O designu toho Lukáš Pejchal & Václav Čajánek moc nevěděli, přesto založili značku Clap Design. Série náhod jim pak do cesty přihrála ty nejpovolanější a dnes se jejich doplňky do domácnosti mohou pyšnit nejen originální funkcí, ale také prvotřídní formou.
Co vás vedlo k založení vlastní značky?
S Václavem jsme se seznámili v restauraci, pro niž jsem pracoval. Přišel tam nabízet rezervační systém a během povídání prozradil, že pochází z truhlářské rodiny. Když jsem pro další restauraci dostal za úkol vymyslet originální servis, napadlo mě využít magnet, který by držel při sobě dřevěný tácek a lžičku. Udělal jsem si rešerši a zjistil, že to zatím nikdo nedělá. S Václavem jsme se na tomto konceptu rozhodli postavit celý brand.
Jak došlo na spolupráci s Jiřím Pelclem?
Nejprve jsme sami vytvořili první dřevěné produkty – stojánky na vajíčko a servírovací tácky – a chtěli je doplnit o vkusný porcelán. Na Instagramu jsem tehdy narazil na minimalistický cibulák od Jiřího Pelcla. Napsal jsem mu e-mail a on odpověděl, že se mu náš nápad líbí a ať se s ním potkáme v ateliéru. V té době jsme neměli tušení, jaká kapacita to je. Pan profesor naše podnikání posunul na vyšší level. Pomohl nám vyladit design, doporučil lepší obaly a poradil nám s účastí na veletrzích… Nejtěžší bylo to vše zapalatit.
Zvažovali jste vstup investora či úvěr?
Obešli jsme se bez větších úvěrů, půjčili jsme si jen malé peníze na vybavení dílny. Investora jsme nehledali, nechtěli jsme přijít o rodinný element a tehdy by to nejspíš ani nikoho nezajímalo. S výdaji na veletrhy nám pomohl také CzechTrade, který přispěl polovinou nákladů na účast, a povedlo se nám získat také příspěvek z evropských fondů, který jsme využili během pandemie na marketing, fotky od Vojty Veškrny i lepší copywriting.
Kde vaše produkty vznikají?
V rodinné truhlárně v Hukvaldech, kterou založil Vaškův praděda, pracoval tam jeho děda a blízko k ní má také jeho otec, který je inženýr a pomáhá nám s technologiemi – sestrojil pro nás dokonce vlastní CNC stroje. Při výrobě používáme pouze české dřevo, jeden dub dokonce pocházel ze zahrady Vaškových prarodičů. Zbytek produktů je taková skládačka od pečlivě vybraných dodavatelů – porcelán a sklo jsou například od české značky Tablo. Plastům se ze zásady vyhýbáme.
Jak velký je váš tým a obrat?
V dílně máme čtyři stálé zaměstnance, před Vánoci ale přibíráme až deset brigádníků. Já mám na starosti sklad, logistiku, komunikaci a kancelářské záležitosti, Vašek je výborný obchodník a na Moravě řídí výrobu. K tomu máme dvě externistky na obsahový a výkonnostní marketing. Letos doufáme v obrat ve výši 5 až 7 milionů, vše závisí na velkých objednávkách a dalších faktorech.
Na jakých produktech nyní pracujete?
Z kuchyně se pomalu rozrůstáme do celé domácnosti. Ve spolupráci s duem Herrmann & Coufal máme rozpracovaný prototyp smetáčku s lopatkou. Ten si doma vystavíte a nebudete se na něj chtít přestat koukat. Nově nabízíme utěrky ze lnu z české tkalcovny, které si můžete pomocí koženého poutka s magnetem připnout k lednici nebo troubě. Když jsem na posledním Designbloku potkal Liběnu Rochovou, s níž se znám shodou okolností také z restaurace, oslovil jsem ji, zda by nám nechtěla navrhnout zástěru. Souhlasila, a tak už snad brzy bude moct v kuchyni oblékat model od Rochové každý! Většinu produktů si sice navrhujeme sami, ale spolupráce a konzultace se zavedenými designéry je pro nás zásadní. Naší vizí je vytvořit kvalitní českou značku doplňků do interiéru s evropským renomé. Inspirací nám při tom jsou severské firmy jako Eva Solo nebo Menu.
Kterých veletrhů se pravidelně účastníte?
Potvrzení, že nápad s magnetem lidi baví, jsme si poprvé ověřili před lety na Prague Coffee festivalu. Na doporučení Jiřího Pelcla jsme ale vyrazili do Frankfurtu a Paříže. Pro první Ambiente si nás vybrali do sekce Talents, Pelcl nám navrhl krásný mobilní stánek a my si jej nasvítili a okolní stěny nechali natřít na černo. Všechny to ohromně zaujalo. Vyhlédli si nás tehdy například z londýnského Selfridges. Na Maison&Objet si nás zase vybrali do pařížského Muzea moderního umění.
Jste závislí na B2B nebo B2C prodeji?
Poměrově vede B2B, cílem je však, aby tomu bylo naopak. Rozjíždíme proto plnohodnotný německý e-shop, na který navážeme marketingem v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Hromadné objednávky zasíláme nejčastěji do USA, Německa, Švýcarska, Anglie, Španělska nebo Francie, jednorázově také do hotelů na Kypru nebo Maledivách. Vedle toho máme řadu drobných prodejců a od pandemie fungují také online B2B platformy, jako je Orderchamp nebo Faire, kde sice platíte za listovací poplatek a poměrně vysokou komisi, ale odpadají náklady za fyzickou prezentaci.
Jste kapacitně vybaveni na větší zakázky?
Ano, na našem prvním Designbloku nás oslovila česká firma, která disponuje velkovýrobou a dělá i pro velké dánské značky. Máme je v záloze, ale zatím si vystačíme sami – s každou větší zakázkou dílnu postupně zvětšujeme a modernizujeme.
Lukáš Pejchal & Václav Čajánek
Zakladatelé značky Clap Design se potkali při práci v restauratérství. Lukáš Pejchal žil několik let v zahraničí, má zkušenosti s provozem restaurací i koučinkem. Ve společném projektu má na starosti design, komunikaci a logistiku. Václav Čajánek vystudoval Vysokou školu ekonomickou, pracoval jako obchodní a projektový manažer a nyní šéfuje výrobě a obchodu.
Rozhovor vyšel v tištěném vydání Dolce Vity 6/2022. V rubrice Design Business vám představujeme firmy a projekty, za jejichž úspěchem stojí kvalitní design i silný podnikatelský duch. Další rozhovory najdete zde.