Až do 18. října byla prodloužena výstava v galerii pražského Českého centra nazvaná „Brusel v Praze, Picasso ve Varšavě“. Proč by vás měla zajímat? Pokud pamatujete komparativní výstavu českého a polského porcelánu vzniklého na přelomu 50. a 60. let., umístěnou během Designbloku ’14 do jedné z tříd bývalé školy v Mikulandské ulici, pak se tady pobavíte porovnáváním designů typologicky stejných předmětů ještě víc. Expozice vznikla výběrem ze soukromých sbírek Jana Jeništy a Filipa Speka a „bere“ to od kávových servisů přes vázy, popelníky, židle a křesílka až po hračky a domácí elektrické spotřebiče. Jejich autoři byli nadlouho pozapomenuti, ale v obou zemích se spolu se stoupajícím zájmem o retro design opět stávají hrdiny.
Název výstavy naráží na český bruselský styl, proč ale Picasso? Protože Poláci o stejném období mezinárodního stylu hovoří jako o „pikasy“, picassovském stylu. Umělecký výraz tvůrců ovlivnila výstava Pabla Picassa konaná ve varšavském Národním muzeu v roce 1948. České centrum Praha, Rytířská 31, Praha 1, polskyinstitut.cz, czechcentres.cz