Možná jste na loňském Designbloku zaznamenali projekt Óda dvou studentek pražské UMPRUM, Johany NěmečkovéBarbory Vildové, které se „vykašlaly“ na nejnovější trendy a obrátily svou pozornost směrem k minulosti, aby do domácností vrátily tradice a poctivé řemeslo. Představujeme vám tři klíčové objekty z jejich ódy na domácnost, jež
budou brzy doplněny o další předměty…

Dřevěné štokrle, modrotiskový textil a chodská keramika. To jsou tři objekty, tři tradiční technologie, tři stará řemesla, tři prvky, které dokreslovaly domácnosti našich prarodičů a mezi nimiž jsme všichni vyrostli. Johana a Bára je vytáhly z historie, oprášily a s rozvahou jejich formy přiblížily současné estetice. „Ódu máme jako únikový projekt od designové reality. Je třeba oživovat staré techniky a technologie a ukazovat, že tradice může fungovat i v modernějším pojetí. Součástí kolekce je a do budoucna má být výhradně nábytek a doplňky, kterými si jednou budete moci zařídit celý byt, aniž byste museli sáhnout po výrobcích z ciziny. To je náš cíl,“ vysvětluje Bára Vildová. „Nechceme ale navrhnout jen další hezkou židli, například. Důležité je, aby měl každý předmět svůj příběh, kontext,“ dodává Johana.

Obě designérky zároveň oceňují, že jsou díky projektu Óda v úzkém kontaktu s řemeslníky a dílnami a že si pracovní postupy mohou samy vyzkoušet. „Návrháři to dá strašně moc zkušeností do budoucna a na výsledku je oboustranné pochopení znát,“ shodují se. První stoličku s lavicí, které loni vystavily na Designbloku, dokonce vytvořily úplně samy, teprve poté našly skvělé truhláře na Vysočině, kteří pro ně nábytek z masivního jasanového dřeva vyrábějí. A proč štokrle? „Když jsme přemýšlely, čím bychom doplnily modrotisk a keramiku, napadl nás nejtypičtější kousek nábytku na chalupách, ale i v domácnostech – na sezení, stoupání, odkládání věcí… Z jeho tvaru pak vzešla lavice, na konci října na Designbloku představíme novinku – stůl.“

V dílně Strážnický modrotisk pracují podle původních postupů stejně jako v 19. století, opakující se vzory se na látku tisknou 150 let starými matricemi. Johana s Bárou si ale pro aplikaci svého vlastního vzoru, který vychází z tvaru hejna ptáků letícího po nebi, zvolily sítotisk. „Náš vzor je zajímavý tím, že se neopakuje. Máme jedno síto, které se otáčí, takže žádný metr látky není stejný.“

Výrazné barevné květy chodského vzoru designérky zjemnily a téměř kýčovitou klasiku proměnily v elegantní a jemné krajkoví zahalující jednoduché hrnky, talíře a misky. Modernizaci a lehký redesign uvítala také vystudovaná malířka chodské keramiky, paní Kurečková, jež s Ódou spolupracuje. „Paní Kurečková už nemá specifickou techniku malby komu předat, ale publikuje, spolupracuje s plzeňským muzeem a stará se o to, aby tradice úplně nezanikla.“ Stejné poselství najdete také v kolekci Óda. odanadoma.cz

Sdílejte na
Related posts