Experiment a zase jen experiment. Tvorba barvoslepého newyorského výtvarníka, designéra a architekta Daniela Arshama prozkoumává netušené oblasti lidské kreativity a propojuje rozmanité disciplíny do konzistentního celku, ve kterém brutální forma vyjadřuje naléhavý obsah.

Daniel Arsham má zcela jiný pohled na svět než my ostatní, a to doslova. Je totiž barvoslepý, proto se ještě donedávna omezoval pouze na používání bílé, šedivé nebo černé barvy. Tato neutrální paleta mu symbolicky poskytuje možnost vyjadřovat se v jakémsi bezčasí, prostoru bez kontextu, ve kterém se jeho díla proměňují v nové archetypy. Silná symbolická gesta se v Arshamových objektech setkávají s výraznou materiálovou expresí. Známé motivy z historie
i současné společnosti podrobuje destrukci nebo určité lozo cké spekulaci. Předměty spotřebního světa exaktně vyrobené z různých nerostů se rozpadají před očima, drahé symboly konzumu se stávají v jeho dílech aktuálními fosíliemi současnosti, před nimiž divák dostává nepříjemný pocit pomíjivosti a nejisté budoucnosti.

Většinu tvorby Daniela Arshama tvoří právě takovéto objekty, ve kterých autor symbolicky spekuluje nad stálostí hmoty a jejího významu. Vybírá si především ikonické symboly západního světa, včetně fotoaparátu Leica, kytary Fender, kšiltovky NY Yankees, telefonu či basketbalového míče. Detailní odlitky reality pak Arsham destruuje tak, jako by na předměty působila přírodní síla eroze. Ostatně, mechanické narušování a jakýsi přirozený rozklad je v jeho tvorbě asi vůbec nejdůležitějším leitmotivem. Tento princip převedl totiž postupně i do velkoformátových instalací. Např. loni vytvořil pro muzeum SCAD v americkém městě Savannah sérii rozpadajících se stěn, jimiž diváci nahlíželi do dalších prostor, odhalujících nečekané situace. Výtvarník zde použil ještě jeden ze svých oblíbených triků – do stěny galerie integroval nejrůznější objekty a vytvořil sugestivní scény: gury vystupující ze stěny nebo další gury zabalené ve zdánlivé drapérii a stávající se kompaktní částí zdi. Vše rozehrál opět v bílé na bílé, a zinscenoval tak surrealistický svět, ve kterém popírá jistoty bytí.

DANIEL ARSHAM (1980)

Vyrostl v Miami, v New Yorku pak vystudoval Cooper Union. V roce 2004 poprvé vystavoval pro renomovanou galerii Emmanuel Perrotin, jež ho od roku 2005 zastupuje. V té době také začal spolupracovat se slavným choreografem Mercem Cunninghamem, pro něhož vytvořil řadu scénografií. To mu přineslo i další zakázky v oblasti scénografie, včetně spolupráce s Robertem Wilsonem nebo Jonahem Bokaerem. V roce 2007 založil s Alexem Mustonem architektonické studio Snarkitecture.

Site specific instalace v Rio de Janeiru „It Speaks“ představila modře zbarvený japonský chrám vycházející z tematiky, které se Arsham aktuálně věnuje. Procházku zenovou zahradou absolvujete v galerii:

Sdílejte na
Related posts