Multibrandový Vermont store září barvami

Vladan Šír | Design, Interiéry, Móda, Technologie | 30/11/2022

Vlajkový obchod společnosti Vermont se nachází u Prašné brány, hned za Obecním domem a už z dálky na sebe upozorňuje výraznými barevnými plochami prosvítajícími z interiéru rozměrnými výlohami. Jeho autorem je architekt Marco Donati, který je ve svém domovském Miláně podepsán pod butiky značek Bulgari nebo Dolce&Gabbana.

Po vstupu nárožním vchodem návštěvník začne objevovat sled navzájem propojených sálů, které jsou domovem řady značek, jež Vermont zastupuje: Gant, Karl Lagerfeld, Peak Performance, Odd Molly, Paoloni, Trussardi či Diesel a další. A to byla voda na Donatiho mlýn. Ač navrhl obchody řady věhlasných značek, má rád práci na takzvaných multibrandových buticích. „V monobrandu je vaším úkolem interpretovat DNA značky a respektovat její dědictví, takže zapojujete kreativitu v rámci vytyčených mantinelů,“ říká architekt. „V případě multibrandů se můžete mnohem více odvázat, jste omezeni pouze funkčností a požadavky klienta.“ 

S kreativitou to vzal Marco Donati pěkně od podlahy. Nejprve původní interiér nechal vybourat, až zbyly jen holé stěny a nosníky. Ty se rozhodl nezakrývat, ale naopak je ukázat a oškrábané stěny nebo například původní luxferový podhled postavit do protikladu s novotou zářícími prvky a materiály. „Chtěli jsme návštěvníky provokovat,“ vysvětluje Donati. „Bavila nás představa, že ukážeme historii prostoru, že dáme do kontrastu minulost budovy a naši práci. Takový sňatek nového se starým. Trik byl v tom udělat to tak, aby lidé neměli pocit, že tady někdo nechal něco nedodělaného.“ 

K dosažení nejen tohoto efektu významně využíval virtuální reality, se kterou mu pomáhala pražská společnost Virtuplex. S touto technologií už má sice zkušenosti z předchozích projektů, ale tentokrát ji nasadil v mnohem větším rozsahu. Zatímco dříve mu virtuální realita asistovala pouze při představování finálního návrhu klientovi, v případě pražského butiku s ní pracoval už v průběhu navrhování a díky ní interiér postupně upravoval. Co dva tři týdny proto jezdil na východní okraj Prahy do haly o rozloze 600 metrů čtverečních, kde mu technici nasadili na hlavu VR headset, tedy jakési obří brýle, a ve skutečnosti prázdná hala se rázem proměnila v obchod plný módních oděvů. 

Výhodou Virtuplexu je, že jako jediný široko daleko, nabízí možnost, aby se do takzvané scény, v tomto případě do interiéru obchodu, připojilo více lidí zároveň, kteří se nejen navzájem vidí, ale mohou se dívat na stejné detaily. Pro architekta je to splněný sen – to, co navrhne, si klient neprohlíží jen na papíře jako změť pro něj nepochopitelných čar, pomocí nichž si musí výsledek představit, ale má před sebou téměř realistický obraz. Jediné, co nemůže, je sáhnout si na něj. 

Pro Donatiho nebyl pražský vlajkový obchod prvním butikem, na kterém pro Vermont pracoval, neboť se podílel na návrhu všech obchodů a je dvorním architektem společnosti.

Více info najdete na vermont.cz.

Foto | archiv Vermont
Le Grill

Aktuální číslo

Předplatné