V rubrice Design Business vám představujeme firmy a projekty, za jejichž úspěchem stojí kvalitní design i silný podnikatelský duch. Jak se z myšlenky buduje úspěšná společnost, která platí za jedničku na trhu, nám tentokrát prozradí Josef Němec – specialista a inovátor v oboru prémiových interiérových povrchů.
Co vás v roce 1996 přivedlo k vašemu podnikání?
Začínal jsem od píky, pracoval jsem jako obchodník nabízející italské stříkané tapety, vycítil jsem příležitost a rozhodl se vybudovat vlastní firmu. Pak přišly na řadu všechny druhy práce, včetně trhání tapet a klasického malování, abych se uživil. Zlomovým okamžikem byla zakázka na 1500 m2 benátského štuku pro velkou kancelářskou budovu. Od té doby jsme se začali věnovat především stěrkám, malování postupně ubývalo a klienti nás začali vnímat jako firmu, která dělá zajímavější povrchy.
Co považujete za nejdůležitější milníky na vaší cestě?
Prvním milníkem byla naše stěrka Imitace betonu®, která do dnešního dne tvoří jeden z našich pilířů nejoblíbenějších produktů. Významným bodem bylo navázání spolupráce s britskou společností Armourcoat Surface Finishes a získání výhradního zastoupení pro ČR. Třetí milník byla naše stěrka Betonepox®, která umožnila vytvářet nádherné a trvanlivé povrchy do koupelen a za kuchyňské linky.
Co vás přivedlo k vertikálním zahradám?
První kontakt byl přes jednu italskou firmu. Nejprve jsme se chtěli stát jejich zdejšími zástupci, ale díky ceně jsme se nakonec nedomluvili a rozhodli se to zkusit sami. Časem jsme zjistili, že hydroponický systém, který jsme používali, není ideální, a napadla nás vlastní technologie, kterou jsme si nechali i patentovat.
Chtěl jste to někdy zabalit?
Rozhodně ano, naposledy asi před deseti lety, kdy jsem toho měl nad hlavu a veškerou agendu jsem řešil sám za minimum peněz. Řekl jsem si, že to takhle dál nejde a dal si rok na to, abych to změnil. Nejdůležitější bylo uvědomit si, že tu práci může dělat dobře taky někdo jiný. Obklopil jsem se úžasnými lidmi, kteří nakonec mnohdy odvádí lepší práci než já sám.
Na kom jste jako firma závislí?
Naše práce je o detailech, spolehlivosti a hlavně pečlivosti – kvalitní tým je pro nás tudíž stěžejní, ať už se jedná o naše řemeslníky, techniky, obchodníky či kolegy v kanceláři.
Jaké trhy jsou pro vás klíčové?
Zahraničních realizací se nebojíme a dokážeme vyrazit skoro kamkoliv, nicméně excelovat chceme na domácím hřišti.
Děláte i dnes, při vaší velikosti, projekty, které jsou spíše pro radost než pro marži? Zdejší trh není tak velký, abychom si mohli vybírat. Ze zkušenosti dobře víme, že i malá zakázka, jako koupelna či kuchyně, může jednou vést k velké administrativní budově nebo hotelu. Praxe nás taky naučila, že ta malá zakázka je často náročnější. Jednou za čas na nás vykouknou velice zajímavé kombinace několika povrchů nebo vymyšlení zcela nového řešení. Takové projekty nás baví a naplňují, je pěkné vidět stěrku, která je naprosto ojedinělá. Na inovacích úzce spolupracujeme s ČZU v Praze a VUT v Brně.
Co považujete za největší úspěch?
Náš tým. Podařilo se nám vybudovat skvělou partu lidí, kteří se nebojí práce a táhnou za jeden provaz. To se promítá do celkového úspěchu naší firmy. Je úplně jedno, v jakém oboru podnikáte, nejdůležitější je dobrá parta. Všechno další je druhořadé.
Jaké jsou vaše aktuální novinky i plány do příštích let?
Máme v rukávu několik nových povrchů, plánujeme propagaci mechových stěn i vlastní youtubový kanál. Posledních pár měsíců ukázalo, že vám život může kdykoliv hodit vidle pod nohy a razantně změnit plány, proto musíme být připraveni. Po finanční stránce to znamená být zdravou firmou, která dokáže přežít několik měsíců bez propouštění. Našim cílem je firmu stabilizovat, vybudovat si nějaký polštář a pokračovat v realizacích. V tom, co děláme, chceme být nejlepší každý rok, i za deset let.
Pryč z reality, jaké jsou vaše sny? Mám hodně bujnou fantazii – zelené střechy, fasády a treláže na všech budovách a prvky biofílie v interiérech. Celosvětové nařízení, že nové budovy s plochou střechou musí být pokryté zelení, lepší využití dešťové a šedé vody, štědré dotace státu pro zelenou infrastrukturu a kompletní změna myšlení developerských firem k udržitelnosti.
Jaké jsou základní ingredience úspěšného byznysu v designu?
Design je subjektivní a ingrediencí je několik, základem je správně namíchaný koktejl nápadů, odvahy, správných lidí, vytrvalosti a štěstí. Osobně se mi líbí rčení „You’ve got to risk it, to get a biscuit“.
Josef Němec
Zakladatel a výkonný ředitel společnosti Němec s.r.o. Stylovým stěrkám a povrchům se věnuje přes 25 let, vlastní podnik založil v roce 1996. Dnes patří mezi přední dodavatele v oboru, zaměstnává na padesát lidí a v jeho portfoliu nechybí vlastní patentované technologie. Volný čas věnuje rodině, psovi, ochraně přírody a myslivosti.
Další rozhovory z naší rubriky Design Business najdete zde.
www: nemec.eu
Úvodní foto: Bezúdržbové mechové dekorace patří mezi poslední novinky v portfoliu firmy.