Jako pořádný trénink mozku a paměti lze pojmout seznámení s novým uskupením, které tvoří pět českých tvůrců se společnou vizí a jehož název M.P.K.J.V.L.J.S. je sestaven z iniciál hlavních aktérů. Schválně, jak dlouho vám bude trvat, než si písmena zapamatujete ve správném pořadí. Hodinu, den nebo týden?

Historie českého umění pamatuje mnoho výtvarných skupin, ale v oblasti designu jsou až na postmoderní skupinu Atika výjimkou. Proto jsme byli potěšeni, když jsme na podzimním Designbloku vkročili do instalace, která představovala archetyp pokoje, v němž jsou jednotlivé kusy nábytku současně sochami a malbami, a která měla být obdobou kabinetu kuriozit. Nadšení kulminovalo, když se ukázalo, že vystavené objekty nespadají do kategorie běžné designové produkce, ale zastupují na naší scéně „popelku“, které se říká sběratelský design a jež se pohybuje na hranici užitého a výtvarného umění.

Dřevěný Kabinet kuriozit (180 cm vysoký) je „highlightem“ souboru sběratelského designu M.P.K.J.V.L.J.S. Ozvláštňuje ho vnitřní zlacení a na povrchu pastózní malba Lucie Jindrák Skřivánkové.

Celé soukolí rozpohyboval designér a keramik Milan Pekař, jehož tvorbu si mnozí spojují s vázami s krystalickou glazurou, patřící do best of českého designu posledního desetiletí. „Projekt se odvinul od základu dva roky staré spolupráce s uměleckým truhlářem a restaurátorem Jakubem Vávrou. Vytvořili jsme skříň, na kterou jsem aplikoval ultimátní zkoušku jedné glazury – kdy v ní po 0,1 procenta přibývá obsah mědi, takže vznikl takový barevný gradient. A teď jsme na spolupráci navázali. Řekl jsem si, že je na čase zase udělat nějaký nábytek. Jsme na stejné vlně a spolupráce nám vyhovuje, většinou věc nemusíme ani nijak složitě ‚designovat‘, přirozeně se chápeme. Jakub pak ke spolupráci přizval ještě malířku Lucii Jindrák Skřivánkovou, která podobně jako my pracuje s barvami a strukturou povrchů a často spolupracuje s interiérovými architekty a designéry, ať už v oděvu či nábytku. Vznikly volné objekty, které spolu nějak komunikují, ale mohou vystupovat i nezávisle,“ předestřel Milan Pekař v podcastu Czechdesign.

Gobelín There Is No End No Beginning (Wnoozow & L. J. Skřivánková)

M.P.K.J.V.L.J.S. se dohromady pokoušejí zkoumat a vzájemně kombinovat různé řemeslné a výtvarné techniky, spojuje je i záliba v experimentech s materiály. Preferují asymetrické tvary, hravé vyjádření i zmíněnou nápaditou barevnost a záleží jim na tom, aby objekty nabízely nové formy a bohatý smyslový zážitek. Inspirovali se milánskou skupinou Memphis, která propojovala prvky iracionality se zářivými barvami. Italští umělci se tak striktně vymezovali proti strohé praktičnosti funkcionalismu.


O výstavě věnované skupině Memphis, kterou připravilo Vitra Design Museum, čtěte zde.


„Dohromady nás svedla vášeň posouvat své hranice, stejně tak jako kreativita a řemesla, které se vzájemně doplňují. Propojení našich vizí je pro mě velkým impulzem. Naše odlišné zkušenosti a umělecké postupy vytvářejí nevšední soubor. Název vznikl v noci u nás na zahradě v pokročilé hodině. Pracovně tomu říkáme BEFELEMEPESEVEZE. Ale důvod je racionálního původu, jde spojení jmen, která se v jádru staly součástí našeho uskupení,“ komentuje vznik kreativní party malířka Lucie Jindrák Skřivánková.

Dlouhý stůl z modřínového dřeva s dlabanými nohami Jakuba Vávry

Ústředním kusem kolekce je pozlacený kabinet vyrobený Jakubem Vávrou, který stojí na glazovaných keramických nohách od Milana Pekaře a jehož povrch Lucie Jindrák Skřivánková pojednala jako plátno pokryté pastózní malbou. Jakub pak v rámci společné prezentace představil také vlastní stůl s dlabanými nohami v masivu a jeho další souběžná tandemová spolupráce s Lucií přinesla ještě návrh dřevěného paravánu. Ten vyniká pastelovou barevností připomínající chování akvarelových barev a abstraktně pojatým motivem květin.

Malý kabinet kombinující keramiku, křišťálovou glazuru a dřevo (M. Pekař a J. Vávra)

Lucie Jindrák Skřivánková si zase přizvala Danielu Danielis, která tvoří tapiserie ve své textilní manufaktuře Wnoozow na stavu po Antonínu Kybalovi (více jsme o ní psali v DV č. 9/10 2020) a která jich hned několik ručně utkala podle jejích obrazů. Součástí kolekce jsou také bytové doplňky – svítidla Milana Pekaře a svíčky, do jejichž podoby zase promluvila designérka vůní Kateřina Vávrová, jež už třetím rokem formuje značku Amansoycandles. Svíčky mají fungovat jako vonné obrazy a díky čichovému zážitku vyvolávat vzpomínky nebo určitou náladu. Keramické obaly k nim vytvořil Milan, plechovkové zase Lucie pastózně pomalovala.

Paraván s malbou od L. J. Skřivánkové, který nám připadá jako moderní parafráze orientálních panelů, například školy Kanó.

Každý kus souboru M.P.K.J.V.L.J.S. vzniká živelně a je originálem vytvořeným ručně s důrazem na překvapivý detail a výraznou estetiku. „Kabinet kuriozit byl testovací show piece a nyní chceme vyrobit několik menších kusů nábytku a dalších interiérových doplňků. Ty představíme v průběhu tohoto roku,“ přibližuje Milan a Lucie dodává: „S Wnoozow připravujeme další gobelín a s celým projektem máme ambice jít za hranice.“ „Ráda bych se konečně vrhla na výrobu vonných difuzérů, také plánuji rozšířit Artistic Collection další svíčku. Z pohledu vůní mě velmi zajímají Absolue, a to zejména květin,“ doplňuje je Kateřina Vávrová.


Velký textilní comeback: Tkaní, art protis, recyklace. Kdo z mladých umělců navazuje na slavnou Kybalovu školu? Čtěte zde.


Zadaří se, aby si stejně jako před dvěma lety v případě komody Gradient od Milana Pekaře a Jakuba Vávry některý z nových kusů M.P.K.J.V.L.J.S. vybrala do své galerie Rossana Orlandi, jedna z nejvlivnějších galeristek designu současnosti?

servis @M.P.K.J.V.L.J.S.

Sdílejte na
Related posts