O designu toho Lukáš Pejchal & Václav Čajánek moc nevěděli, přesto založili značku Clap Design. Série náhod jim pak do cesty přihrála ty nejpovolanější a dnes se jejich doplňky do domácnosti mohou pyšnit nejen originální funkcí, ale také prvotřídní formou.

Co vás vedlo k založení vlastní značky?

S Václavem jsme se seznámili v restauraci, pro niž jsem pracoval. Přišel tam nabízet rezervační systém a během povídání prozradil, že pochází z truhlářské rodiny. Když jsem pro další restauraci dostal za úkol vymyslet originální servis, napadlo mě využít magnet, který by držel při sobě dřevěný tácek a lžičku. Udělal jsem si rešerši a zjistil, že to zatím nikdo nedělá. S Václavem jsme se na tomto konceptu rozhodli postavit celý brand.

Jak došlo na spolupráci s Jiřím Pelclem?

Nejprve jsme sami vytvořili první dřevěné produkty – stojánky na vajíčko a servírovací tácky – a chtěli je doplnit o vkusný porcelán. Na Instagramu jsem tehdy narazil na minimalistický cibulák od Jiřího Pelcla. Napsal jsem mu e-mail a on odpověděl, že se mu náš nápad líbí a ať se s ním potkáme v ateliéru. V té době jsme neměli tušení, jaká kapacita to je. Pan profesor naše podnikání posunul na vyšší level. Pomohl nám vyladit design, doporučil lepší obaly a poradil nám s účastí na veletrzích… Nejtěžší bylo to vše zapalatit.

Kávový servis na lungo vznikl ve spolupráci s ateliérem Jiřího Pelcla.

Zvažovali jste vstup investora či úvěr?

Obešli jsme se bez větších úvěrů, půjčili jsme si jen malé peníze na vybavení dílny. Investora jsme nehledali, nechtěli jsme přijít o rodinný element a tehdy by to nejspíš ani nikoho nezajímalo. S výdaji na veletrhy nám pomohl také CzechTrade, který přispěl polovinou nákladů na účast, a povedlo se nám získat také příspěvek z evropských fondů, který jsme využili během pandemie na marketing, fotky od Vojty Veškrny i lepší copywriting.

Kde vaše produkty vznikají?

V rodinné truhlárně v Hukvaldech, kterou založil Vaškův praděda, pracoval tam jeho děda a blízko k ní má také jeho otec, který je inženýr a pomáhá nám s technologiemi – sestrojil pro nás dokonce vlastní CNC stroje. Při výrobě používáme pouze české dřevo, jeden dub dokonce pocházel ze zahrady Vaškových prarodičů. Zbytek produktů je taková skládačka od pečlivě vybraných dodavatelů – porcelán a sklo jsou například od české značky Tablo. Plastům se ze zásady vyhýbáme.

Výroba dřevěných produktů probíhá v rodinné truhlárně Čajánkových v moravských Hukvaldech. Jako základní materiál používá značka Clap Design dubové dřevo z českých lesů.

Jak velký je váš tým a obrat?

V dílně máme čtyři stálé zaměstnance, před Vánoci ale přibíráme až deset brigádníků. Já mám na starosti sklad, logistiku, komunikaci a kancelářské záležitosti, Vašek je výborný obchodník a na Moravě řídí výrobu. K tomu máme dvě externistky na obsahový a výkonnostní marketing. Letos doufáme v obrat ve výši 5 až 7 milionů, vše závisí na velkých objednávkách a dalších faktorech.

Na jakých produktech nyní pracujete?

Z kuchyně se pomalu rozrůstáme do celé domácnosti. Ve spolupráci s duem Herrmann & Coufal máme rozpracovaný prototyp smetáčku s lopatkou. Ten si doma vystavíte a nebudete se na něj chtít přestat koukat. Nově nabízíme utěrky ze lnu z české tkalcovny, které si můžete pomocí koženého poutka s magnetem připnout k lednici nebo troubě. Když jsem na posledním Designbloku potkal Liběnu Rochovou, s níž se znám shodou okolností také z restaurace, oslovil jsem ji, zda by nám nechtěla navrhnout zástěru. Souhlasila, a tak už snad brzy bude moct v kuchyni oblékat model od Rochové každý! Většinu produktů si sice navrhujeme sami, ale spolupráce a konzultace se zavedenými designéry je pro nás zásadní. Naší vizí je vytvořit kvalitní českou značku doplňků do interiéru s evropským renomé. Inspirací nám při tom jsou severské firmy jako Eva Solo nebo Menu.

Kterých veletrhů se pravidelně účastníte?

Potvrzení, že nápad s magnetem lidi baví, jsme si poprvé ověřili před lety na Prague Coffee festivalu. Na doporučení Jiřího Pelcla jsme ale vyrazili do Frankfurtu a Paříže. Pro první Ambiente si nás vybrali do sekce Talents, Pelcl nám navrhl krásný mobilní stánek a my si jej nasvítili a okolní stěny nechali natřít na černo. Všechny to ohromně zaujalo. Vyhlédli si nás tehdy například z londýnského Selfridges. Na Maison&Objet si nás zase vybrali do pařížského Muzea moderního umění.

Sada mlýnků na pepř a sůl, za niž značka obdržela cenu BIGSEE Wood Design Award 2020.

Prkénko na chleba s magnetickým uchycením na nůž a stojánek na nože.

Jste závislí na B2B nebo B2C prodeji?

Poměrově vede B2B, cílem je však, aby tomu bylo naopak. Rozjíždíme proto plnohodnotný německý e-shop, na který navážeme marketingem v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Hromadné objednávky zasíláme nejčastěji do USA, Německa, Švýcarska, Anglie, Španělska nebo Francie, jednorázově také do hotelů na Kypru nebo Maledivách. Vedle toho máme řadu drobných prodejců a od pandemie fungují také online B2B platformy, jako je Orderchamp nebo Faire, kde sice platíte za listovací poplatek a poměrně vysokou komisi, ale odpadají náklady za fyzickou prezentaci.

Jste kapacitně vybaveni na větší zakázky?

Ano, na našem prvním Designbloku nás oslovila česká firma, která disponuje velkovýrobou a dělá i pro velké dánské značky. Máme je v záloze, ale zatím si vystačíme sami – s každou větší zakázkou dílnu postupně zvětšujeme a modernizujeme.

Lukáš Pejchal & Václav Čajánek

Zakladatelé značky Clap Design se potkali při práci v restauratérství. Lukáš Pejchal žil několik let v zahraničí, má zkušenosti s provozem restaurací i koučinkem. Ve společném projektu má na starosti design, komunikaci a logistiku. Václav Čajánek vystudoval Vysokou školu ekonomickou, pracoval jako obchodní a projektový manažer a nyní šéfuje výrobě a obchodu.


Rozhovor vyšel v tištěném vydání Dolce Vity 6/2022. V rubrice Design Business vám představujeme firmy a projekty, za jejichž úspěchem stojí kvalitní design i silný podnikatelský duch. Další rozhovory najdete zde.

Sdílejte na
Related posts