Vyhlášení soutěže Interiér roku 2019 nás letos, z důvodů pandemie, čeká až 22. září v pražském Centru DOX.
Zakladatel a ředitel soutěže Interiér roku Petr Tschakert se zamýšlí nad tím, jak budou vypadat další ročníky po globální krizi: „Myslím, že tuzemské interiéry vykročí do budoucnosti zejména cestou drobných ohlédnutí a občasných návratů. Po každé krizi, ať už je jakéhokoliv druhu, se lidé vždy uchylují k potřebě vizuálních jistot… a ty hledají v minulosti. Například s nástupem ekonomické krize v roce 2008 začalo v interiérech přibývat přírodní dřevo a kámen, prvky retra (protože minulost si idealizujeme) a obdiv k řemeslnému zpracování předmětů. Dalo by se tedy odvozovat, že to nyní bude podobné.“
Zároveň pro nás rekapituluje ročníky minulé, z nichž lze dobře číst trendy, které hýbaly lokální architekturou doposud:
ROK 2015
Historicky prvním absolutním vítězem napříč kategoriemi nebyl soukromý byt, ale restaurace Café Záhorský v pražských Dejvicích, jejíž interiér navrhla architektka Magdalena Rochová. V tomto roce teprve začínal boom kreativně pojatých interiérů restaurací a kaváren, který se dnes stává téměř normou. Cítěním minimalistka Rochová využila kromě přírodního dřeva i motivy malovaných talířů na zdi a na stropě, protože věděla, že odkaz na tradici působí v kavárnách de facto hladivě a přátelsky.
ROK 2016
V dalším roce se stal absolutním vítězem loft na pražských Hřebenkách navržený architektkou Dagmar Štěpánovou a opět tak otevřel cestu interiérům, které pojímají prostor od dispozičního řešení, až po návrh posledního detailu. Architekta do vítězného interiéru navrhla čtyřicet čtyři atypů! Jistá surovost některých povrchů byla veřejností zcela akceptována i díky období bezpečného klidu a ekonomické prosperity. Takové okolnosti vedly vždy k větší odvaze experimentovat, ale výsledek experimentu také ochotně přijmout.
ROK 2017
Absolutní vítězkou třetího ročníku se stala opět žena, a to architektka Daniela Polubědovová autorka Domu srdce. Přístup ve znamení četného využití atypických prvků v interiéru ještě posunula, když například nechala odlít kliky podle tvaru větviček z okolí nebo kartuše klíčových dírek podle březových listů. Vyjádřila tím absolutní propojení domu s exteriérem a posunula ho do polohy architektury s vlastní ikonografií. Na tu ostatně odkazuje i název, který srdce nejen připomíná svým organickým tvarem, ale také jím ideově nepochybně je.
ROK 2018
Z hlediska absolutního vítězství patřil čtvrtý ročník manželskému páru architektů Jana a Barbory Hora a jejich citlivé rekonstrukci domu stavitele Johanna Ungera ve Znojmě. Předseda osmnácti členné mezinárodní poroty prof. Jiří Pecl například vyslovil názor, že celá rekonstrukce působí rafinovaně tím, jak respektuje atmosféru domu, která je téměř antistresová. Porota se jednoznačně shodla, že interiér vhodně pracuje s barvami a emocemi. Člen poroty designér a architekt Rony Plesl dodal, že dům není postaven na trendech a působí dojmem pokory.