Nejlepší výstavní projekty roku nás loni zavedly do Berlína, Milána, Českých Budějovic a Prahy, nejzářivější akce však proběhla v Brně, kde slavnostně otevřeli rekonstruované Uměleckoprůmyslové muzeum s podtitulem Art, Design, Fashion.

1 Jan Press

V posledních měsících loňského roku se nemluvilo o ničem jiném než o znovuotevření Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně. Jednak proto, že se rekonstrukce kvůli pandemii protahovala a datum vernisáže se několikrát posouvalo, hlavní důvod byl ale ten, že jsme všichni netrpělivě očekávali, jaký projekt že si to ředitel MG Jan Press vlastně vysnil. Koncem listopadu bylo muzeum s podtitulem Art, Design, Fashion konečně „odemčeno“. V takovém sbírkovém a výstavnickém rozsahu a kvalitě se designu a módě zatím nevěnuje žádná kamenná instituce v České republice. Nové prostory a objekty navrhli čeští designéři a designérky (Eva Eisler, Marek Štěpán, David Karásek, Olgoj Chorchoj, Krištof Kintera), netradičně pojaté stálé expozice stavějí na odiv tisíce exponátů, v otevřeném atriu je zavěšena výstava Lightness představující tvorbu Lucie Koldové, v nejvyšším patře retrospektiva Jiřího Pelcla s názvem Design. Jan Press se inspiroval v muzeích po celém světě a hledal instituce, které se seriozně a systematicky zabývají současným designem, aby našel vodítko, jak nový koncept Uměleckoprůmyslového muzea uchopit. Našel dvě – pobočku Victoria & Albert muzea ve skotském Dundee a Vitra Design muzeum ve Weilu nad Rýnem.

2 František Skála

Sochař a malíř František Skála, proslulý svou nekonečnou představivostí, se loni představil v méně známé poloze: jako autor ilustrací.

Už svým názvem „A jiné práce“ se expozice v Galerii hlavního města Prahy snažila odlišit od Skálových dřívějších velkolepých přehlídek v Galerii Rudolfinum nebo Národní galerii. K vidění byly ukázky z bezmála dvaceti knih, jež výtvarník ilustroval – včetně takových pokladů, jako je Velké putování Vlase a Brady. Vznik této komiksové knihy spadá do konce 80. let minulého století. Vedle pražské výstavy se Skála loni představil také v Domě umění České Budějovice, kam přijel ukázat svá nová plátna opět u něj v méně známém stylu geometrické abstrakce.

3 Otto M. Urban

Po svém odchodu z Národní galerie v květnu 2019 a nástupu do pražské výstavní síně Dox se kurátor Otto M. Urban nezastavil. Loni v květnu odstartoval první část pandemické trilogie expozicí Vanitas, v níž rozehrál téma smrti a pomíjivosti. V listopadu navázal druhou částí nazvanou Nadějné vyhlídky (do 24. 4.), ve které pohlíží na zrození a dětství. Dalším zdařilým kurátorovým projektem byla výstava Vladimír Skrepl: Remixed & Reimagined, v níž se osm umělců popasovalo s vlivem významného výtvarníka a pedagoga. Ale mezi Urbanovy největší loňské zářezy patří objev dosud neznámého umělce Sigfrieda Herze, jehož podmanivě temné obrazy, kresby a videa shrnul na výstavě O lásce.

4 Marco Sammicheli

O výstavách, které tento kurátor uspořádal loni v Miláně, jsme psali několikrát. S jeho příchodem do musea Triennale di Milano to tam hodně ožilo.

Jedna z vycházejících hvězd italské designérské scény je překvapivě kurátor a teoretik. Poté, co působil jako italský korespondent časopisu Wallpaper, nastoupil na pozici hlavního kurátora renomované milánské instituce. Sammicheli ji svými výstavami ještě více rozproudil. Kromě toho, že vydal obsáhlý katalog představující sbírky musea, zaštítil k tomu hned několik výstav, které měly mezinárodní odezvu. Patří mezi ně expozice doposud nevystaveného nábytku Carla Mollina, výstava ilustrátora Saula Steinberga či designéra Vica Magistrettiho. Teď připravuje další ročník mezinárodní výstavy Triennale.

5 Yayoi Kusama

Řadí se mezi nejvýznamnější současné výtvarné umělce a umělkyně a její dílo je bezpochyby jedním z nejvíce „instagram-friendly“. Retrospektivu Yayoi Kusama loni uspořádala berlínská výstavní síň Gropius Bau a přestavila na ní více než sedmdesát let tvorby japonské umělkyně, pro niž jsou charakteristické rozměrné zrcadlové instalace a hlavně puntíky. Jak zrcadla, tak puntíky pro ni představují užitečné nástroje, jak zachytit myšlenku člověka ztrácejícího se v nekonečnu. Retrospektiva je po berlínské premiéře k vidění až do 23. dubna 2022 v Tel Aviv Museum of Art.

Nejzajímavější počiny z oboru architektury, módy, umění i gastronomie najdete v našem výběru Best of 2021, který je součástí tištěného vydání Dolce Vity 1-2/2022. Náš výběr v dalších kategoriích naleznete také zde.

Sdílejte na
Related posts