Studio Kaschkasch: O čem sní designéři Florian Kallus a Sebastian Schneider

Lenka Sršňová | Design | 12/12/2021

S německým designérským duem si povídáme o práci, snech i o tom, čím by se živili nebýt designu.

Designéři Florian Kallus a Sebastian Schneider se věnují oblasti návrhu nábytku a svítidel, působí v Kolíně nad Rýnem a mezi jejich klienty patří světové firmy jako Bolia, Marset, Blomus, Freistil a další. Jejich posledním počinem jsou modulární stoly P.O.V. pro českou společnost TON.

Otázka směřující k současnosti. Studio nebo home-office?

Florian: Naše filozofie je založena na spolupráci a předávání zkušeností. Proto preferujeme práci ve studiu, mimochodem, nikdy tam nechybí kvalitní káva a domácí sušenky a i to tvoří kus dobré atmosféry. Zároveň se rádi vypravíme i za jeho hranice, za našimi klienty. Osobní kontakt upevňuje vztahy v rámci firmy i mimo ni.

Sebastian: Pro mě je studio podstatné i z hlediska lidí, kteří u nás působí. Díky tomu, že se doplňujeme a společně řešíme projekty tváří v tvář, vznikají v reálném čase dobré nápady.

Odvíjí se vaše kreativita od prostředí, ve kterém pracujete či žijete?

Sebastian: Jednoznačně ano. Pocit z místa, kde trávíme téměř veškerý náš čas, ovlivňuje to, jak se cítíme a samozřejmě také naši výkonnost a tvorbu.

Florian: Určitě souhlasím. Zároveň jsou jisté rozdíly mezi studiem a domovem. Pracovní prostředí je pro mě čistým papírem, nejsou tam prvky, které ubírají pozornost. Doma mám rád designové kousky a umění v prostoru a samozřejmě taky věci, ke kterým mám osobní vztah a vzpomínky. V obou místech je však podstatné přirozené světlo. Čím víc ho je, tím lépe.

Floriáne, zmínil jste se, že máte rád designové kousky u sebe doma. Kterého designera obdivujete?

Florian: Jsou to bratři Castiglioni. Vždy mě překvapí inteligence, kterou do svých produktů dostávali v každém detailu.

Sebastian: Já mám rád práci Vica Magistrettiho, každý kousek je výjimečný, nicméně stále nadčasový a komerční. Vytvořit design, který spojuje tyto tři atributy, není vůbec jednoduché.

Každý jste se vydali trochu jiným směrem, nicméně oba jste ve své odpovědi uvedli Italy působící ve stejných dekádách. Když jsme u tématu shody, jak fungujete jako dvojice při navrhování produktů?

Florian: Hodně se bavíme, diskutujeme nad daným tématem a někdy se dokonce i hádáme! Samozřejmě, že jen v určitých mezích. Naše diverzita však dokáže přinést různé úhly pohledu na danou tématiku. Věříme, že právě to posouvá všechny produkty, které tvoříme.

Sebastian: Domnívám se, že naší silnou stránkou je také to, že se Florian soustředí na produkt jako celek. Já rád řeším detaily a jeho technické provedení.

Stůl P.O.V., TON | Foto: Honza Zima

A co je váš vysněný produkt, který byste chtěli navrhnout?

Sebastian: Je jich stále nespočetné množství, ale shodneme se na židli k psacímu stolu. Židle je náročná z hlediska komplexnosti a detailů, které designer navrhuje, zároveň jsou její součástí technické věci, které, jak už jsem zmiňoval, já osobně miluji.

Díváte se při tvorbě také na materiály a jejich budoucnost?

Florian: Určitě ano. Věřím, že se budou v budoucnu využívat s větším vědomím a rozvahou. O recyklování a jejich znovu použití se v této době už asi nemusíme bavit. Základem je též méně produktů v lepší kvalitě. Už to je obrovský krok směrem vpřed, dnes si to však mnoho lidí ještě neuvědomuje a proto nerozvážně nakupuje produkty nízké kvality.

Jakými produkty se rádi obklopujete a nevzdali byste se jich?

Sebastian: Cyklistických kol. Všech tvarů, druhů.

Proč jste si vlastně vybrali práci designéra? Lákala vás prestiž nebo jste chtěli tvořit věci, které budou měnit tento svět k lepšímu?

Florian: Pro mě to bylo skloubení materiálu, designu a technologií – je fascinující, jak z určité hmoty vznikne výsledný kousek.

Sebastian: Myslím, že pro oboje. Nevím, jestli to bude prestiž, ale najít zaměstnání, které vás naplňuje po obsahové i finanční stránce je to nejlepší, co se vám může stát. Nám se to naštěstí podařilo.

Stůl P.O.V., TON | Foto: Honza Zima

A co je podle vás největší výzvou pro designéry v současnosti?

Florian: Komplexnost. Musí být nejen dobří v kreativní části procesu práce, měli by taky znát technickou stránku a vědět, jakým způsobem dostat produkt do finální podoby. Mimo jiné se musí pohybovat v byznysu a ideálně i marketingu.

Takže dobrý designer by měl být jakýmsi renesančním člověkem. Čím byste byli vy, pokud ne designéry?

Florian: Myslím, že bych vyráběl vůně. Mám velmi senzitivní čich, který je na to jako stvořený.

Sebastian: V deseti letech jsem poslal do Walt Disney své kresby. Jejich odpověď zněla, že jsem talentovaný a mám se k nim vrátit po dvaceti letech se zkušenostmi. Pravděpodobně bych tedy dnes kreslil komiksy.

Stůl P.O.V., TON
Foto | archiv značky
Vitra

Aktuální číslo

Předplatné