Od korejského svatostánku přes experimentální synagogu až po plovoucí kostel na londýnském kanále. Vyhledali jsme pro vás nejzajímavější současné chrámy víry a naděje.
1 Farní komplex, Viareggio
Díky iniciativě národní italské architektonické soutěže Diocesan Paths vznikl nový farní komplex v italském městě Viareggio. Soutěž propaguje nové přístupy k sakrální architektuře a hledá možnosti, jak nahradit již nevyhovující stavby. To byl případ i Viareggia, které již dlouhou dobu chtělo nahradit starý sakrální komplex současnou architekturou. Tu nakonec poskytlo Studio Tam Associati, které ve spolupráci s krajinářskými architekty Agrisophia Progetti vytvořilo minimalistický komplex o celkové rozloze 1682 m2. Nabízí celou řadu liturgických i sociálních aktivit spojených se sousedskými vztahy a jejich upevňováním. Kromě samotného hlavního liturgického sálu kostela Vzkříšení, který pojme až 400 věřících, vybudovali architekti také další komunitní prostory, včetně studovny nebo hracích prostor pro děti i dospělé. Projekt zosobňuje nejenom italský cit pro sakrální architekturu a pospolitost komunity, ale také hraje důležitou roli v celkové obnově okolí. Díky společenské participaci ovlivňuje zcela zásadně kvalitní prostředí celého města. Tvůrci nezapomněli ani na udržitelnou stránku projektu, který byl postaven díky jednoduchým konstrukčním technologiím. Nechybí například solární panely na střeše.
2 Plovoucí kostel, Londýn
Kaple umístěná na staré lodi a opatřená stahovací střechou, jakou mají kabriolety. To je jeden z posledních projektů londýnského architektonického studia Denizen Works, které zakotvilo svou netypickou sakrální stavbu na jednom z kanálů ve východním Londýně nedaleko Olympijského parku královny Elizabeth. Genesis je mobilní svatostánek, fungující zároveň jako kulturní a společenské centrum. Na projektu spolupracovali architekti s těmi nejpovolanějšími. Firma Turks Shipyard se postarala o konstrukční práce, zatímco námořní architekt Tony Tucker přispěl svou expertízou v budování vodních plavidel. Hydraulicky zvedaná střecha kostela byla inspirována podobou kostelních varhan i ikonickou dodávkou Volkswagen z šedesátých let. Po pouhém stisknutí tlačítka se střecha otevře s varhanovitě rozvinutou průsvitnou plachtovinou, která je podsvícená zdrojem LED. Zatímco exteriér kostela architekti pokryli tradičními námořními barvami a geometrickým cik-cak vzorem, interiér je vybaven jednoduchým dřevěným nábytkem lokální značky Plyco, stěny jsou obloženy překližkou a podlaha pokryta zeleným linoleem. Kostel pojme během bohoslužeb až 60 věřících.
3 Synagoga, Babí Jar
Značně experimentální přístup zaujal ke svému projektu synagogy v rokli Babyn Jar na Ukrajině švýcarský architekt Manuel Herz. K 80. výročí největší masové vraždy židovských obyvatel během holocaustu, kdy zde nacisté vyvraždili na 34 000 židů během pouhých dvou dní, vytvořil Herz symbolický návrh otevřené synagogy jako motivu pospolitosti. Stavbu tvoří dvě masivní, dřevem obložené stěny, které se dají manuálně zavírat a otevírat jako stránky knihy. Autor se záměrně vzdal monumentality a vytvořil intimní dílo, které ve svých dekorativních detailech odkazuje k tradičním židovským ornamentům. Strop je pokrytý barevnou freskou zobrazující konstelaci hvězdné oblohy v době židovského masakru v roce 1941.
Aktuálně (2. března 2022): Server ČT24 informoval, že na památník masakru v Babím Jaru dopadly ruské rakety, stav synanogy není znám. Více zde.
4 Kostel Saemoonan, Soul
Jako monumentální architektonickou vlnu pojala dvě jihokorejská architektonická studia Seoinn Design Group a Eunseok Lee působivý kostel Saemoonan. Svatostánek, který patří nejstarší protestantské církvi v zemi, Saemoonan, se nachází v rušné čtvrti Jongno-gu. Se svou prohnutou, kamenem obloženou fasádou symbolizuje matku s otevřenou náručí, která vítá věřící v božském domě. Stavbu tvoří dvě vysoké věže. Zatímco v jedné z nich se nacházejí kanceláře a technické prostory, druhá obsahuje malou kapli, nad kterou architekti vystavěli vyhlídkovou observatoř se zavěšeným křížem. Podle architektů je stavba jednou z možností, jak modernizovat samotnou církev, která v minulosti preferovala značně eklektické kostely, jež byly většinou kopiemi monumentálních gotických katedrál. Gotiku tak tvůrci interpretovali vlastním způsobem a docílili vertikální architektury s mocným vizuálním účinkem. Hlavní sál se rozprostírá mezi třetím až pátým podlažím budovy, je vybaven velkým hledištěm a balkonem pro více míst k sezení. Kromě něj se v budově nachází i vedlejší posluchárna, seminární sál a vzdělávací místnosti. Kostel také nabízí moderní restauraci a kavárnu se vstupem na prostornou terasu s výhledem do okolí.
5 Kostel sv. Jana, Londýn
Nenajdeme o mnoho citlivějších architektů k historickému prostředí, než je britský minimalista John Pawson. Jeho čistě bílý design se často objevuje v souvislosti se sakrální architekturou, včetně jeho oslavované tuzemské stavby cisterciáckého kláštera v Novém Dvoře. Před rokem se ve spolupráci se studiem Thomas Ford & Partners pustil do renovace kostela sv. Jana v londýnském Hackney. Projekt měl v první řadě za úkol navrátit památkově chráněné stavbě, postavené v roce 1797 architektem Jamesem Spillerem, původní charakter, pozměněný necitlivými zásahy v minulosti. Nejvýraznější úpravy proběhly v interiéru, jehož půdorys ve tvaru řeckého kříže architekti očistili do původní jednoduchosti. K němu přidali dvě nové kaple a vyvýšené pódium s novým dřevěným oltářem a pulpitem. Aby architekti celý prostor sjednotili, obložili kostelní loď tmavě hnědými dubovými panely s vroubkovaným povrchem, které byly inspirovány podobou starých varhan a klasických kanelovaných dórských sloupů podpírajících konstrukci kostela. Za tyto panely se také zároveň skryly sítě nových technologií včetně osvětlení či topení. Zanedlouho by měla v interiéru svatostánku přibýt také speciální instalace Shared Sky od renomované scénografky Es Devlin.