9 12 2024 Design

Olomoucká Telegraph Gallery otevřela novou výstavu Signál IV: Osmdesátky, již čtvrtou v pořadí, která odkrývá další část sbírky zakladatele Telegraphu Roberta Runtáka. Tentokrát se zaměřuje na výběr děl z osmdesátých let Československa, konkrétně v rozmezí let 1979–1991. Kolekci reprezentující tehdejší neoficiální výtvarnou scénu buduje Robert Runták koncepčně více než desetiletí. Díla Milana Knížáka, Adrieny Šimotové, Jiřího Davida, Tomáše Císařovského, Michaela Rittsteina a mnoha dalších budou v Olomouci k vidění do 20. března 2025.

Telegraph Olomouc Osmdesátky

Výstava Signál IV: Osmdesátky představuje umělce a umělkyně aktivní v osmdesátých letech ve dvou hlavních proudech. Generace pomyslných mentorů tvořící už v předchozích dekádách je ve sbírce Roberta Runtáka, a tedy na výstavě zastoupena jmény jako Milan Knížák, Adriena Šimotová, Aleš Veselý, Alena Kučerová nebo Jiří Načeradský. Naopak nastupující generaci přiblíží díla spojená se skupinou Tvrdohlaví, k níž se hlásili například Jiří David a Jaroslav Róna, ale i dalších spřízněných autorů a solitérů, jako jsou Václav Stratil, Vladimír Kokolia, Jiří Kovanda, Tomáš Císařovský a Marian Palla.

Z dnešního pohledu se jeví jako jedinečné, že tato výstava, komponovaná z exponátů z jediné soukromé sbírky, nenabízí jen subjektivní pohled sběratele, ale že může současně fungovat jako komplexnější vhled do české výtvarné scény osmdesátých let.

Pavla Kosař, kurátorka výstavy

Může se zdát, že osmdesátky byly na povrchu hodně neviditelné, v oficiálním zorném poli se toho dělo velmi málo. O to více se toho ale dělo pod povrchem, v rámci soukromých akcí či v prostředí rukodělně vytvářených životních stylů. Osmdesátky jsou z mého pohledu ‚ne/viditelné‘ díky těmto dvěma různícím se a střídajícím se perspektivám.

Miroslav Jiřele, kurátor výstavy

To nejzajímavější ze soudobé umělecké scény se odehrávalo mimo oficiální dohled hodnotících komisí, které měly být garantem dodržování ideové a umělecké hodnoty. Mnohovrstevnatý neoficiální galerijní provoz se držel na periferiích: v soukromých, alternativních prostorách či v přírodě. Mladá generace umělců se formovala mimo jiné prostřednictvím krátkodobých výstav ve veřejném prostoru jako Chmelnice či Konfrontace I–IV., často provázené policejní perzekucí. Díla celkem 38 umělců a umělkyň jsou k vidění až do 20. března 2025 v olomoucké Telegraph Gallery. Více info najdete na telegraph.cz.

Sdílejte na
Related posts