V kaligrafickém byznyse Anity Hansen-Hrubešové se snoubí tradice, elegance a osobitost. Napůl Češka, napůl Holanďanka vystudovala obory mezinárodní obchod a právo na Anglo-American University v Praze, na svých pracovních cestách se seznámila se svým manželem tchajwansko-dánského původu a na nějaký čas se společně usadili v Dánsku. Nápad založit vlastní firmu vznikl na základě přáníčka, které vytvořila na oslavu u přátel. Dnes se Anita Hansen-Hrubešová podílí na svatbách i firemních eventech, nadepisuje produkty pro světové značky, organizuje workshopy a mezi rozesíláním e-mailů a tvořením pečuje o své dvě děti. Její krasopisné umění dělá radost mnoha lidem z celého světa.

Jak Vám šlo psaní ve škole? Měla jste hezký rukopis?

Můj rukopis nebyl zrovna ukázkový. Ráda jsem si vyhrála s nadpisem, ale pak už to šlo z kopce. Nikdo si nechtěl půjčovat moje sešity na přepisování.

Jak jste se dostala ke kaligrafii?

Vždycky jsem měla ráda papír. S maminkou jsme vyráběly, moje teta umí nádherně psát, všem jsem posílala pohledy. Takže k písmu a papíru mám vztah od dětství. Zkoušela jsem různé styly, sledovala online videa. Naplno jsem se kaligrafii začala věnovat, když jsem narazila na ateliér Míly Prokůpkové v centru Prahy.

Kaligrafe vyžaduje trpělivost a smysl pro detail

Jaké jsou hlavní předpoklady pro to, aby člověk ovládl krasopísmo?

Určitě trpělivost. Málokomu to jde hned a spoustu zájemců o obor to může odradit.

Jak moc raritní je založit si v dnešním digitálním světě business stojící na kaligrafii?

Myslím si, že je to trošku neobvyklé. Někteří lidé to vidí jako něco zbytečného, když můžou poslat pdf. nebo jmenovku vytisknout. Ale vrací se trend ocenění ruční práce a „něčeho extra“. Záleží ovšem i na zemi a kultuře svateb, módy, zvyků. My poskytujeme kaligrafické služby po celé Skandinávii a v Česku.

Znáte po světě hodně podobných firem, sledujete svou konkurenci?

Konkurenci samozřejmě sleduji – i když já se snažím spíš o budování komunity. Často své „konkurenci“ radím, snažím se je podpořit. Každý z nás má jiný styl – písma i komunikace, a klienti si jednoduše vyberou toho, kdo jim sedí. Kaligrafů není málo – v České republice je kaligrafie oblíbená, Londýn, Hong Kong nebo USA jsou velká centra kaligrafie. Skandinávie tuto tradici nemá.

Podobných firem, jako je ta naše, ale neznám mnoho. Díky svým zkušenostem z univerzity a pracovního prostředí nenechávám nic náhodě, umím pomoci s nápadem, překvapit. Nastal problém? Vyřešíme. There is always a way… Náš tým pokrývá devět, deset světových jazyků, a už mnohokrát zákazníci ocenili, že můžou komunikovat svým jazykem nebo že známe jejich kulturu či rodné město. Ladíme detaily jako je dresscode, manikúra, líčení, šperky, případně probereme etiketu.

Díky těmto zkušenostem klientům dokážeme i poradit. Např. jsme připravovali dopis pro dvě velice významné ženy, ale v podkladech od klienta se objevilo oslovení „Madame“. Plurál pro Madame je Mesdames, takže jsme hned poslali doporučení k opravě a klient děkoval, že se vyhnul faux pas. Občas jsme pozvaní na recepci ambasády nebo firemní večeři, někdy dostaneme od klientů děkovné dárečky – květiny, parfém, šampaňské, malý šperk… A je tedy třeba správně číst situaci a vhodně reagovat – například nepřebírat od tchajwanských klientů dárek jednou rukou. Vše musí sedět s konceptem eventu a značky a jako tým chceme působit jednotně.

Polovina mých zahraničních studentů neumí napojovat psací písmo

Proč jste se rozhodla založit svou firmu zrovna v Dánsku?

Nebyl to žádný promyšlený tah. Manžel studoval v Kodani MBA a na jedné oslavě narozenin jeho spolužačky se všem líbilo přáníčko, které jsem napsala. Jeden z hostů chtěl vyrobit něco podobného pro své klienty, a tak manžela napadlo založit web.

Dá se krasopísmem uživit?

Znám plno kaligrafů, kteří se kaligrafií uživí.

Liší se nějak zásadně například krasopis českého psacího písma od dánského nebo jiného, se kterým máte zkušenost?

Dánské písmo se méně napojuje, často se kombinuje s tiskacím a má o několik písmen navíc.

Pořádám i kurzy kaligrafie, většina mých studentů jsou expati – lidé z Itálie, USA, Anglie, Indie, Číny. Asi polovina studentů, kteří navštěvují moje kurzy, se nikdy neučila podobný krasopis, a tedy ani nevědí, jak se psací písmo napojuje. Středo a Východoevropané mají znatelnou výhodu.

A ta druhá polovina, která se psací písmo učila, si třeba nepamatuje, jak napsat všechna písmena. Nejproblémovější jsou G nebo S.

Plně si uvědomuji, jak moc mámy potřebují čas pro sebe

Život vás zavedl na mnoho míst na světě včetně Číny nebo Dánska, kde se Vám žilo nejlépe?

Mně se žilo dobře všude. Moc se mi líbilo v Petrohradě, tam jsem studovala ruštinu. Ale nejraději to mám u nás v Česku.

Pokud vím, máte s manželem dvě děti. Jak zvládáte skloubit péči o rodinu i o firmu?

Ano, dceři je dva a půl roku, synovi šest měsíců. Zcela upřímně – oční korektor je můj nejlepší přítel. Pracuji pozdě do noci, cestou do porodnice jsem vyřizovala e-maily. Je to náročné, hodně pomáhá moje rodina, občas máme chůvičku. I díky tomu si uvědomuji, jak moc mámy potřebují i čas pro sebe. Proto když se nám na kurzu nečekaně uvolní místo, nabízím ho jako last minute zdarma ve skupině maminek pro tu první, která si potřebuje odpočinout a má hlídání.

Ze svého vysokoškolského studia čerpám dodnes

Na podnikání Vás určitě připravilo i studium na Anglo-American University, kde jste absolvovala obor Business and Law in International Markets. Jak na studium vzpomínáte a čeho si na studiu nejvíce vážíte?

Vzpomínám na AAU jen v tom nejlepším. Zrovna tento obor byla kombinace několika atraktivních témat, ze kterých čerpám dodnes, a věřím, že mi velkou měrou pomohl i k pracovním nabídkám. Univerzita mi dala opravdu komplexní znalosti – ať už to byl světový obchod s ropou, diplomatické jednání nebo sestavování smluv. Důraz byl kladen i na studium jazyků, umění, kritické myšlení. Diskuze a sdílení nápadů bylo vítáno, nebylo to jen papouškování.

Nejvíc si na studiu vážím osobního přístupu a zajímavých přednášek osobností z řad diplomatů a profesionálů, i když hned v závěsu je famózní AAU campus!

Potkala jste na univerzitě nějaké inspirativní osobnosti, ať už z řad vyučujících nebo studentů, kteří vás na Vaší další cestě ovlivnili?

Je těžké vyjmenovat jen několik z nich, ale patří mezi ně například skvělá právnička Radka MacGregor. Její lekce byly opravdu ze života, právo podáno v osvěžující formě. Dana Hague si dávala záležet na příkladech, jak firmy motivují zaměstnance, jaké jsou inovativní nápady ve vedení – to mě inspirovalo i v tom, jak vedeme Copenhagen Calligraphy. Milada Polišenská dokázala vystihnout, proč je diplomacie a etiketa důležitá.

Z řad studentů mě inspiroval například Matyáš Kodl – sdílíme lásku k umění a byl tak hodný, že nás před aukcí na Žofíně pozval do galerie Kodl a udělal nám prohlídku i s výkladem. Na to moc ráda vzpomínám. Má to zkrátka v krvi a teď se zaměřuje na sbírání současného umění.

S mnohými kolegy z AAU jsme v kontaktu a myslím, že svět o nich ještě uslyší. Je mezi nimi plno šikovných jedinců. Možnost takové lidi poznat považuji za další benefit AAU.

Se značkou, pro kterou tvoříme, spoluvytváříme celkový zážitek

Vaše služby využívá mnoho světových značek. Na kterou spolupráci jste nejvíce hrdá?

Jsem vděčná za všechny – Chanel, Louis Vuitton, Moët et Chandon, Farfetch, UBS Wealth Fund a mnoho dalších. Ale učit kaligrafii na největší švédské univerzitě umění, mít kaligrafii v 3* michelinské restauraci nebo poskytovat kaligrafii několika z nejstarších aristokratických rodů v Evropě, to mě hřeje na srdci.

Pro jaké účely jednotlivé značky nejčastěji využívají Vaše služby?

Ve většině zemí, částečně i v České republice, je kaligrafie součástí svateb. Ve Skandinávii je tento zvyk rozšířený méně, ale díky tomu, že Kodaň (i Oslo nebo Stockholm, kde taky pracujeme) je město zaměřené na styl, design, módu, top gastronomii i obchod, nachází se tu mnoho firem, které využívají naše služby pro uvedení značky, poděkování zákazníkům, PR nebo eventy.

Když tyto značky rozesílají pozvánky na přehlídky, představují nové produkty, posílají dárky k narozeninám, chystají jmenovky na večeře, menu, děkovné dopisy, tak jsme toho součástí.

Například pro GANNI jsme nedávno posílali 66 ručně psaných dopisů pro nákupčí obchodních domů s jejich módou, tedy náš dopis putoval i do pařížské Galeries Lafayette.

Aktuálně pro L’Oreal adresujeme dárkové PR balíčky, pro Moët et Chandon kaligrafujeme břidlicové podnosy do restaurací. Je to jedna z firem, kde jsme se museli naučit její styl písma.

Začínají se plánovat také živé akce, kde spoluvytváříme se značkou zážitek – například kaligraficky před očima zákazníka ručně gravírujeme jeho jméno do flakonku od parfému. Zákazník se cítí hýčkán, parfém bude mít často na očích, zvýší se tak jeho loajalita, vytvoří se pozitivní emoce, pravděpodobně i nasdílí fotku na svém Instagramu, svůj zážitek bude sdílet s okolím. Všichni jsou spokojení.

Která spolupráce pro Vás byla přelomová a znamenala příliv nových klientů?

Bylo to postupné, občas si nás mezi sebou klienti doporučili, ale asi žádná z nich nebyla přímo přelomová.

Český papír až do Skandinávie

Jak ovlivnil Váš business koronavirus?

Nebyly akce naživo a nemohli jsme pořádat kurzy. Naši klienti ale nezaháleli, adresovali jsme mnoho pozvánek na online přehlídky módy i šperků, nových produktů, gravírovali jsme do lahví vín a whisky, zdobili dárkové balíčky, psali dopisy k narozeninám, narození dětí, stěhování, vánoční přání, nebo ke Dni Matek. Značky k našim tiskovinám přidají krásnou kytici, krabičku makronek, svíčku… Kdo by z tohoto neměl radost. Tedy produkovali jsme více tiskovin a dárků, ale účastnili jsme se méně událostí.

Jaké máte další plány, ať už v krátkodobém nebo delším časovém horizontu?

Sama se pořád snažím vzdělávat a zapsala jsem se na kurz jednoho ze 12 Master Penmen na světě.

Navazujeme spolupráci s několika ručními papírnami v Česku. Jejich papíry doporučujeme našim skandinávským klientům, protože jsou krásné a kvalitní, navíc jsou plně rozložitelné, některé papíry se vyrábí ze starého oblečení. To mi dává dobrý pocit, že podporujeme jak rodinné podniky u nás, tak ekologii a obnovitelnost.

Pracujeme nyní na návrhu několika log, jedno z nich je pro boutique hotel Podhlavický mlýn, který má být dokončen příští rok, a už teď mi bere dech.

S několika univerzitami spolupracujeme na projektech písanky a výuky kaligrafie ve školním roce 2021/22.

Rezervujeme termíny eventů, PR, a kaligrafie pro značky naživo pro rok 2022.

Jeden z mých aktuálních největších projektů je však trávení času s rodinou a přemýšlíme o otevření poboček v Oslu a Stockholmu.

Pokud vím, plánujete i návrat na svou alma mater, tedy Anglo-American University. Na čem přesně spolupracujete?

Ano, chystáme společně tříhodinový kurz kaligrafie, který se uskuteční 15. prosince v podvečerních hodinách. Cílem by mělo být představení kaligrafie jako takové a její pozice ve světě, účastníci si také sami vyzkoušejí psát namáčecím perem, zdobení písma a pečetění. Moc se na to těším.

Foto: Archiv Anity Hansen Hrubešové

Sdílejte na
Related posts