Míry ve stovkách metrů čtverečních, k tomu desítky tun ocelových konstrukcí. I v takovém měřítku může hrát jednu z hlavních rolí design. Takový, který není jen o tvaru, ale hlavně o souvislostech. Design spojující funkčnost a přiměřenou estetiku. Právě s tímto přesvědčením přistupuje k projektům v dopravní infrastruktuře skupina Egoé.
Skupina Egoé sídlí v Bílovicích u Uherského Hradiště, tvoří ji osm firem. Jednou z nich je Egoé plus, dříve mmcité+. Ta se snaží už od roku 1997 přinášet do dopravní infrastruktury design v podobě speciálních projektů i typizovaných řešení. Působí především v Česku, Polsku a na Slovensku, její realizace jsou ale i v Německu či Švýcarsku. Aktuálně je nejvíce vidět v Praze.
Mezi Hostivaří a hlavním nádražím
Vybudování dvou nových zastávek Eden a Zahradní Město a rekonstrukce stanice Vršovice. To je součást velké investice spočívající v modernizaci koridoru Hostivař – Praha hlavní nádraží. Role Egoé byla jasná. Navrhnout, vyrobit a postavit kompletní zastřešení. V Edenu je prakticky dobojováno, na zbylých dvou stavbách běží práce naplno. Pro stanici Eden dodalo Egoé mimo jiné zastřešení tří nástupišť. Konstrukce i design zohledňují skutečnost, že nedaleko se nachází fotbalový stadion. Na opláštění jsou proto použity odolnější materiály, koše jsou plně integrované.
Florenc a Negrelliho viadukt
Nejznámější autobusové nádraží v České republice a nejdelší železniční most ve střední Evropě. Takto stručně se dají popsat Florenc a Negrelliho viadukt. A do jejich současného vzhledu zasáhli i designéři Egoé – navrhli přes 100 metrů dlouhé zastřešení autobusových stání podél viaduktu. Většina prací je dokončena. Investorem rekonstrukce Negrelliho viaduktu byla Správa železnic, součástí zakázky byla náhrada části původního přístřešku na nádraží Florenc, které na viadukt navazuje. Designéři museli proto sledovat dva aspekty – aby stavba citlivě souzněla s historicky cenným viaduktem a zároveň vytvořila moderní a komfortní nástupní prostor.
Ocenění pro Nitru
Zastřešení nástupišť pro dálkové autobusové linky v Nitře. To je jedna z nedávných realizací skupiny Egoé. A výsledek? Respektované ocenění iF Design Award. Projekt v Nitře je specifický tím, že všechna nástupiště dálkových linek kryje elegantní souvislá střecha. Přínos zastřešení celého prostoru je jasný – cestující jsou chráněni před nepřízní počasí. Důvodem, proč toto řešení není k vidění častěji, je nutnost vyřešit množství technických problémů a přitom ponechat prostor pro čistotu tvarového řešení. „Inovativní design je v tomto případě jedinečnou kombinací estetické přiměřenosti a technické vynalézavosti“, hodnotí porotci iF Design Award výsledek.
Dva úspěchy Čelákovic
Druhé místo v projektu Nejkrásnější nádraží a prvenství v jedné z kategorií soutěže Železniční stavba roku. Rekonstruovaná stanice Čelákovice zabodovala u veřejnosti o odborníků. Bílovice v tomto případě stojí za designem, výrobou a montáží zastřešení nástupišť, dodávkami mobiliáře, ale také cyklověže. Čelákovická stavba se vyznačuje mimo jiné netradičním spojením citlivé rekonstrukce výpravní budovy a moderního designu. Pozornost si zaslouží i snaha o výtvarné sjednocení jednotlivých objektů.
Prolomený Havířov
Přednádražní prostor v Havířově. Dříve nevzhledné prostranství, dnes moderní dopravní terminál. Za návrhem, výrobou a montáží stojí skupina Egoé. Dominantou terminálu jsou dvě ostrovní zastřešení. A nejde jen o samotné rozměry, kdy zastřešení mají délku zhruba 47 a 64 metrů. Nepřehlédnutelné je totiž i tvarové a architektonické řešení. To jednoznačně odkazuje na bruselský styl někdejší výpravní budovy. Tento objekt byl pro designéry jednoznačnou inspirací – vyznačuje se boční siluetou s prolomenou linií střechy a šikmou čelní stěnou. Toto tvarosloví je použito i na zastřešení nástupišť – na první pohled zaujme tím, že žádný z nosných sloupů není kolmý.
V Polsku jako doma
Pobočka v Mazancowicích, showroom ve Varšavě. V Polsku je skupina Egoé jako doma. Odpovídá tomu i počet lokalit, kde je její práce vidět. Třeba jako na klíčovém železničním koridoru LK7. Na 130 kilometrů 130 kilometrů dlouhém úseku se Egoé objevilo na 32 stanicích. Výsledkem je 52 přístřešků, 16 nástupišť a 22 zastřešení podchodů. Celková plocha všech střech je 10 545 čtverečních metrů – tedy více než hektar. Na jednotlivé perony bylo použito 530 tun ocelových konstrukcí… To vše v designu, který respektuje tamní prostředí.
Více informací a další realizace z dílny Egoé najdete na stránkách egoe.eu.