Ceny, které vznikly s cílem oceňovat výraznou tvorbu zejména z řad mladých designérů a nových objevů v rámci festivalu Czech Design Week, prošly vizuálním i organizačním redesignem. Rokem 2025 spouští Czech Design Award poprvé přihlášky pro všechny, kteří chtějí svou tvorbu nominovat. Přihlášky na letošní 13. ročník cen se otevřou souběžně se zahájením výstavy Czech Design Award Winner 2024. Ta v Clam-Gallasově paláci od 30. ledna do 13. února představí oceněné designéry minulého ročníku.

V předcházejících ročnících se o držitelích rozhodovalo v rámci jednotlivých vystavujících festivalu Czech Design Week. Letošním rokem se tak ceny otevírají pro všechny zájemce z řad designérů, studentů, studií či značek.
I nadále však zůstávají součástí festivalu, nominovaná tvorba se veřejnosti představí letos v září během Czech Design Weeku, kdy v rámci jeho zakončení proběhne také vyhlášeni vítězů cen pro rok 2025. O vítězích stejně jako v předcházejících letech bude rozhodovat odborná porota složená z designérů, teoretiků designu a umění a zástupců kulturních médií.
Držitelé cen Czech Design Award mimo jiné získávají automatické pozvání vystavovat své kolekce na dalším ročníku festivalu a obdrží také fyzickou cenu v podobě designové vázičky, které navrhl designér František Jungvirt a které jsou realizovány ve sklárně AJETO.

Na pojící linku s festivalem odkazují také nová vizuální identita cen Czech Design Award a s ní spojená aktualizace webových stránek (czechdesignaward.cz). Autorem je absolvent pražské UMPRUM a spoluzakladatel grafického vzdělávacího sdružení SMYK David Novák (Dacid).
Ten stál také za loňským redesignem festivalu Czech Design Week. Stejně jako festival i ceny Czech Design Award využívají nový logotyp, jehož autorem je designér Viktor Mizera působící ve studiu Displaay.
Spuštění přihlášek doprovodí koncem ledna pop-up výstava v Clam-Gallasově paláci v centru Prahy. Výstava s názvem Czech Design Award Winner 2024 v prostoru prosklené galerie při vstupu do paláce z Linhartské ulice veřejnosti nabídne tvorbu designérů oceněných v rámci loňského ročníku cen.






Konkrétně se představí kolekce a díla oceněná v šesti kategoriích, například konceptuální šperky Kláry Valuškové z bratislavské Vysoké školy výtvarných umění (VŠVU), která se stala Objevem roku. Anebo kolekci od studia besiidka Nikoly Chromečkové a Davida Hotárka, kteří si za nápadité propojení produktového a food designu loni vysloužili Zvláštní uznání poroty Czech Design Award. Skupinově se také představí vybraní studenti z Ateliéru SKLO bratislavské VŠVU, které získalo Zvláštní uznání festivalu Czech Design Week.



Šestici oceněných z loňského festivalu Czech Design Week také doplní vázy na pomezí užitého umění a objektu od Veroniky Majerčíkové, studentky Ateliéru experimentálního designu na bratislavské. Majerčíková cenu Czech Design Award získala loni v říjnu v rámci partnerského festivalu Bratislava Design Week.
Výstava bude v Clam-Gallasově paláci zahájena ve středu 29. ledna od 18 hodin a probíhat bude do 13. února. Aktuální výstava také volně navazuje na doprovodnou výstavu New Generation, která loni v září během Czech Design Weeku zaplnila 1. patro tohoto paláce výběrem tvorby nejmladší generace českých a slovenských designérů a umělců. Clam-Gallasův palác patří k předním památkám hlavního města a je perlou pražské barokní architektury, před dvěma lety také prošel rozsáhlou rekonstrukcí.


POROTA CZECH DESIGN AWARD 2024
František Jungvirt / designér, UMPRUM
Jitka Pajurková / Communication Expert
Kasia Fornalska / Communication & Marketing Expert in Design (Switzerland)
Kateřina Valjentová / Marketing Consultant AJETO Lasvit
Květa Čulejová / architektka, designérka, Design Cabinet CZ
Lenka Žižková / zakladatelka Design Cabinet CZ
Lukáš Spilka / módní návrhář, ředitel We’re Next
Michal Nohel / právník Rowan Legal
Michal Vaníček / teoretik módy, UMPRUM
Petr Jansa / šéfredaktor Mužů v Česku
Shirin Rahman / zakladatelka Artisème
Tomáš Otta / magazín Hrot

O cenách Czech Design Award 2024
OBJEV ROKU
Klára Valušková
Studentku ateliéru Kov a Šperk při bratislavské VŠVU charakterizuje v tvorbě geometrie, iluze a světlo, primárně tvoří v kombinaci s optickými materiály. Na festivalu Czech Design Week představila kolekci šperků, která podobně interaguje se světlem a zachytává atmosféru prostředí a reaguje na změny osvětlení. Šperky tak odráží okolí a na nositeli se tak neustále proměňují. U diváka i nositele vzbuzují pozornost a přinášejí nový pohled na okolní svět.


REFRESHER BEST OF DESIGN
VNEM Studio
Studio, které se zaměřuje především na tvorbu produktů a interiérů, založili designéři Tímea Kepová a Georgios Somarakis, jejichž spolupráce vznikla během společných studií na VŠVU v Bratislavě. Na festivalu Czech Design Week představili kolekci 15:15, jež je sérií solitérů, které se tvarově vymykají běžnému nábytku. Jejich forma vychází z estetického ideálu antiky, kdy se motiv krásy jeví jako soulad proporcí. Kolekce umí v soukromém interiéru fungovat jako funkční prvek s výrazným estetickým projevem. Ve veřejném prostoru má schopnost množením zásadně doplňovat vizuální identitu podniků, ale i galerií či muzeí.




NEJLEPŠÍ INSTALACE
BLUBA Studio
Studio, které založil Kajetan Luteracki, absolvent Fakulty designu na Technické univerzitě v Lodži a Akademie výtvarných umění v Lodži, se zaměřuje na navrhování a výrobu osvětlení interiérů. BLAMPS, kolekce představená na festivalu Czech Design Week, nejen osvětlují prostory, ale také zvou k odpočinku. Při jejich navrhování se přitom designér nechal inspirovat ikonickým stylem skupiny Memphis. Využitím technologie 3D tisku BLUBA Studio vytváří jedinečné modulární lampy, které inspirují a těší.




ZVLÁŠTNÍ UZNÁNÍ POROTY
besiidka Studio
Studio besiidka, které vzniklo na začátku roku 2024 z dlouhodobé spolupráce designérky Nikoly Chromečkové a Davida Hotárka, na letošním Czech Design Weeku představilo svou první prodejnou sérii produktů zaměřených na food design. Jedná se o kolekci užitných předmětů vhodných ke zpříjemnění svátečních chvil i každodenních momentů. Pojítkem jednotlivých projektů je důraz na snoubení moderních technologií a tradičních řemesel. Otázka aktuálnosti tradic byla důležitým impulzem jejich vzniku.


CENA FESTIVALU
Anton Jablonskij
Knihovna OKAP vznikla jako experiment při hledání alternativy uložení knih v klasických poličkách v rámci klauzurní práce na UMPRUM. Výsledkem je zajímavý a hlavně funkční objekt z ohýbaného plechu, který umožňuje přehlednější uložení knih hřbetem ven a ve vodorovné poloze, takže názvy jsou lépe čitelné. Knihovna umožňuje uložení různých formátů knih, které v zaplněném stavu vypadají, jako by levitovaly. Knihovna je navíc dokončena práškovým lakem, což zajišťuje její dlouhodobou životnost.


ZVLÁŠTNÍ UZNÁNÍ FESTIVALU
Fresh Slovak Glass, Ateliér SKLO, VŠVU Bratislava
Skupinová instalace Fresh Slovak Glass studentů Ateliéru sklo VŠVU, která na Czech Design Weeku představila mladou krev slovenského sklářského designu a jejich široké spektrum autorských přístupů, tvořivých strategií a sklářských technologií s přesahy do jiných materiálů a médii. V rámci instalace se představili studenti Jakub Sojka, Natalie Lehnertová, Zuzana Kováčiková, Martin Jurík, Pavla Pšenicová, Zuzana Gállyová a Pavlína Šváchová.
