13 12 2024 Design

„Elektromobily designově nesmí vyčuhovat z řady,“ tvrdí designér Peugeotu. Je to chytré řešení?

Peugeot

Mají ty nejlepší a nejmodernější technologie. Jsou budoucností automobilového průmyslu. Ulevují znečištěným a hlukem týraným velkoměstům. Přesto se k nim z designového hlediska přistupuje jako k běžným autům. Tedy alespoň u francouzské automobilky Peugeot. Její designéři tvrdí, že tyto technologicky vyspělé automobily nemusí křičet do světa, že jezdí elektricky. Vždyť je to v podstatě normální. Tuto filozofii razí francouzská automobilka Peugeot už několik let. Liší se tak od většiny konkurentů na trhu, kteří svá elektrická auta s radostí marketingově prosazují a berou je jako nástroje k prezentaci svých „zelených“ strategií. Proč jde Peugeot jinou cestou?

Chceme zahrnout elektrický pohon do portfolia motorů jako ‚klasickou‘ verzi. Elektromotor z hlediska významu výrazně poroste, nebude výjimkou, proto ho ani nechceme v naší modelové řadě nijak vymezovat.

Luc Van Poucke, Design Project Manager modelu Peugeot 2008

Dalším důvodem, proč identitu elektromobilu decentně skrývat, je společná univerzální platforma. Peugeot se totiž na rozdíl od jiných automobilek rozhodl vyrábět různé verze jednoho modelu – tedy benzínové, dieselové, hybridní, plug-in hybridní i elektrické – na jednom základu, který dokáže přijmout jakýkoli pohon. Peugeot tak svým zákazníkům dává svobodu volby. Prostě si jen vyberete model, zvolíte pohon a pak už jen v konfigurátoru zadáte barvu, čalounění a příplatkové doplňky výbavy.

 

 

Vždycky to ale tak nebylo. Ještě před pár lety měly elektrické verze modelů Peugeot přesně definovaná specifika. Zejména šlo o jinak barevné logo, jinou čelní masku, vnější označení na karoserii a specifické odstíny, které pro vozy se spalovacím motorem nešly objednat. Dnes poznáte elektrický peugeot jen podle „elkové“ espézetky.

Pravdou je, že elektromobily budou mít v prodejích (nejen) značky Peugeot čím dál tím větší význam. Už v roce 2030 by měl Peugeot v Evropě, dle tvrzení jeho generální ředitelky Lindy Jackson, prodávat výhradně bezemisní vozy. K tomu má dobře našlápnuto, protože už dnes má nejširší nabídku elektromobilů na trhu. Tvoří ji devět osobních a tři lehké užitkové vozy. V produktové řadě značky už tak nenajdete jediný model, který by neměl svou elektrickou variantu. Nový trend reprezentují zejména novinky jako sedmimístné SUV Peugeot 5008, které už pořídíte jen s hybridním či plně elektrickým pohonem. A stejně je na tom i SUV fastback Peugeot 3008.

 

 

Mnozí tvrdí, že Peugeot je ve svých vizích až příliš optimistický, a nevěří, že se elektromobilita rozšíří tak rychle, jak automobilka předpovídá. Zde je na místě poukázat na nečekané schopnosti elektromobilů, o kterých nezasvěcení moc nevědí. Víte třeba, že elektrický Peugeot 3008 ujede na jedno nabití až 700 kilometrů? Nebo že už v příštím roce dorazí do Česka verze vybavené funkcí V2L, což znamená, že si k vašemu autu můžete připojit třeba elektrický gril či kávovar a udělat si dokonalý piknik v přírodě? A v dohledné době se Peugeot chystá uvést i vozy s možností obousměrného nabíjení, což umožňuje, aby baterie vozidla nabíjela jiné elektrické vozidlo, v případě nouze zásobovala elektřinou domácnost nebo dodávala elektřinu zpět do energetické sítě. Elektrická budoucnost je zkrátka fascinující, i když, jak říká Peugeot, víceméně normální.

Sdílejte na
Related posts