„Elektromobily designově nesmí vyčuhovat z řady,“ tvrdí designér Peugeotu. Je to chytré řešení?
Mají ty nejlepší a nejmodernější technologie. Jsou budoucností automobilového průmyslu. Ulevují znečištěným a hlukem týraným velkoměstům. Přesto se k nim z designového hlediska přistupuje jako k běžným autům. Tedy alespoň u francouzské automobilky Peugeot. Její designéři tvrdí, že tyto technologicky vyspělé automobily nemusí křičet do světa, že jezdí elektricky. Vždyť je to v podstatě normální. Tuto filozofii razí francouzská automobilka Peugeot už několik let. Liší se tak od většiny konkurentů na trhu, kteří svá elektrická auta s radostí marketingově prosazují a berou je jako nástroje k prezentaci svých „zelených“ strategií. Proč jde Peugeot jinou cestou?
Chceme zahrnout elektrický pohon do portfolia motorů jako ‚klasickou‘ verzi. Elektromotor z hlediska významu výrazně poroste, nebude výjimkou, proto ho ani nechceme v naší modelové řadě nijak vymezovat.
Dalším důvodem, proč identitu elektromobilu decentně skrývat, je společná univerzální platforma. Peugeot se totiž na rozdíl od jiných automobilek rozhodl vyrábět různé verze jednoho modelu – tedy benzínové, dieselové, hybridní, plug-in hybridní i elektrické – na jednom základu, který dokáže přijmout jakýkoli pohon. Peugeot tak svým zákazníkům dává svobodu volby. Prostě si jen vyberete model, zvolíte pohon a pak už jen v konfigurátoru zadáte barvu, čalounění a příplatkové doplňky výbavy.
Vždycky to ale tak nebylo. Ještě před pár lety měly elektrické verze modelů Peugeot přesně definovaná specifika. Zejména šlo o jinak barevné logo, jinou čelní masku, vnější označení na karoserii a specifické odstíny, které pro vozy se spalovacím motorem nešly objednat. Dnes poznáte elektrický peugeot jen podle „elkové“ espézetky.
Pravdou je, že elektromobily budou mít v prodejích (nejen) značky Peugeot čím dál tím větší význam. Už v roce 2030 by měl Peugeot v Evropě, dle tvrzení jeho generální ředitelky Lindy Jackson, prodávat výhradně bezemisní vozy. K tomu má dobře našlápnuto, protože už dnes má nejširší nabídku elektromobilů na trhu. Tvoří ji devět osobních a tři lehké užitkové vozy. V produktové řadě značky už tak nenajdete jediný model, který by neměl svou elektrickou variantu. Nový trend reprezentují zejména novinky jako sedmimístné SUV Peugeot 5008, které už pořídíte jen s hybridním či plně elektrickým pohonem. A stejně je na tom i SUV fastback Peugeot 3008.
Mnozí tvrdí, že Peugeot je ve svých vizích až příliš optimistický, a nevěří, že se elektromobilita rozšíří tak rychle, jak automobilka předpovídá. Zde je na místě poukázat na nečekané schopnosti elektromobilů, o kterých nezasvěcení moc nevědí. Víte třeba, že elektrický Peugeot 3008 ujede na jedno nabití až 700 kilometrů? Nebo že už v příštím roce dorazí do Česka verze vybavené funkcí V2L, což znamená, že si k vašemu autu můžete připojit třeba elektrický gril či kávovar a udělat si dokonalý piknik v přírodě? A v dohledné době se Peugeot chystá uvést i vozy s možností obousměrného nabíjení, což umožňuje, aby baterie vozidla nabíjela jiné elektrické vozidlo, v případě nouze zásobovala elektřinou domácnost nebo dodávala elektřinu zpět do energetické sítě. Elektrická budoucnost je zkrátka fascinující, i když, jak říká Peugeot, víceméně normální.