David Řezníček je jedním z nejvýraznějších průkopníků dobrého vkusu u nás. Se svou ženou Lucií a jejich firmou Konsepti už třicet let plní české i zahraniční stavby kvalitním designem, podporuje mladé talenty a do srdce Evropy láká ta nejzvučnější jména.

Jak se v roce 1995 zrodilo Konsepti?

Ve 26 letech jsem dostal úkol vybudovat v Praze showroom holandské firmy Ahrend. Byla to výjimečná příležitost učit se od těch nejlepších v Evropě. V 90. letech totiž nebylo nic nemožné. Po čtyřech letech jsem nabyl dojmu, že už vím dost a že to po svém dokážu lépe. Mé ženě skončila mateřská a my se rozhodli společně začít podnikat.

Jak se vám povedlo přilákat do porevolučního Česka světové značky?

Přišly za námi samy. Tehdy bylo na trhu jen málo firem schopných prodávat nábytek na takové úrovni a za takové ceny. Klíčovým milníkem byla Vitra. Její majitel Rolf Fehlbaum mě navštívil a když viděl, jak pracujeme, nabídl mi spolupráci. Ta nakonec přerostla v příležitost otevřít místní pobočku a stát se ředitelem pro CEE region. Po čtyřech letech jsem Vitru opustil, abych zachránil Konsepti poškozené po povodních. Tehdy mi pomohl Martin Huml, s nímž jsme získali objekt továrny v Holešovicích. Pak už s námi chtěly dělat i další značky, my jsme si ale pečlivě vybírali.

Portfolio Konsepti tvoří přes 50 světových značek.

Na konci 90. let jste už vystavovali český design ve světě a vydávali legendární časopis Blok.

Jen co jsme začali dovážet nejlepší značky, zachvátila mě ambice vyvážet nejlepší české designéry ven. S Petrem Strejčkem jsme založili produkční firmu Tunnel a vystavovali v Miláně, Londýně a New Yorku. Byli jsme krásně naivní. Prezentovali jsme v podstatě „prototypy“, například od studia Olgoj Chorchoj, Báry Škorpilové, Jiřího Pelcla, Ivana Kroupy a dalších, ale neměli jsme zajištěnou výrobu, obaly, ceník. V Holportu jsme také otevřeli vlastní galerii designu a kavárnu podle návrhu Stanislava Fialy. Časopis Blok to měl vše zastřešit. “Šéfredaktorem byl Jiří Macek, který dal dohromady skvělý tým a první čísla byla skvostná. Forma i obsah se ale odtrhly od ekonomické reality a Blok musel skončit.

V roce 1999 jste založil a uspořádal první Designblok. Jaká to byla akce?

Šíleným tempem jsem rozjížděl všechny projekty najednou. V Londýně mě zaujal festival Designersblock v industriálním objektu bývalého pivovaru Truman’s. Po návratu jsem bezostyšně upravil název, Aleš Najbrt udělal první logo a nultého ročníku se zúčastnilo sedm firem. Vedle Vitry, Konsepti a Tunnelu ještě například Arzenal Bořka Šípka nebo Ranný Architects.

Tři roky nato jste Designblok prodal Janě Zielinski a Jiřímu Mackovi…

Fakticky ani nešlo o prodej, stálo je to 1 Kč. Uvědomoval jsem si, že je to nezbytné, pokud má Designblok dál fungovat. Třetí ročník vedli už Jana s Jiřím a proměnili nejen logo, ale také celý koncept. Dnešní respektovaná akce je jejich dílem. Přidali Czech Grand Design, Křehký Mikulov a já jsem moc spokojený s tím, jak to dopadlo.

Jak se za těch 27 let změnil přístup Čechů ke kvalitnímu designu?

Zásadně. V uplynulých 30 letech Češi absolvovali podobný vývoj jako západní Evropa za 80 let. Tak daleko jako ona však ještě nejsme. Vkus se dostavuje, ale rozdíl je v kupní síle, což způsobuje, že pouze menší část populace dosáhne na kvalitní design. Ten však naštěstí nekoupíte jen u Konsepti, dá se najít i na půdě, v bazaru, vyrobit, zdědit… Interiér se dá budovat s citem a postupně.

Jaký je váš obrat a na čem staví?

Loni to bylo 150 milionů, letos očekáváme nárůst na 220 milionů a k tomu dalších 40 na Slovensku. Poměr B2C a B2B zakázek je vyrovnaný, v oblasti rezidencí rosteme přirozeně, v komerčním segmentu jsme v poslední době realizovali klíčové projekty – Microsoft, Zásilkovna, Hotel Andaz, Golf Club v Řecku. To vše se dá zvládnout jen s nejlepšími lidmi v oboru a takové my naštěstí máme.

Působíte také na zahraničních trzích?

V určitých momentech jsme měli plány expandovat v rámci středoevropského regionu, kromě Slovenska také do Berlína, Drážďan, Krakova, Vídně a možná i Mnichova. Myslím, že je to stále reálné, ovšem ne nezbytné. Aktuálně si přejeme nejprve zajistit naprosto perfektní službu klientům v Praze, Brně a Bratislavě. Až tohoto cíle dosáhneme, rozhlédneme se dál. Do té doby nás těší projekty pro české investory v Anglii, Řecku, Chorvatsku, Španělsku, Francii, Švýcarsku, na Maledivách či v Kanadě. Na zahraničních projekech pracujeme již 25 let.

Jak přistupujete k marketingu? Jaké aktivity se vám osvědčily?

Příběh, vyjímečný produkt a emoce. Tyto fundamenty není snadné interpretovat přes tisk nebo reklamní banner. Náš byznys je postavený na konzervativních hodnotách a ve stejném duchu se opíráme především o atraktivní a zážitkový showroom, kreativní a originální eventy, sdílené projekty a především ryze osobní přístup a služby. Vydáváme vlastní časopis Komposti, vedle toho samozřejmě rozdmýcháváme i nová ohniště – digitální marekting, spolupráci s influencery apod.

Vedení Konsepti jste před lety předal Robertu Fraňkovi, co vás k tomu vedlo?

Robert převzal v roce 2010 řízení obchodu, pozici CEO pak plně o 4 roky později. Motivace nebyla nijak originální, blížila se moje padesátka a já si poprvé připustil, že neumím vše nejlíp. Začalo mne lákat, že bych pracovně ubral, spíše koučoval a trávil více času na lodi nebo na lyžích. Zaběhl jsem si první půlmaratón a začal hledat kamenný domek na Sicílii. Navíc jsem měl v hlavě několik dalších projektů, kterým jsem se chtěl věnovat.

Co je vaší dnešní pracovní náplní a jak máte rozdělené role s manželkou Lucií?

Dnes jsem sice zpět v pozici CEO, ale klíčová změna je v tom, že firmu operativně řídí dva skvělí mladí muži: Lukáš Veverka – provozní a finanční ředitel a Šimon Opekar – obchodní ředitel. Lucie nikdy neměla manažerské ambice, miluje své zákazníky a architekty a setrvává na pozici VIP/Key Account obchodního manažera. Dohlíží na showroom a na svůj B2C tým. Já vyhlížím do budoucnosti, řídím strategii, ale neubráním se ani občasnému vměšování do marketingu a snažím se být nápomocný tam, kde je třeba.

V roce 2018 jste prodali 50% podíl společnosti Premium Design Group. Letos jste jej ale odkoupili zpět, proč?

Za prodejem stála ambice zúčastnit se projektu budování silné skupiny výrobních a obchodních firem v oblasti interiérového vybavení, v němž mělo Konsepti hrát značnou roli. V té době jsem nepovažoval za reálné, že by firmu převzali synové, a tak to byl plán, jak zhodnotit mé celoživotní snažení a zajistit firmě budoucnost. Dodnes si myslím, že je škoda, že to nevyšlo. Důvodů se sešlo více – osobnosti akcionářů, rozdílné zkušenosti, hodnoty a očekávání, covid, nešťastná personální politika, podcenění klíčových atributů našeho byznysu i spojování nespojitelného. V určitém momentu bylo jasné, že pokud se nechci zříci principů, které ctím, a pokud si mám zachovat důvěru dodavatelů i lidí okolo sebe, musíme z projektu vystoupit. Rozešli jsme se v poklidu a rozhodně toho nelituji. Leccos jsem možná ztratil, ale mnohem více získal.

Na čem stojí úspěch při podnikání s designem?

Obecné principy fungují podobně ve všech oborech. Vyjímečný produkt, silný příběh, erudovaný prodejce, spolehlivá služba a servis. V našem oboru prodáváme zbytné věci, náš produkt nevyniká špičkovou technologií ukrytou uvnitř a k tomu všemu tu platí „Co Čech, to kutil“ – o nábytku Češi ví své. Stavíme na osobních vztahích a emocích. Snažíme se nalézat silné interiérové prvky a z nich vytvářet vyjímečné interiéry. Takové, které dokáží přetrvat v čase, ale především příznivě ovlivnit život a prožívání našich klientů – pracovní výkonnost v kanceláři, domácí pohodu nebo relax na chalupě či zahradě. Myslím, že náš úspěch stojí jednoznačně na důvěře.

Sídlo firmy se nachází v Holportu v pražských Holešovicích, další obchody provozuje v Čestlicích, Brně a Bratislavě a patří k nim též monobrandové prodejny Kartell a Flos.

Chtěl jste to s Konsepti někdy vzdát?

Zcela upřímně, nikdy. Krizových momentů bylo více, ale nikdy jsem si nepřipustil, že by neexistovalo jiné východisko. Když firmu budujete na dobrém základu, s dobrými produkty, spolehlivými dodavateli a skvělým týmem, nemůžete to vzdát. Ale potřeba je i štěstí a my ho měli.

Vaše večírky v Holportu byly vyhlášené. Jaké designérské hvězdy se na nich objevily a plánujete s nimi pokračovat?

Za ta léta jich nebylo málo: Philippe Starck, Patricia Urquiola, Alberto Meda, Maarten van Severen, Alfredo Häberli, Giulio Cappellini, Konstantin Grcic a další. A Lasvit, který s námi Holport sdílí, k nim pozval své hvězdy. Pokračovat budeme, v továrně chceme vytvořit volný galerijní prostor, který umožní instalovat i nekomerční výstavy.

David Řezníček

Absolvent oboru Mezinárodní obchod na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ve 26 letech byl přijat jako ředitel nového českého zastoupení holandské firmy Ahrend. V roce 1995 založil s manželkou Lucií firmu Konsepti, v níž dodnes nabízí světové značky. V 90. letech zakládal a vedl české zastoupení švýcarské Vitry a stojí rovněž za vznikem festivalu Designblok. V Konsepti funguje v roli CEO, řeší strategii, marketing i budoucí směřování.


Rozhovor vyšel v tištěném vydání Dolce Vity 5/2022. V rubrice Design Business vám představujeme firmy a projekty, za jejichž úspěchem stojí kvalitní design i silný podnikatelský duch. Další rozhovory najdete zde.

Sdílejte na
Related posts