3 10 2024 Lifestyle

Výstava Wandering by Pinning v Galerii Kvalitář představuje díla Jáchyma Šimka a Lukáše Šmejkala, která otevírají komplexní prostor pro vizuální a narativní formy. V rámci této výstavy se prolínají úvahy o temporálnosti a prostorové zkušenosti, přičemž oba autoři zkoumají limity lidského vnímání reality prostřednictvím sochařských a malířských děl.

Kvalitář

Výstava Wandering by Pinning, představující díla Jáchyma Šimka a Lukáše Šmejkala, otevírá komplexní prostor vizuálních a narativních forem, kde se prolínají úvahy o temporálnosti a prostorové zkušenosti. Umělecká praxe obou autorů reflektuje relativitu lidského prožívání, kde se prostor i čas jeví jako uměle budované koncepty. Společně zkoumají limity našeho vnímání reality, a to skrze syntézu sochařských (Šimek) a malířských obrazů (Šmejkal), v nichž se městské a přírodní krajiny stávají scénami pro nepřetržité proudění a dekonstrukci zážitků.

Šimkova sochařská tvorba, která čerpá z narativů starých metropolí transformovaných současnými technologiemi, zkoumá posthumanistické otázky a fyzikální zákonitosti ve vztahu k lidské přítomnosti a její neuchopitelnosti. Jeho objekty nejsou jen statickými artefakty, ale dynamickými záznamy procesuální zkušenosti, kde dochází k prolínání fyzického prostoru a symbolických významů. Šimkovy reliéfy a busty rozvíjejí dekonstruktivní přístup, který osciluje mezi malířstvím a sochařstvím a vyzývá k neustálému přehodnocování tradičních uměleckých kategorií.

Šmejkal ve svých malbách pracuje s fragmentací městské a přírodní krajiny, kde motivy západů slunce či měsíčních úplňků evokují poetiku road movies. V jeho pracích je přítomna estetika nostalgie a meditace, přičemž figury a krajiny se v obrazech organicky prolínají. Skrze vrstvení formy a obsahu vytváří mnohotvárné obrazové prostory, kde divák tápe mezi skutečností a subjektivní zkušeností. Šmejkalovy malby nejenže reflektují limity lidského vnímání, ale zároveň upozorňují na absurditu kauzality a neustálé rekonstrukce děje, který je nejednoznačný a fluidní.

Výstavní projekt Wandering by Pinning předkládá procesuální uchopení reality, která je vždy fragmentární a neúplná. Oba autoři pracují s vizuálními metaforami jako s nástroji zpochybňování pevně daných významů a nutí diváka reflektovat relativitu každého okamžiku. Prostor a figura v dílech obou autorů ztěžuje možnost jednoznačné interpretace a otevírá prostor pro otevřenou percepci a participaci diváka na formování významu.

Jáchym Šimek (*2000) je sochař, který neustále testuje médium sochy. To se projevuje především v jeho dekonstruktivním přístupu, skrze který ověřuje limity mezi malířskou a sochařskou polohou na teritoriu trojrozměrného objektu. Jeho reliéfy a busty lze vnímat coby záznamy složitějších narativů, pro něž je typické symbolické uvažování o tématech na pomezí posthumanismu a přírodních (fyzikálních) věd. Aktuálně je možné jeho práci vidět i na Zlínském salonu mladých v Krajské galerii výtvarného umění ve Zlíně. Šimek je od roku 2020 studentem Ateliéru figurálního sochařství na Akademii výtvarných umění v Praze, kde prošel v akademickém roce 2023/2024 stáží ve studiu malby Josefa Bolfa a Jakuba Hoška.

 

 

Lukáš Šmejkal (*1995) je čerstvým diplomantem ateliéru Volné umění II na UMPRUM, kdysi vedeného Jiřím Černickým a Michalem Novotným, nyní Lenkou Vítkovou a Denisou Bytelovou. Během svého studia absolvoval dvě stáže – jednu u Sama Lewitta, druhou pak u Matta Mulicana. Jeho malířská tvorba se dlouhodobě vyznačuje prací s fragmentovanými záznamy městské a přírodní krajiny, v počátcích tvorby především té noční, později přímořské a denní vzhledem k jeho postgraduální stáži v Portugalsku. Uvažování o formě a obsahu v jeho praxi ústí v obrazové prolnutí těchto krajin s organicky se rozlévajícími lidskými figurami, přičemž pro sebe přirozeně ohledává hranice abstrakce a symbolismu. Obrazy Šmejkala byly naposledy součástí výstavy Pole typu mihotání v rámci Prague Art Week v bývalé bance v centru hlavního města (Jeruzalémská 964/4).

Sdílejte na
Related posts