V tomto případě je to inspirace antickým chrámem transformovaná do téměř abstraktní podoby desky podepřené třemi řadami sloupů. Chrám vína stojí na zeleném horizontu s jedinečným výhledem na Valtice a Pálavu v místech, kde sídlila rota pohraniční stráže. Jen nekompromisní obranu státní hranice nyní nahradila nadšená péče o rozsáhlý vinohrad a krajinu.
Cestování za vínem platí za jednu z nejpopulárnějších kratochvílí, při které se česká turistická tradice nenásilně propojí s vášní pro dobré víno. Poslední dobou si během potulek po moravských vinařských obcích přijdou na své i ti, kteří dokážou ocenit nejen víno, ale rovněž kvalitní současnou architekturu. Po Josefu Pleskotovi (Sonberk) nebo ateliéru ORA (U Modráka) se do projektu nového moderního vinařství pustili členové studia AiD team z Brna v čele s Hankou a Pavlem Bainarovými.
„Větší část objektu je ukryta pod zemí – pod upravenou piazzetou a pod zelenými valy, nad okolní terén vystupuje pouze horní pavilon lemovaný strohým, otevřeným loubím. Estetika stavby vycházela z přírodních barev a tónů. Převládající jsou přírodní materiály: dřevo a kámen, doplněné o sklo, ocel a beton. Šlo nám o co nejtěsnější spojení s krajinou, proto i barvy béžová, medová, hnědá a šedá odrážejí přírodní tóny,“ vysvětluje Hana Bainarová, jak se vypořádali s historickým krajinářským kontextem stavby.
Objekt je rozčleněn na dvě základní zóny. Zpracovatelský provoz je situován ve dvou suterénních podlažích, společenský prostor, prodejnu a degustaci najdou zákazníci v nadzemní části, která je vizitkou a ztělesněním idejí celého vinařství. „Chápeme ji jako pavilon či budoár. Je to prostor se svým specifickým výrazem i atmosférou. Na rozdíl od valtického zámku zde však nejsou vystaveny lovecké trofeje, nýbrž trofeje vinařského umu Vinařství Obelisk,“ popisují architekti koncept interiéru přízemí. Jeho autorkou je Hanka a ta také oslovila umělkyni Natalii Perkof, kterou často navštěvuje v jejím ateliéru na Kraví hoře, aby uměleckým způsobem ztvárnila strop a výklenek ve stěně. „Původní zadání bylo navrhnout na strop tapetu. Podařilo se mi ale přesvědčit klienty, že dřevěný strop by stavbě navazující na historii ‚slušel‘ mnohem víc. Výtvarným motivem je krajina kolem vinařství a majitelova obora s daňky a jeleny. Mimochodem, právě zde stál jako součást lednicko-valtického areálu obelisk, který dal vinařství jméno. Nejprve jsem podle svých kreseb strop naskicovala, vytvořila jsem vizualizaci, vybrala různě barevné dřevěné dýhy tak, aby odpovídaly síle barevnosti, rozkreslila na jednotlivé kusy, které pak truhláři nařezali z mdf desek. U sebe v ateliéru jsem je poskládala k sobě dle kresebné linky a opět vše poslala do dílen, kde byly podýhovány,“ popsala nám Natálie postup výroby překrásné dřevěné prostorové intarzie, jež evokuje barokní stropy nedalekého valtického zámku. aid.as, basarch.cz, natalieperkof.cz