena s premiérou nové kolekce ručně broušených váz designérky a umělecké ředitelky sklárny Kateřiny Handlové a speciální limitované edice. V obou projektech, jak ve výstavním stánku, tak nové kolekci jde o hranice mezi objektem a produktem a hledání krásy v kontrastech a nedokonalosti. Instalace, která vznikla ve spolupráci s Lunchmeat Studio a Monument Office, propojila surové a jemné prvky – kameny se sklem připomínaly písečné duny, které se v čase proměňují, zatímco sokly vnášejí jasnou geometrii, zrcadlí realitu a vytváří pocit nadčasové krajiny, která se přenáší až do krajiny imaginární. Scenérie na pomezí vzpomínky a reality, dne a noci, plochy a struktury, odráží kontrasty a připomíná pomíjivost času.




