26 6 2024 Architecture
Text Tereza Finková
Foto Boys Play Nice, Filip Šlapal, Tomáš Slavík

Varnsdorf, Říčany, Semily, Polánka, Jablonec nad Nisou. Tato naprosto odlišná česká města spojuje jeden fakt. Mají tu mateřské školy, v nichž vyrůstají šťastné děti.

mateřské školky

Hodně dětí, málo školek. Téma, které se s železnou pravidelností objeví vždy na jaře, kdy se zoufalí rodiče snaží „institucionalizovat“ své tříleťáky. Problém měla pomoci vyřešit dotační vzpruha, jejíž výsledky vám s radostí představujeme. 

Město Varnsdorf ve Šluknovském výběžku stojí víceméně stranou zájmu médií, pokud se zrovna nemluví o sociálních problémech lidí žijících na okraji společnosti. A pak přijde rok 2024, do města vstoupí umělkyně Kateřina Šedá, začne připravovat květnové oslavy 100 let od založení textilky Elite a po dlouhých 10 letech tu architekt Radomír Grafek dokončí mateřskou školu s vyzývavým názvem Galaxie eR pro 50 místních „průzkumníků“. Jejich nová základna má tvar elipsy a ač je přízemní, děti z ní mohou vylétnout do světa, rozuměj do zeleného atria s nově vysázenými sakurami nebo na zahradu. Tento koncept zrcadlí otevřenost, volnost pohybu, harmonii a krásu — nezbytnou „potravu“ lidského ducha žádoucí pro rozvoj dětí. Atrium svým ztvárněním symbolizuje ideu rajské zahrady. Vnitřní dispozice školky je tvořena dvěma samostatnými odděleními a multifunkčním sálem situovaném v pomyslném středu budovy, který je od sousedních tříd oddělen mobilními posuvnými panely, umožňujícími flexibilně měnit celý prostor dle potřeb. Třídy a herny, po obědě lehárny, jsou symetricky orientované v bočních křídlech a řešeny jako otevřený prostor z vnější strany ohraničený vestavným mobiliářem s policemi na hračky, skříněmi, mobilními kontejnery a pásovými čtvercovými okny osazenými ve výšce očí dětí s průhledy do přilehlé zahrady. 

Školka Větrník, která byla otevřena v Říčanech před necelými třemi roky, v našem výčtu nesmí chybět. Architekt David Kraus dostal od města zadání navrhnout novostavbu školky se sportovním zaměřením a objekt tělocvičny. „Proběhlo mnoho setkání s učitelkami, zástupci sportovních oddílů i vedení města, než se návrh ustálil. Zásadní byly děti samotné — jejich hry, pohyb, vidění, měřítko. Rozdělili jsme hmotu na několik částí. Na kostku, v které je zázemí, kanceláře a vstupy, se napojují jednotlivé třídy, jež už nejsou obdélníkové a navazují na zahradu. Jsou to volně tvarované světy na hraní. Pagody tvoří siluetu domu a zevnitř skrýš, indiánské teepee, prostor, kam dopadá světlo z trojúhelníkových oken, přiznané dřevěné konstrukce evokují větve stromu. Ve vstupním atriu je pavoučí síť, herní prostor přístupný ze všech tříd, jakési lanové centrum přímo v budově. Prostor slouží i pro zpívání, hraní, výstavy, divadlo,“ popisuje architekt Kraus. 

V Semilech funguje už druhým rokem mateřská a waldorfská školka pod jednou střechou objektu, který poblíž soutoku Jizery a Olešky postavil architekt Marek Topič z ateliéru MTA. Třídy a jejich obslužné prostory jsou rozmístěny v kruhu kolem atria, v jehož centru vyrostl zelený kopec. Barevné řešení vychází z Ostwaldova chromatického kruhu a vybraných sedmi barev odkazujících k duze (červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, indigo/fialová, fialová/růžová). Prostory obou školek jsou dispozičně identické, ale jsou řešeny v jiných materiálech a barevnosti. Ve waldorfské části jsou podlahy, nábytek i stěny ze dřeva, zatímco místnosti mateřské školy jsou umístěné mezi jednotlivé barevné boxy. Odevšad je zajištěn přístup na terasu, která je kryta předsazenou částí střechy a tvoří přechodovou zónu zahrady. Studenti UMPRUM navrhli pro malé kamarády orientační systém vycházející z obrysů tvarů obrázků, které děti nakreslily. 

Na okraji Moravského Krumlova leží místní část Polánka. Zde se nachází v bývalé obecní škole zrekonstruovaná mateřská škola, která je po hospodě a kostelu nejdůležitější budovou zdejšího veřejného života. Projekt architektonického ateliéru CL3 (Radek Pasterný, David Bureš) zahrnoval nejen rekonstrukci domu, ale i přilehlé zahrady. Z ulice jde o jednoduše čitelný dvoupatrový objekt s tradičními elementy architektury, do zahrady je ovšem členitý, s vystoupenou schodišťovou halou a „uvítacím“ oknem. „V prostoru mateřské školy je důležité myslet na měřítko dítěte, které ji bude využívat. Proto jsme volili snížené parapety, aby se naplnily potřeby dětí prozkoumávat zákoutí a pozorovat široké okolí, včetně dálkových pohledů do krajiny, které prostory v poschodí nabízejí. Interiér herny je jasně bílý s dřevěnými vestavěnými nábytkovými prvky od skříní až po řešení parapetů s úložným prostorem. Tlumené barvy byly zvoleny záměrně s ohledem na historii budovy, ale také jako kontrast k barevnému světu dětí — výkresům, výrobkům, oblečení, hračkám apod.“ vysvětluje architekt Radek Pasterný. 

Úplně na druhé straně republiky, v Jablonci nad Nisou, vyrostla v roce 2020 rozverná dostavba Montessori školky, která si přímo říká o blbnutí. „Děti tady mohou lézt na střechu a kromě občasných vší si ze školky budou odnášet ujištění, že svět je krásné a zábavné místo pro život,“ říkají její autoři ze studia Mjölk. Nová část stojí vedle větší historické stavby a svou formou a materiálem s ní kontrastuje. Je to jednoduchý hranol s několika výstupky, který je celý obalen do nerezové sítě. Uvnitř je vertikálně rozčleněn na přízemí a tři mezipatra uspořádaná okolo schodiště a zrcadla, nad kterým je ve střeše velký světlík. Na mezipatrech jsou prostory pro pobyt dětí, každé má jinou atmosféru a tvar, aby bylo pro děti jiným způsobem podnětné, tak jak to vyžadují pravidla vzdělávacího systému Montessori. A největší místní vychytávka? Z druhého mezipatra vede venkovní do přízemí tobogán, kterým si děti mohou urychlit cestu dolů. 

Sdílejte na
Related posts