Během slavnostního večera, který se letos poprvé konal v Centru architektury a městského plánování CAMP, byli 21. března oceněni ti nejlepší tvůrci z oblasti produktového, grafického i módního designu, fotografie a ilustrace. Absolutními vítězi letošního ročníku se stala dvojice Lexová & Smetana, do Síně slávy vstoupil in memoriam průmyslový designér Otakar Diblík.

„Jako děti jsme si stavěli schovávačky ze sedáků a peřin uprostřed obývacího pokoje a tvořili si tak svůj vlastní malý svět. Ve vlastním hravém světě jsme se ocitli i při navrhování nové kolekce pro Polstrin, kdy jsme jednotlivé polštáře skládali a volně tvarovali k sobě, výsledkem čehož byla kolekce Hide and Seek,“ popsali designéři Terezie LexováŠtěpán Smetana, za kterou si odnesli nejen cenu Designér roku, ale také Grand designéři 2022. Dvojice se potkala při studiu Produktového designu na UMPRUM v Praze a pod společnou značkou tvoří od roku 2018. Kromě užitého designu se věnují návrhu prodejních výloh i drobnějším architektonickým řešením.

Kategorii Módní designér roku ovládla Liběna Rochová s kolekcí Inside 23, která je vyjádřením touhy čelit obtížné a chaotické době oděvem reflektujícím vnitřní sílu, naději, odvahu a radost. Zkušenou autorku, která mimochodem loni vstoupila do Síně slávy českého designu, při tvorbě inspirovalo setkání s dílem brněnského malíře Petra Kvíčaly, který je známý svými výtvarnými intervencemi v architektuře.

„Kolekce Marina je v dobrém slova smyslu trendová – zrcadlí aktuálnost fluidního tvarosloví kovu a nepravidelných říčních perel, stejně jako odklon od abstraktní geometrie směrem ke konkrétním tvarům. Dotýká se také osobní spirituality a malých soukromých rituálů, které jsou v převážně ateistické české každodennosti čím dál větším tématem,“ okomentovala členka poroty, publicistka Veronika Ruppert kolekci značky Dick Wolf, která uspěla v kategorii Designér šperku roku.

Grafické studio Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš) ve spolupráci s ateliérem A69 architekti a písmolijnou Superior Type vytvořilo komplexní navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu města Prahy. Mezioborový tým navázal na původní unikátní orientační design pražského metra autorů Jiřího Rathouského a Rostislava Vaňka a navrhl moderní, sofistikované a flexibilní řešení pro celkovou pražskou MHD. Projekt Čitelná Praha, který svým autorům vynesl ocenění Grafický designér roku, brzy uvidíte ve „vašich ulicích“.

Fotografkou roku se stala Iryna Drahun, původem z Běloruska, která porotu zaujala snímky pro Sing Sing Soundsystem, The Melancholy of Marissa Cooper, film The Mácha a Julii Béna. „Vyhrála běloruské studentka UMPRUM s gustem potřísněné bahnem, které za sebou nechává vlna post-soviet chic. Drahun se s otevřenou náručí boří do hlubších dezénů současného street stylu, především plastického zpodobnění hyperstylizované ošklivosti a bolesti bobtnající při prorůstání tělesného a digitálního,“ uvedl Michal Nanoru, předseda odborné poroty, publicista a kurátor.

Své vítězství v kategorii Ilustrátor roku po pěti letech zopakoval Jindřich Janíček, který tentokrát zaujal Akademii designu ČR ilustracemi autorské knihy Na západ severozápadní linkou (Paseka) a knih Lampička (Annet Schaap, Baobab), Bitva o diamant (Bára Dočkalová, Raketa) a Ztracený svatý (Ondřej Horák, Alexandra Kusá, Take Take Take, SNG).

Výrobcem roku – Cena Ministerstva průmyslu a obchodu je firma AMPLLA za revoluční pojetí hasicího přístroje HUSSECHUCK a SHIELD. Po 150 letech existence hasicích přístrojů konstruovaných v podobě průmyslových lahví proměnila mladá značka tento všední objekt na uživatelsky i esteticky přívětivé umělecké dílo.

Jako nejzajímavější Objev roku byla vybrána designérka Alena Konečná. Její diplomový projekt na UMPRUM v Praze s názvem Hledání světla slouží jako fototerapeutické svítidlo, které pomáhá předcházet obtížím z nedostatku denního světla, známých jako SAD (sezónní afektivní porucha), depresím a poruchám spánku, ale má i praktické uplatnění jako běžný stolek s přídavným světlem. Při vývoji produktu využila vlastní zkušenosti s hospitalizací na psychiatrii, konzultovala jej s odborníky na fototerapii a psychiatry.

Mimo kategorie je každý rok udělováno ocenění jedné osobnosti za mimořádnou tvůrčí a pedagogickou činnost nebo přínos v teorii designu. Letos byl do Síně slávy českého designu uveden průmyslový designér Otakar Diblík (1929–1999), který svůj pracovní život zasvětil průmyslovému designu. Spolupracoval s mnoha českými firmami, vedl ateliér Průmyslového designu na VŠUP, vytvořil ikonický autobus Škoda RTO 706 nebo dobře známý zemědělský traktor Zetor Crystal a více než 10 let pracoval pro italské studio Benetto.

Záznam z předávání cen odvysílá kanál ČT art 27. března 2023 od 21:35. S finalisty letošního ročníku blíže seznamuje výstava fotografií loňského laureáta ceny Fotograf roku 2021, Vojtěcha Veškrny v Galerii České spořitelny, která trvá do 2. dubna 2023.

Více info na czechgranddesign.cz.

Sdílejte na
Related posts