Ve výběru toho nejlepšího za uplynulý rok připomínáme tvůrce a značky, které módě a šperkům vracejí smysluplné tempo i umělecký přesah. Věnují se udržitelnosti, vracejí se ke kořenům, řemeslu a experimentují s materiály.
1 Priya Ahluwalia
Málokteré téma loni rezonovalo na světových molech i v titulcích módních časopisů tak silně jako vzestup generace afrických návrhářů, kterým se podařilo prorazit pomyslný skleněný strop a dostat se mezi světovou módní špičku. Protagonistkou tohoto trendu se stala sedmadvacetiletá Britka s indicko- -nigerijskými kořeny a absolventka Westminsterské univerzity v Londýně, Priya Ahluwalia. Vlastní značku založila teprve v roce 2018, ale už o rok později si odnesla hlavní ocenění švédského giganta H&M v oblasti udržitelnosti. Roku 2020 se stala jednou z laureátek prestižní LVMH Prize, již každoročně uděluje luxusní konglomerát podnikatele Bernarda Arnaulta. Loni ji ke spolupráci přizvala britská značka Mulberry, pro kterou navrhla limitovanou kolekci kabelek a hedvábných šátků inspirovanou jejím původem i afro-karibskou kulturou, rituály a symbolikou. Její módní kreace si vybral pro svůj experimentální milánský pop-up Gucci Vault také kreativní ředitel italského módního domu Alessandro Michele. Kromě dvou úspěšných pánských kolekcí pro svou vlastní značku stihla Priya Ahluwalia navrhnout také speciální linii ve spolupráci se značkou Ganni, v níž upcyklovala nevyužité materiály z archivu této součásné ikony dánské streetwear módy.
2 Janja Prokić
Šamanismus, symbolismus, magie, sny, pohádky i příroda. Svérázná šperkařka se srbskými kořeny proměňuje vzácné kovy a drahé kameny ve vlastní deníky. Janja Prokić se narodila v Bělehradě, od devíti let žije v Praze. Studovala AVU v ateliéru malíře Vladimíra Skrepla, VŠUP u sochaře Kurta Gebauera a diplomovala v Ateliéru K.O.V. Šperkům se kontinuálně věnuje od roku 2011. Loňskou a zároveň čtrnáctou kolekci nazvanou Mitmem věnovala lučním kvítím a kráse přírody v našem okolí, kterou často opomíjíme. Kromě silné tematizace, odvážného použití forem a méně tradičních materiálů, jako jsou zelené granáty či olivíny, si na loňské práci designérky ceníme návratu k volné tvorbě v podobě křehkých hliněných dóz a objektů.
3 Demna Gvasalia
Nejpřekvapivější spolupráce s italským domem Gucci, produkce večírků pro rappera Kanye Westa, gamifikovaná móda ve hře Fortnite i přehlídka formou speciální epizody kultovního seriálu The Simpsons. Právě, když se mohlo zdát, že se gruzínský designér, spoluzakladatel značky Vetements a současný kreativní ředitel domu Balenciaga oddává té nejvyšší formě popularizace a balancuje na hranici kýče, mistrně obnovil 54 let zapomenutou haute couture tradici španělského návrháře Cristóbala Balenciagy a dokázal tak, že mu tradiční módní řemeslo rozhodně není cizí.
4 Daniel Roseberry
Když si v roce 2019 francouzský haute couture dům Schiaparelli zvolil do čela mladého absolventa newyorského Technologického institutu módy původem z Texasu, nikdo netušil, jaký úspěch to přinese. Nutno dodat, že tehdy ještě třiatřicetiletý Daniel Roseberry neovládal francouzštinu a s vysokou krejčovinou neměl žádné zkušenosti. Navzdory tomu se mu bravurně podařilo osvěžit rukopis a vizi Elsy Schiaparelli, jejíž tvorba byla v minulém století symbolem odvahy, nadsázky a surrealismu v módě. Loni dům pod vedením Roseberryho uvedl dvě ready-to-wear a dvě couture kolekce, jež obletěly svět, a značku Schiaparelli katapultovaly na samý vrchol současné módní tvorby.
5 Zuzana Kubíčková
Vybudovala značku, která je lokálním vzorem fungujícího byznys modelu, je průkopnicí vysoké krejčoviny i milovnice vzácných materiálů. Absolventka pražské UMPRUM se zkušenostmi z Paříže, Reykjavíku a Milána je živoucím důkazem, že poctivé módní řemeslo má i v našem malém českém rybníčku své místo. Kubíčková založila ateliér roku 2012 a od roku 2018 značku úspěšně rozšiřuje o nadčasovou minimalistickou ready-to-wear řadu s názvem Pop a výjimečnou couture tvorbu. V uplynulém roce navíc uspořádala velkolepou přehlídku na pražské Letné, kde předvedla 35 modelů retro-futuristických večerních rób. Její udržitelný módní byznys připomíná úspěch českých salonů první republiky.
Nejzajímavější počiny z oboru architektury, módy, umění i gastronomie najdete v našem výběru Best of 2021, který je součástí tištěného vydání Dolce Vity 1-2/2022. Náš výběr v dalších kategoriích naleznete zde.