Během slavnostního večera, který se letos poprvé konal v Centru architektury a městského plánování CAMP, byli 21. března oceněni ti nejlepší tvůrci z oblasti produktového, grafického i módního designu, fotografie a ilustrace. Absolutními vítězi letošního ročníku se stala dvojice Lexová & Smetana, do Síně slávy vstoupil in memoriam průmyslový designér Otakar Diblík.
„Jako děti jsme si stavěli schovávačky ze sedáků a peřin uprostřed obývacího pokoje a tvořili si tak svůj vlastní malý svět. Ve vlastním hravém světě jsme se ocitli i při navrhování nové kolekce pro Polstrin, kdy jsme jednotlivé polštáře skládali a volně tvarovali k sobě, výsledkem čehož byla kolekce Hide and Seek,“ popsali designéři Terezie Lexová a Štěpán Smetana, za kterou si odnesli nejen cenu Designér roku, ale také Grand designéři 2022. Dvojice se potkala při studiu Produktového designu na UMPRUM v Praze a pod společnou značkou tvoří od roku 2018. Kromě užitého designu se věnují návrhu prodejních výloh i drobnějším architektonickým řešením.
Kategorii Módní designér roku ovládla Liběna Rochová s kolekcí Inside 23, která je vyjádřením touhy čelit obtížné a chaotické době oděvem reflektujícím vnitřní sílu, naději, odvahu a radost. Zkušenou autorku, která mimochodem loni vstoupila do Síně slávy českého designu, při tvorbě inspirovalo setkání s dílem brněnského malíře Petra Kvíčaly, který je známý svými výtvarnými intervencemi v architektuře.
„Kolekce Marina je v dobrém slova smyslu trendová – zrcadlí aktuálnost fluidního tvarosloví kovu a nepravidelných říčních perel, stejně jako odklon od abstraktní geometrie směrem ke konkrétním tvarům. Dotýká se také osobní spirituality a malých soukromých rituálů, které jsou v převážně ateistické české každodennosti čím dál větším tématem,“ okomentovala členka poroty, publicistka Veronika Ruppert kolekci značky Dick Wolf, která uspěla v kategorii Designér šperku roku.
Grafické studio Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš) ve spolupráci s ateliérem A69 architekti a písmolijnou Superior Type vytvořilo komplexní navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu města Prahy. Mezioborový tým navázal na původní unikátní orientační design pražského metra autorů Jiřího Rathouského a Rostislava Vaňka a navrhl moderní, sofistikované a flexibilní řešení pro celkovou pražskou MHD. Projekt Čitelná Praha, který svým autorům vynesl ocenění Grafický designér roku, brzy uvidíte ve „vašich ulicích“.
Fotografkou roku se stala Iryna Drahun, původem z Běloruska, která porotu zaujala snímky pro Sing Sing Soundsystem, The Melancholy of Marissa Cooper, film The Mácha a Julii Béna. „Vyhrála běloruské studentka UMPRUM s gustem potřísněné bahnem, které za sebou nechává vlna post-soviet chic. Drahun se s otevřenou náručí boří do hlubších dezénů současného street stylu, především plastického zpodobnění hyperstylizované ošklivosti a bolesti bobtnající při prorůstání tělesného a digitálního,“ uvedl Michal Nanoru, předseda odborné poroty, publicista a kurátor.
Své vítězství v kategorii Ilustrátor roku po pěti letech zopakoval Jindřich Janíček, který tentokrát zaujal Akademii designu ČR ilustracemi autorské knihy Na západ severozápadní linkou (Paseka) a knih Lampička (Annet Schaap, Baobab), Bitva o diamant (Bára Dočkalová, Raketa) a Ztracený svatý (Ondřej Horák, Alexandra Kusá, Take Take Take, SNG).
Výrobcem roku – Cena Ministerstva průmyslu a obchodu je firma AMPLLA za revoluční pojetí hasicího přístroje HUSSECHUCK a SHIELD. Po 150 letech existence hasicích přístrojů konstruovaných v podobě průmyslových lahví proměnila mladá značka tento všední objekt na uživatelsky i esteticky přívětivé umělecké dílo.
Jako nejzajímavější Objev roku byla vybrána designérka Alena Konečná. Její diplomový projekt na UMPRUM v Praze s názvem Hledání světla slouží jako fototerapeutické svítidlo, které pomáhá předcházet obtížím z nedostatku denního světla, známých jako SAD (sezónní afektivní porucha), depresím a poruchám spánku, ale má i praktické uplatnění jako běžný stolek s přídavným světlem. Při vývoji produktu využila vlastní zkušenosti s hospitalizací na psychiatrii, konzultovala jej s odborníky na fototerapii a psychiatry.
Mimo kategorie je každý rok udělováno ocenění jedné osobnosti za mimořádnou tvůrčí a pedagogickou činnost nebo přínos v teorii designu. Letos byl do Síně slávy českého designu uveden průmyslový designér Otakar Diblík (1929–1999), který svůj pracovní život zasvětil průmyslovému designu. Spolupracoval s mnoha českými firmami, vedl ateliér Průmyslového designu na VŠUP, vytvořil ikonický autobus Škoda RTO 706 nebo dobře známý zemědělský traktor Zetor Crystal a více než 10 let pracoval pro italské studio Benetto.
Záznam z předávání cen odvysílá kanál ČT art 27. března 2023 od 21:35. S finalisty letošního ročníku blíže seznamuje výstava fotografií loňského laureáta ceny Fotograf roku 2021, Vojtěcha Veškrny v Galerii České spořitelny, která trvá do 2. dubna 2023.
Více info na czechgranddesign.cz.