Kritéria, podle kterých si lidé vybírají své domovy, jsou podobně rozmanitá jako jejich nátury. Šárka a Rony Pleslovi si svou novou adresu podle svých slov zvolili především s ohledem na dvě věci – svůj životní styl, který je do značné míry určený i bohatým společenským životem, a především potřeby svých tří dcer. Na první pohled se může zdát možná paradoxní, že si vybrali historické centrum Prahy. Jenže už na ten druhý je zřejmé, nakolik uvážené a prozíravé rozhodnutí to bylo. Pavlačový dům se zatravněným dvorem se ukrývá za nádhernými barokními vraty, je dobře chráněný před lomozem turistů a dopravy. Byt Pleslových je ale zároveň prakticky celý den zalitý slunečními paprsky, a přestože rodině skýtá veškeré současné pohodlí, atmosféru dob dávno minulých tu vedle některých detailů připomíná také výhled na budovu kostela či letitý akát stojící ve dvoře.
Nic v tomto staroměstském bytě nenaznačuje, že ještě před několika měsíci vypadal úplně jinak a musel projít zevrubnou rekonstrukcí – dnes je totiž opravdu zabydlený. Přestože působí jako dobře ukrytý poklad, cesta k němu byla pro designéra Ronyho Plesla a jeho manželku Šárku celkem běžná, narazili na něj náhodou v nabídce realitní kanceláře. O pavlačový byt zpočátku mnoho lidí nestálo, ale jim bylo jasné, že splňuje to, co od nového bydlení vyžadují. „Hrozně rádi chodíme na vernisáže, na výstavy, do restaurací, takže jsme měli jasný požadavek: co nejvíc ve středu města, klid a aspoň balkon,“ vysvětluje Rony Plesl. „Nešli jsme vyloženě po téhle lokalitě. Chtěli jsme skloubit životní styl nás a dětí a to se nám povedlo.“
O tom, jak starý je dům, v němž se byt nachází – přinejmenším ve svých základech – svědčí i to, že původně patřil manželce malíře Karla Škréty. Od té doby se samozřejmě mnohokrát změnil. Dnešní byt Pleslových vznikl sloučením tří malých, které měly shodně přístup na pavlač. I proto jde v současné podobě vlastně o řadu tří hlavních místností obrácených do dvora. Z pavlače se vstupuje do vzdušného prostoru kuchyně, jídelny a obýváku. Na ni navazuje úsporná ložnice rodičů, za ní je pak pokoj pro trojici dcer. Ke každé z ložnic přísluší samostatná koupelna a také šatna.
Přestože se na zařizování podíleli jak Rony, tak Šárka, o něco silnější slovo měl prý úřadující kreativní ředitel sklárny Rückl. „Nejsem příznivcem supermoderních interiérů ve starých domech. Zařizovali jsme tak trochu v retro stylu, nejvíc se asi blíží třicátým létům, zlaté éře,“ doplňuje. S neskrývanou hrdostí poznamenává, že přestože bylo v bytě nutné rekonstruovat všechno včetně stropů, není tu nikde použitý sádrokarton.
Do nového bytu si příliš starších kusů nábytku nestěhovali, Rony zmiňuje pouze kulatý jídelní stůl a mohutnou sedačku v obývací části. Stěny zdobí řada rozmanitých grafik, fotografií, kreseb a maleb, od Káji Saudka přes Karla Malicha a Zdeňka Sýkoru až po Hynka Alta. Některé detaily čekaly na svoje umístění dlouhá léta, zejména stropní ventilátor s dřevěnými lopatkami, který si designér vyhlédl u italské firmy Boffi.
Fascinující okamžik nastává, když okny začnou do bytu pronikat sluneční paprsky. „Začíná to hned ráno a vydrží až do večera,“ poznamenává Plesl. Nové místo prý rodině přináší zatím jen samá příjemná překvapení. „Je to lepší, než jsme očekávali.“ ronyplesl.com